رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش جریان‌های معاند برای از بین بردن ظرفیت‌های گردشگری سیستان و بلوچستان

15:54 - 16 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۳۹۳۸
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: جریان‌های معاند در چند حوزه شاید ورود پیدا کرده اند و تلاش کردند که بتوانند ظرفیت‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان را از بین ببرند و با ایجاد چالش‌های امنیتی استان ما را از بهره برداری‌های مغتنم در حوزه گردشگری محروم کنند یا بتوانند با نگاه متوهمانه و نابخردانه خودشان استان را به محیطی نا امن تبدیل کنند تا دیگر کسی برای سفر به سیستان و بلوچستان رغبتی نداشته باشد.
علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان درباره تاثیری که رفاه و امنیت بر ظرفیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی این استان گذاشته به میزان گفت: متاسفانه معاندانی که کینه‌های عمیقی هم در دل دارند برای آسیب زدن به امنیت و رفاه در استان سیستان و بلوچستان تکاپوی زیادی دارند، اما کاری نمی‌توانند از پیش ببرند. این عناصر هر وقت در هرجا کم آورده اند ظرفیت‌های گردشگری استان را هدف گرفته اند. البته هوشیاری مردم و مسوولان و کسانی که باید در این زمینه نقش آفرینی کنند مانع از لطمه دیدن استان ما در این حوزه شده است.
 
وی ادامه داد: اما نکته حائز اهمیت این است که در استان ما در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به لحاظ شاخصه‌های امنیتی اقدام‌های بسیار مفید و موثری اتفاق افتاده است. امروز نقاط گردشگری استان سیستان و بلوچستان از لکه‌های قرمز و وضعیتی که نا امن محسوب می‌شود خارج شده و به تدریج در حال رفتن به سمت لکه‌های نارنجی و سفید است. این مساله برای ما مایه مباهات و خوشحالی است. جریان‌های معاند در چند حوزه شاید ورود پیدا کرده اند و تلاش کردند که بتوانند ظرفیت‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان را از بین ببرند و با ایجاد چالش‌های امنیتی استان ما را از بهره برداری‌های مغتنم در حوزه گردشگری محروم کنند یا بتوانند با نگاه متوهمانه و نابخردانه خودشان استان را به محیطی نا امن تبدیل کنند تا دیگر کسی برای سفر به سیستان و بلوچستان رغبتی نداشته باشد. اما این رفتار‌ها نه تنها به بار ننشسته بلکه ما را تشویق و ترغیب می‌کند تا دنبال ظرفیت سازی‌های جدید در این حیطه باشیم و در این ظرفیت‌های جدید یکی از مباحث مساله امنیت است که باید به صورت جدی مورد توجه و پیگری قرار بگیرد.
 
جلالزایی اظهار داشت: امنیت استان سیستان و بلوچستان حاصل نگاه مردمان خوب این دیار و اتفاق نظری است که بین شیعه و سنی در استان ما وجود دارد. هرچه این موارد بخواهد خودش را به واسطه همان نگاه نابخردانه بعضی افراد پررنگ‌تر نشان بدهد از این طرف پیوند مردمان استان سیستان و بلوچستان تحکیم ناگسستنی پیدا کرده و موفقیت از این بابت چشمگیر بوده است. این استان به واقع دیار یاد‌ها و خاطره‌ها و سرزمینی است که جایگاه اسطوره‌های دفاع مقدس و شهدای امنیت بوده و همچنان باب شهادت در استان ما باز است.
 
وی افزود: البته تلاش معاندان در استان ما بر این امر متمرکز است که با دامن زدن به ناامنی‌ها در استان ما امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به خصوص گردشگری استان را از بین ببرند. برمبنای همین نگاه در یک پله بالاتر در تلاش هستند بین شیعه و سنی را خراب کنند و بتوانند در این زمینه اتفاقات نابهنجاری را رقم بزنند. اما خوشبختانه با هوشیاری مردم استان این نگاه توهم آمیز به نتیجه نخواهد رسید. یک نکته هم این است که اقداماتی که گروه‌های معارض در استان ما صورت می‌دهند در حکم یک ترقه بازی بچگانه است و این ترقه انداختن‌ها هیچ تاثیری بر امنیت و توسعه گردشگری و تقویت زیرساخت‌ها و جذب سرمایه گذاران در استان نخواهد گذاشت. چرا که مسوولان استان ما بسیار کوشا و فعال هستند و هوشیاری لازم را دارند و اجازه نخواهند داد این اتفاقات خدشه‌ای به ظرفیت‌های گوناگون استان وارد کند.
 
بیشتر بخوانید:
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ما برای جذب سرمایه گذاری‌ها به منظور ارتقای سطح همکاری‌ها در حوزه گردشگری با برنامه ریزی‌های مطلوب و نگاه توسعه گرایانه‌ای که باید داشته باشیم در تلاشیم این باور را به سرمایه گذاران منتقل کنیم که نباید نگرانی‌های امنیتی مانع حضور فعالانه آن‌ها در توسعه توانمندی‌های گردشی و فرهنگی در استان شود. ما با همه توان از سرمایه گذاران پشتیبانی می‌کنیم و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم با توجه به نگاه‌های سازنده‌ای که مردم و مسوولان در استان دارند می‌توانند با خیالی آسوده سرمایه هایشان را در این استان به جریان بیندازند.
 
وی خاطرنشان کرد: ما لحظه به لحظه شرایط را برای سرمایه گذاران بومی و غیر بومی هموار می‌کنیم تا آن‌ها بتوانند با طیب خاطر و بدون نگرانی در حوزه زیرساخت‌های گردشگری سرمایه گذاری کنند تا شاهد ثمردهی این سرمایه گذاری‌ها در استان باشیم. از این بابت امیدواری‌های زیادی هم وجود دارد که با تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تبدیل شدن این استان به کانونی برای جهانگردی و گردشگری باشیم.
 
جلالزایی بیان داشت: یک نکته بسیار مهم که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد دو کلید واژه‌ای است که مقام معظم رهبری برای توصیف شرایط استان ما مطرح کرده اند. کلید واژه اول گنج پنهان در سواحل مکران که درواقع حامل نگاهی عمیق، همه جانبه و توسعه محورانه به توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. کلید واژه دیگری که رهبر معظم انقلاب درباره استان ما مطرح کردند تنگه احد است. چنین تعبیری که نشان دهنده حساسیت راهبردی سیستان وبلوچستان محسوب می‌شود هم مانند کلیدواژه اول حامل فهمی جامع و ظریف از موقعیت استان است که می‌توانیم با درک درست آن نهایت استفاده را در زمینه تقویت توانمندی‌های گردشگری در استان داشته باشیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *