کشتی فرنگی گزینشی المپیک| نبردِ تن به تن شاگردان «بنا» برای رزرو بلیت توکیو

0:01 - 19 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۴۹۹۵
رقابت‌های گزینشی کشتی فرنگی المپیک توکیو از فردا در قزاقستان آغاز می‌شود.

- رقابت‌های گزینشی کشتی فرنگی المپیک توکیو در حالی از فردا در قزاقستان آغاز می‌شود که نمایندگان کشورمان در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۹ قزاقستان موفق به کسب سهمیه المپیک در اوزان‌ ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی شدند و حالا باید برای کسب سهمیه در اوزان ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم در ۲ رقابت گزینشی قاره آسیا و جهانی تلاش کنند.

برهمین اساس کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی محمدرضا گرایی را در ۶۷، حسین نوری در ۸۷ و محمدهادی ساروی را در وزن ۹۷ کیلوگرم به عنوان نمایندگان کشورمان برای کسب سهمیه المپیک انتخاب کرده است، اما نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها که از فردا (بیستم فروردین ماه) به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود با چه چالش‌های روبرو خواهند بود.

همواره کسب مدال و سهمیه در وزن‌های پایین‌تر با توجه به اینکه غالباً برترین سبک وزن‌های جهان در آسیا حضور دارند، سخت‎تر بوده و هست و این دوره هم از این اتفاق مستثنی نیست به خصوص در ورزنی مانند ۶۷ کیلوگرم. و در مقابل در اوزان‌ بالاتر به نسبت امید بیشتری به کسب سهمیه در آسیا داریم، اما با انتخاب محمدرضا گرایی به عنوان نماینده وزن ۶۷ کیلو می‌توانیم به کسب سهمیه در همین میدان آسیایی کمی خوشبین‌تر باشیم.

از سختی کارِ کسب سهمیه در این وزن همین بس که در این وزن در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ در قزاقستان هیچکدام از نمایندگان قاره آسیا موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند و گرایی با وجود نمایندگان کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان و ازبکستان، راه سختی را خواهد داشت.

بدون شک ریو هانسو کشتی‌گیر نامدار و باتجربه کره‌ای که چندین مدال جهانی و قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، اصلی‌ترین رقیب گرایی برای کسب سهمیه خواهد بود. آلمات کبیسپایف فرنگی‌کار کهنه‌کار قزاقستانی دیگر حریف مطرح در این وزن است که در مسابقات جهانی ٢٠١٩ در قزاقستان موفق به کسب مدال نقره در وزن ۶٣ کیلوگرم شده بود. البته قزا‌ق‌ها در این وزن میرژان شرماخانبت که در صدر رنکینگ اتحادیه جهانی حضور دارد را هم معرفی کرده‌اند که باید دید در نهایت کدامیک از این نفرات روی تشک خواهد رفت.

با توجه به اینکه دو نفر برتر هر وزن در رنکینگ اتحادیه جهانی در بالا و پایین جدول قرعه‌کشی قرار خواهند گرفت و عملاً امکان رویارویی آنها تا فینال و قطعی شدن سهمیه وجود ندارد تصمیم‌گیری در این خصوص سخت خواهد بود.

هماطنور که گفته شد میرژان شرماخانبت در صدر رنکینگ این وزن قرار دارد و دومین نماینده قاره آسیا که در رنکینگ جهانی وضعیت بهتری دارد کسی نیز جز آلمات کبیسپایف دیگر نماینده قزاقستان که چهارم است و در هر صورت یکی از آنها در بالای جدول قرعه کشی قرار خواهد گرفت.

البته در این بین نباید به راحتی از نام آرام واردانیان کشتی‌گیر ارمنستانی‌الاصل ازبکستان که در مسابقات جهانی ٢٠١٩ موفق به کسب مدال نقره در وزن ٧٢ کیلوگرم شده بود نیز به راحتی گذشت.

شوگو تاکاهاشی یا کاتسوآکی اندو که یکی از آنها نماینده ژاپن خواهند بود از دیگر رقبایی هستند که می‌توانند تهدیدی جدی برای گرایی باشند.

لیست اولیه شرکت‌کنندگان در گزینشی وزن ۶۷ کیلوگرم به شرح زیر است:

کای تیان (چین)، آشو آشو (هند)، محمدرضا گرایی (ایران)، جاسیم العجمی (عراق)، محمد دهشان (اردن)، شوگو تاکاهاشی، کاتسوآکی اندو (ژاپن)، نوربیک کیزیروف، آلمات کبیسپایف، میرژان شرماخانبت (قزاقستان)، مارلن آسیکوف (قرقیزستان)، ریو هانسو، دویئونگ کیم (کره‌جنوبی)، عبدالکریم الحسن (سوریه)، پیاچات فوندت (تایلند)، شروز اوچیلوف (تاجیکستان)، آزاتجان آچیلوف (ترکمستان) و آرام واردانیان (ازبکستان).

در وزن ۸۷ کیلوگرم و در قاره آسیا نمایندگان کشور‌های ازبکستان و قرقیزستان موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند که حسین نوری بعد از غلبه بر بیماری کرونا نماینده ایران خواهد بود. رامین طاهری در این وزن در مسابقات جهانی قزاقستان موفق به کسب سهمیه نشد تا این بار نوبت به نوری برسد.

با نگاهی گذار به اسامی حاضران در این وزن بعید به نظر می‌رسد با توجه به تجربه بالای نوری و افتخارات وی نسبت به حریفانش، کار سختی برای رسیدن به سهمیه داشته باشد.

شاید نمایندگان قزاقستان بتوانند تهدیدی برای رسیدن نوری به سهمیه المپیک در این وزن باشند، اما با شناختی که از نوری داریم اگر وی بتواند تمرکز لازم را روی تشک داشته باشد با همان جنگندگی همیشگی بعید است هیچکدام از این حریفان سد راهش برای رسیدن به هدفش شوند.

لیست اولیه شرکت‌کنندگان در گزینشی وزن ۸۷ کیلوگرم:

فی پنگ (چین)، سونیل کومار (هند)، حسین نوری (ایران)، عباس عبدالقدیم تمیمی (عراق)، ماساتو سوومی، یوجی کاوامورا (ژاپن)، عظمت کوستوبایوف، نورسلطان تورسیانوف (قزاقستان)، جین هیوک کیم، سئونگ وان لی (کره‌جنوبی)، سوخروب عبدالخائف (تاجیکستان)، شاگلدی آنایف و جلال‌الدین جومانیازوف (ترکمنستان).

در وزن ۹۷ کیلوگرم که محمدهادی ساروی به عنوان نماینده ایران روی تشک خواهد رفت هیچکدام از نمایندگان قاره آسیا سهمیه المپیک نگرفته‌اند. ساروی نیز خودش نماینده ایران در مسابقات جهانی ٢٠١٩ قزاقستان بود که در کسب سهمیه ناکام ماند، هر چند عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت و تا یک قدمی کسب مدال و سهمیه پیش رفت، اما دستش کوتاه ماند.

یرولان ایسکاکوف کشتی‌گیر کهنه‌کار قزاق که مدال‌های نقره و برنز آسیا و برنز بازی‌هایی آسیایی را در کارنامه دارد یکی از مدعیان کسب سهمیه در این وزن خواهد بود؛ هر چند وی نیز مانند ساروی در مسابقات جهانی ٢٠١٩ موفق به کسب سهمیه نشد و به عنوانی بهتر از نوزدهمی نرسید. قزاق‌ها در این وزن یک نماینده دیگر را هم معرفی کرده‌اند؛ اولژاس سیرلیبای، قهرمان امیدهای آسیا که به مراتب شرایط بهتری در رنکینگ اتحادیه جهانی در این وزن دارد و در رده سوم قرار گرفته است.

اوزور ژوزوبیکوف قرقیزستانی که عنوان قهرمانی آسیا در سال ٢٠١٩ و برنز بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد دیگر مدعی جدی این وزن در مسیر کسب سهمیه خواهد بود. جهانگیر توردیف کشتی‌گیر کهنه‌کار ازبکستان که مدال نقره آسیا را یدک می‌کشد دیگر کشتی‌گیری است که ممکن است مسیر ساروی را در کسب سهمیه المپیک با دشواری روبرو کند که باید دید در نهیات کدام کشتی‌گیران در میدان آسیایی موفق به کسب سهمیه المیک خواهند شد.

لیست اولیه شرکتکنندگان در گزینشی وزن ۹۷ کیلوگرم:

یانان چِن (چین)، راوی راوی (هند)، محمدهادی ساروی (ایران)، علی الکعبی (عراق)، یوتا نارا، کایتو میاموتو (ژاپن)، اولژاس سیرلیبای، یرولان ایسکاکوف (قزاقستان)، اوزور ژوزبیکوف (قرقیزستان)، سیئول لی، سئونگجون کیم (کره‌جنوبی)، جهانگیر توردیف (ازبکستان) و میرزومین صفراف (تاجیکستان).

رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در قاره آسیا به عنوان آخرین مسابقه انتخابی قاره برای بازی‌های توکیو روز‌های ۲۰ تا ۲۲ فروردین ماه در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار می‌شود که ۲ نفر فینالیست سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را کسب خواهند کرد.

آن دسته از کشتی‌گیرانی که در گزینشی قاره‌ای موفق به کسب سهمیه المپیک نشده‌اند، برای گرفتن سهمیه المپیک باید در پیکار‌های گزینشی المپیک که در سطح جهانی اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان (۶ تا ۹ مه) برگزار می‌شود، حضور یابند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *