ضرر و زیان کرونا برای گردشگری طبیعی است

4:34 - 18 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۴۳۰۸
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: در شرایطی که محدودیت‌های رفت و آمد و محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود به طور طبیعی مردم هم کمتر از مراکز پذیرایی مثل رستوران‌ها و سفره خانه‌هایی که زیر مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند استفاده خواهند کرد.
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره آسیب‌هایی که کاهش حجم گردشگری برای درآمدزایی در این حوزه داشته به میزان گفت: مساله کاهش چشمگیر بازدیدکنندگان از مجموعه‌ها و فضا‌های تاریخی و گردشی کاملا روی درآمدزایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اثرگذار بوده است. وقتی به دلیل وجود اپیدمی کرونا گردشگران کمتر به یک شهر یا استان سفر می‌کنند طبیعی است که مراکز اقامتی مثل هتل‌ها که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند کمتر خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که محدودیت‌های رفت و آمد و محدودیت‌های کرونایی اعمال می‌شود به طور طبیعی مردم هم کمتر از مراکز پذیرایی مثل رستوران‌ها و سفره خانه‌هایی که زیر مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند استفاده خواهند کرد. یا مثلا شرکت‌های خدمات مسافرتی که تور‌های گردشگری برگزار می‌کنند و مردم را به نقاط مختلف کشور منتقل می‌کنند این‌ها هم طبیعی است که در شرایط شیوع کرونا کمتر مورد مراجعه مردم و علاقه‌مندان به گردشگری خواهند بود؛ بنابراین به لحاظ مالی دچار خسران و ضرر می‌شوند.
 
بیشتر بخوانید:

جانفشان در این خصوص که آیا کاهش حضور گردشگران در فضا‌ها و مجموعه‌های تاریخی توانسته به فرصتی برای سهولت بیشتر در بازسازی و مرمت این آثار و بنا‌ها بینجامد ابراز داشت: مرمت و بازسازی مجموعه‌ها و بنا‌های تاریخی یک امر مستدامی است و نباید تصور شود این مساله یک اتفاق مقطعی محسوب می‌شود. مرمت آثار و مجموعه‌ها اتفاقی است که ما همیشه در بنا‌های تاریخی در دست انجام داریم و به طور طبیعی اگر یک مجموعه متعلق به میراث فرهنگی دارای بازدیدکننده باشد نحوه کار به این صورت خواهد بود که در آن بخشی که درحال مرمت باشد گردشگران امکان بازدید نخواهند داشت و آن بخش در حال بازسازی به صورت موقت تعطیل خواهد بود. اما همزمان از بخش دیگر آن بنا که قبلا مرمت شده امکان بازدید وجود خواهد داشت. بنابراین، چون بنا‌ها و مجموعه‌های تاریخی مثل یک موجود زنده هستند و نمی‌توان گفت نیازی به رسیدگی مستمر ندارند همواره باید برای انجام اقدام‌هایی از این دست آماده باشند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران خاطرنشان کرد: اما واقعیتی که وجود دارد و من هم به آن کاملا باور دارم این است که شیوه بازدید و کلا برخوردی که مردم با مقوله گردشگری دارند در شرایط کنونی که با بیماری کرونا مواجه هستیم با دوران پیش از شیوع این بیماری تفاوت قابل توجهی پیدا کرده است. همانطور که الگو‌های زیست مردم در دوران بروز این بیماری با قبل از آن به لحاظ سبک زندگی متفاوت شده در این زمینه هم می‌توانیم این تفاوت و تغییر را ببینیم. اما اینکه ما بخواهیم با توجه به کاهش و تعطیلی گردشگری در زمینه مرمت و بازسازی شرایط دیگری را به وجود بیاوریم پاسخ منفی است. چون ما همیشه و در گذشته هم کار‌ها و اقدامات مربوط به مرمت و بازسازی بنا‌ها را داشته ایم و الان هم این اقدام‌ها در دست انجام است. مساله مرمت وابسته به حضور یا عدم حضور بازدیدکنندگان نیست و ما با رعایت اصول ایمنی مرتبط با این موضوع کار مربوط به بازسازی و مرمت را پیش می‌بریم و از این بابت چیزی تغییر نکرده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *