مسئولیت حوادث ناشی از شنا در دریا برعهده وزارت کشور است/ سازمان بنادر تنها پاسخگوی حوادث کشتیرانی است

9:35 - 01 شهريور 1393
کد خبر: ۳۰۲۴
خبرگزاری میزان: مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: این سازمان در برابر تمامی حوادث ناشی از کشتیرانی در محدوده تحت حاکمیت آب های ایران باید پاسخگو باشد، همچنین مسئولیت حوادث ناشی از شنا در دریا بر عهده وزارت کشور است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی با بیان این که دلیل فوت تعداد زیادی از غرق شدگان در کشور شنا در محدوده های غیر مجاز است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در برابر تمامی حوادث ناشی از کشتیرانی در محدوده تحت حاکمیت آب های ایران باید پاسخگو باشد.

محمدرضا قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره ایمنی سواحل و توسعه گردشگری دریایی با اشاره به وجود «کنوانسیون جستجو و نجات در حمل و نقل دریایی» و عضویت ایران در این کنوانسیون اظهار کرد: این کنوانسیون کشورها را متعهد می کند طرح جستجو و نجات ملی داشته باشد. این طرح در ایران مصوبه هیئت دولت است و تاکید می کند باید در سطح ملی سازماندهی تجهیزات، امکانات، نیروهای عملیاتی و انسانی در کنار سواحل فعال باشند.

وی در ادامه افزود: همچنین باید به تفکیک استان های ساحلی نیز ایده سازماندهی طرح جستجو و نجات استانی وجود داشته باشد. بر همین اساس سازمان ها و نهادهای مختلف باید برای مقابله با حوادث و انجام عملیات جستجو و نجات همکاری کنند.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی گفت: اما تعریفی که در این طرح است و محدوده وظایف ما را مشخص می کند تنها حوادث انسانی ناشی از تردد در دریا را شامل می شود. در نتیجه سازمان بنادر، تنها عملیات امداد و نجات کشتی های مسافری و باری در دریا را انجام می دهد.

قادری درباره شیوه اطلاع از سوانح در دریاها خاطرنشان کرد: استان های ساحلی سوانحی را که در دریاهای ایران اتفاق می افتد به واسطه رصد ماهواره ای یا اطلاعاتی که از طریق تجهیزات شناورها دریافت می شود به مراکز امداد و نجات اعلام می کند. از سوی دیگر شماره 1550 شماره ای است که دریانوردان در سطح دریا در صورت بروز حادثه تماس می گیرند تا مراکز امداد و نجات حضور یابند.

به گفته وی این طرح شامل تمامی محدوده تحت حاکمیت دریاهای ایران در ساحل و دریا است اما در صورتی که حادثه ناشی از شنا در دریا باشد بر عهده ما نیست بلکه بر عهده فرمانداری، دریاداری، استانداری و شورای تامین استان است، بنابراین مسئولیت حوادث ناشی از شنا در دریا بر عهده وزارت کشور است.
قادری در پاسخ به سوالی دربراه چگونگی استفاده از خروجی گزارش کمیته حوادث به منظور جلوگیری از تکرار حوادث تصریح کرد: در سازمان بنادر کمیته رسیدگی به سوانح دریایی مستقر است. گزارش همه سوانح، مورد بررسی قرار می گیرد تا از تکرار، جلوگیری به عمل آید.

وی سازمان بنادر و دریانوردی را در برابر سوانح ناشی از کشتیرانی در سفرهای نوروزی و تابستانه و سایر سفرهای مردم به دریا مسئول دانست و افزود: در صورت بروز تخلف، این سازمان خود را ملزم به پاسخگویی می داند. وزارت کشور نیز باید در برابر حوادث غریق در مناطق مجاز و غیر مجاز پاسخگو باشد.
قادری ادامه داد: مسافران هنگام مراجعه به دریا در سطح کشور و شنا در این سواحل؛ به ویژه در سواحل شمال کشور که مواج است، باید به مجاز بودن منطقه ای که در آن شنا می کنند، آگاه باشند. از سوی دیگر باید توسط شهرداری ها، پلاژها و مراکزی که افراد برای شنا به آنها مراجعه می کنند، بستر دریا کاملا شناسایی و برای شنا مناسب تشخیص داده شود. سپس باید محدوده مشخص شود تا در صورت بروز اتفاق کمک رسانی به خوبی صورت گیرد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر در پایان گفت: متاسفانه در سواحل شمالی کشور خارج از مناطق مجاز افرادی هستند که شنا کردن را انتخاب می کنند. به همین دلیل است که آمار تعداد غرقشدگان در دریا بیشتر شامل افرادی می شود که در مناطق غیر مجاز شنا می کنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *