صادقی: خودمان باید جلوی جریان نفوذ غرب در هنر نقاشی کشورمان را بگیریم/ارزشگذاری روی آثار هنری کار آسانی نیست

9:00 - 12 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۰۳۰۵
عضو پیوسته فرهنگستان هنر گفت: اگر می‌خواهیم جلوی هجمه و نفوذ غرب را بگیریم به جای حواشی باید خودمان به این نوع حراج‌ها هنرمند و اثر بفرستیم. ما در نقاشی جهان جایگاه رفیعی داریم که متاسفانه به هیچ عنوان به آن پرداخته نشده است. ما باید به جای شانه خالی کردن از مسیر، خودمان با تقویت و حمایت هنر و فرهنگ جلوی جریان نفوذ را بگیریم.

حبیب‌الله صادقی در گفت‌وگو با ، پیرامون ارزش بالای آثار نقاشی در فرهنگ های مختلف گفت: نقاشی می‌تواند یک پشتوانه بزرگ فرهنگی و تاریخی باشد، در تمامی کشورهای جهان هم ما می بینیم که عنصر فرهنگ همیشه با نقاشی آمیخته شده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: نقاشی می تواند علاوه بر ارزش های معنوی که برای مخاطبان به بار می آورد از لحاظ اقتصادی نیز به عنوان یک سرمایه همیشگی محسوب شود، به عنوان مثال زمانی ونگوگ نقاشی هایش را می فروخت و گاها از سر مشکلات مالی این کار را می کرد. امروز همان نقاشی ها در گوشه گوشه جهان به عنوان سرمایه هایی عظیم شناخته می شوند و حتی یک بانک ژاپنی پشتوانه اقتصادی اش همین نقاشی معروف گلهای آفتابگردان است. 

***حمله غرب به آثار هنری ایران 

عضو پیوسته فرهنگستان هنر با توصیف نگاه اروپا به هنر جهان اذعان کرد: همین امروز می بینیم که اروپا و غرب به خاورمیانه یورش برده تا بتواند آثار هنری موجود در آنجا را از آن خود کند. غرب تحت عنوان موزه سازی این کار را می کند و همین طور می بینیم که در هنگام ورود به موزه لوور فرانسه در ابتدا باید از طاق فرهنگ ایران رد شویم. 

شجاعی طباطبایی: «حراج تهران» زیر نظر جریان نفوذ فرهنگی فعالیت می کنند/وزارت ارشاد به جای نظارت از جریان نفوذ حمایت می کند//////////////////////////نوروز تفصیلی

وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه غرب تعداد زیادی از آثار فرهنگی و هنری را تحت نام موزه از ایران به تاراج برده اما باز هم تصویر درستی از ایران و فرهنگش به جهان نشان نمی دهد، این کج نمایی در حالی رخ می دهد که غرب موزه هایش را با همین فرهنگ پر کرده است. 

این هنرمند عرصه نقاشی نقاشان ایرانی را دارای پتانسیل بالا در گسترش فرهنگ دانست و افزود: نقاشی‌های ما می تواند پتانسیل بزرگی در آینده فرهنگی کشور باشد، این آثار می توانند سرمایه های مالی ما در دهه های بعد شوند اما متاسفانه حمایت و طبقه بندی درستی نسبت به آنها صورت نمی گیرد. 

***سرقت و کپی از نقاشی‌های ایرانی توسط غرب

رییس سابق موزه هنرهای معاصر ادامه داد: امروزه ما شاهد آن هستیم که غرب و اروپا هنر ایرانی را برداشته از آن استفاده کرده و بعدها به نام هنر اروپایی به خودمان تحویل می دهد، آنها با استفاده از هنر ایرانی هنر خودشان را به رخمان می کشند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که ما نمی توانیم از سرمایه های خودمان استفاده کنیم. بسیاری از هنرمندان جوان ما بعد از بی اعتنایی به کشورهای دیگر می روند، آن هم وقتی که خود ما در دانشگاه ها هزینه می کنیم تا این هنرمند به این درجه برسد، دقیق وقتی که موقع برداشت است وی را رها می کنیم.

صادقی در همین رابطه اضافه کرد: وقتی ما از نیروی داخلی استفاده نکنیم این نیرو به سمت و سویی اشتباه می رود، مثل یکی از عکاسان به نام «شادی قدیریان» که امروز در کشورهای عربی فعالیت کرده و تصویری که از زن ایرانی در عکس هایش انتشار می دهد تصویری کاملا غلط است. 

شجاعی طباطبایی: «حراج تهران» زیر نظر جریان نفوذ فرهنگی فعالیت می کنند/وزارت ارشاد به جای نظارت از جریان نفوذ حمایت می کند//////////////////////////نوروز تفصیلی

***نگاه دقیقی به قیمت‌گذاری نقاشی در کشور نشده است 

وی درباره برآورد نجومی برخی آثار نقاشی در حراج تهران اضافه کرد: به نظر من باید به دور از هیاهوهای تبلیغاتی به این قیمت ها نگاه کرد، از نظر من تاکنون نگاهی ژرف و دقیق به چگونگی و دلیل این قیمت گذاری ها نشده و به درستی به آنها پرداخته نشده است. 

این هنرمند عرصه نقاشی اذعان کرد: من نزدیک به یکسال مشغول به کشیدن یک تابلوی صد متری درباره نور چشمم «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» هستم، این اقدام کاملا شخصی بوده و با هزینه خودم این اقدام را انجام داده ام اما می بینم که یک تیوپ رنگ که سی هزار تومان بوده را باید به قیمت سیصد هزار تومان بخرم، طبیعی است که فارغ ابعاد هنری آن اثر برای من هزینه بسیار بالاتری بر می دارد پس اگر روزی بخواهیم قیمت گذاری کنیم قیمتش باید بسیار بالاتر باشد. 

*** حواشی حراج تهران بسیار زیاد شده است

وی در همین رابطه اضافه کرد: به تازگی در مورد حراج تهران حواشی بسیار زیاد شده است، حرف من این است که اگر مردی هشتاد و چند ساله را مورد هجمه قرار می دهیم در کنار بدی های وی خوبی ها و خدماتش را هم ببینیم. به نوعی به دنبال مچ گیری نباشیم. اگر ما می خواهیم جلوی هجمه و نقوذ غرب بگیریم به جای حواشی باید خودمان به این نوع حراج ها هنرمند و اثر بفرستیم. ما در نقاشی جهان جایگاه رفیعی داریم که متاسفانه به هیچ عنوان به آن پرداخته نشده است. ما باید به جای شانه خالی کردن از مسیر، خودمان با تقویت و حمایت هنر و فرهنگ جلوی جریان نفوذ را بگیریم. 

صادقی با اشاره به روزهای پایانی کار بر نقاشی «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» خاطرنشان کرد: گاها ارزش گذاری روی برخی آثار ممکن نیست، ما نباید نسبت به برخی قیمت ها هجمه سازی کنیم، به عنوان مثال من اگر تابلوی «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» تمام کنم با توجه به ابعاد، کیفیت و موضوعش چه ملاکی می تواند روی آن قیمت گذاری کند. به امید خدا سال آینده این تابلو در حضور مقام معظم رهبری رونمایی شده و پس از آن به موزه «امام خمینی (ره)» اهدا خواهد شد. 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *