چه خبر از واکسن‌های ایرانی؟

17:30 - 18 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۴۹۷۲
بر اساس گزارش‌های منتشر شده واکسن کووبرکت تحت نظر ستاد اجرایی فرمان امام و واکسن رازی تحت کارآزمایی بالینی قرار دارد. جزییاتی از تولید این واکسن‌ها ارائه شده است.
_ برنا نوشت: این روز‌ها پاندمی کرونا به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های عید و تعطیلات نوروز اوج گرفته است. از سوی دیگر اخباری مبنی بر ورود به پیک چهارم کرونا و بیم ورود کرونای برزیلی و ... به گوش می‌رسد، اما شاهد کارشکنی‌های مجامع بین المللی در ارائه  واکسن کرونا هستیم. هرچند تاکنون دوز‌های فراوان واکسن کرونا برای گروه‌های در معرض خطر تزریق شده است، اما این مقدار کافی نیست. در شرایط کنونی کشور‌ها موظف هستند برای تامین واکسن مورد نیاز مردم وارد عمل شده و واکسیناسیون عمومی را در دستور کار قرار دهند. دانشمندان ایرانی هم به رغم کارشکنی‌های بین‌المللی و تحریم‌های ناجوانمردانه وارد عمل شده و اقدامات اساسی را در زمینه تولید واکسن در دستور کار دارند.
 
در روز‌های اخیر هم همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره واکسن کرونای تولید داخل گفته که واکسن کرونای ایرانی تا اوایل تابستان به تولید انبوه می‌رسد و واکسن مشترک ایران و کوبا جزء اولین واکسن‌هایی است که قرار بوده در ایران مورد استفاده باشد و آنطور که وزیر بهداشت گفته است به زودی ۲ میلیون دوز از آن وارد ایران می‌شود تا قبل از تابستان که واکسن ایرانی به تولید انبوه برسد، مورد استفاده قرار گیرد، اما درخصوص واکسن‌های ایرانی نیز احتمالا واکسن کووپارس به دلیل اینکه هم امکانات بیشتر دارد و هم نسبت به واکسن‌های ایرانی دیگر جلوتر است، به تولید انبوه برسد و در اختیار مردم قرار گیرد.
 
دو واکسن کووبرکت تحت نظر ستاد اجرایی فرمان امام و واکسن رازی تحت کارآزمایی بالینی قرار دارد. آخرین وضعیت این دو واکسن تولید داخل و میزان موفقیت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
 

مراحل تزریق واکسن کرونای رازی مطابق برنامه پیش می‌رود

مسعود سلیمانی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه ایران و رئیس مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره آخرین وضعیت واکسن کرونای رازی گفت: از دیدگاه  بنده هنوز خبری درباره واکسن کرونا وجود ندارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده باید افراد در فاز یک مطالعاتی بعد از گذشت ۳۵ روز از تزریق واکسن تحت آنالیز قرار بگیرند. هرچند در آن‌ها روند آنالیز  می‌تواند خبرساز باشد.
 
او با اشاره به آخرین وضعیت افراد تحت مطالعه در فاز یک انسانی افزود: این افرد به طور روزانه تحت بررسی قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر هم اکنون شرایطشان مناسب است.
 
سلیمانی درباره مطالعه فاز یک کارآزمایی بالینی ادامه داد: فعالیت‌ها به شکل مناسب در حال انجام است. مراحل نیز مطابق برنامه طی می‌شود. تاکنون اقدامات به شکل مناسب انجام شده است.
 
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه ایران درباره تولید انبوه این واکسن تاکید کرد: موسسه رازی باید درباره برنامه‌هایش در زمینه تولید انبوه  و زمان آن اطلاع رسانی کند.
 

تزریق عمومی ۶ شهر با واکسن کرونای تولید داخل در  اردیبهشت ۱۴۰۰

همچنین حامد حسینی، مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام درباره آخرین اقدامات در زمینه تولید واکسن کرونا به خبرنگار برنا گفت: در ۲۵ اسفند فاز دو و سه تزریق واکسن آغاز شد و تاکنون حدود ۱۵۵ داوطلب این واکسن را تزریق کردند. انتظار می‌رود تا پایان فروردین تزریق اول فاز دو برای ۲۰۰ نفر به اتمام برسد. همچنین مطالعه تکمیلی برای افراد ۵۰ تا ۷۰ سال در فاز ایمنی به عنوان مطالعه تکمیلی بر روی ۳۲ نفر مجوز در خواست شده که در حال جمع آوری اطلاعات  هستیم تا در اختیار سازمان غذا و دارو قرار بگیرد.
 
او افزود: انتظار می‌رود در هفته نخست اردیبهشت فاز سوم به ترتیب در ۶ شهر بزرگ کشور آغاز و جمعیت ۲۰ هزار نفری تحت مطالعه قرار بگیرند.
 
حسینی تاکید کرد: با آغاز فاز سه تولید نیمه صنعتی واکسن کرونا نهایی شود. در مرحله نیمه صنعتی بیش از یک میلیون دوز در ماه  واکسن تولید می‌شود. در فاز صنعتی هم قرار است تا پایان خرداد سال جاری تولید دوز بالاتر انجام شود.
 
 به گفته او برای دسترسی عمومی باید نیمی از جمعیت فاز سه تحت مطالعه قرار بگیرند تا بتوان درخواست مجوز اضطراری از سازمان غذاو دارو را اخذ کند.
 
مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کوو ایران ادامه داد:  بی‌شک از لحاظ زمان‌بندی با توجه به حجم نمونه تا پایان خرداد این امر محقق می‌شود.
 
حسینی درباره تاثیر واکسن بین جمعیت تحت مطالعه گفت: تاکنون دو مطالعه در این باره برای گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال و گروه سنی ۵۰ تا ۷۵ سال در فاز یک به اتمام رسیده است. نتایج مطالعات مطابق انتظارات بوده است. البته باید دانست که هر واکسن درد، التهاب و دیگر علائم را به دنبال دارد. آستانه تصمیم گیری برای  عوارض کمتر از ۱۵ درصد مطرح شد. تمامی عوارض نیز در گرید یک بوده که ثبت، ضبط و در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد.
 

نبرد با کرونا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی

در روز‌های گذشته اخبار متعدد از واردات واکسن کرونا به کشور در رسانه‌ها منتشر شد. با بررسی اقدامات شرکت‌های داخلی در تولید واکسن باید گفت که در اسرع وقت واکسن کرونای تولید داخل در اختیار همگان قرار می‌گیرد. هرچند در این مدت هر گونه کم توجهی یا بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی با وجود جهش ویروس کرونا به ابعاد مختلف می‌تواند تبعات متعدد داشته باشد. همچنین باید نهاد‌های تصمیم گیر درباره کم و کیف توزیع این واکسن و قیمت آن به طور شفاف و با برنامه عمل کنند.

برچسب ها: کرونا واکسن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *