رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش انتقادها از شیوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها/ دولت شجاعت حذف یارانه‌بگیران مرفه را ندارد

10:53 - 01 شهريور 1393
کد خبر: ۳۰۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: طرح هدفمندی یارانه ها از سال 89 توسط دولت دهم اجرایی شد، طرحی که بهانه ای برای چندین برابر کردن قیمت ها و افزایش نقدینگی شد. با اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار اعلام کرد اعطای یارانه نقدی به تمام مردم اشتباه است، اما اکنون به نظر می‌رسد دولت شجاعت لازم در عدم پرداخت یارانه به مرفهان را ندارد.

: طرح هدفمندی یارانه ها از سال 89 توسط دولت دهم اجرایی شد، طرحی که بهانه ای برای چندین برابر کردن قیمت ها و افزایش نقدینگی شد. با اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار اعلام کرد اعطای یارانه نقدی به تمام مردم اشتباه است، اما اکنون به نظر می‌رسد دولت شجاعت لازم در عدم پرداخت یارانه به مرفهان را ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، هدفمندی یارانه، میراث دولت احمدی‌نژاد به دولت روحانی است که دولت تدبیر و امید راهی جز ادامه آن را ندارد چرا که مردم اعتمادی به دولت ندارد با توقف هدفمندی یارانه، اعتبار آن صرف تقویت زیرساخت های کشور شود.

در حال حاضر مجلس و دولت جرات توقف طرح هدفمندی یارانه را ندارد زیرا این اقدام رابطه مستقیمی با افت محبوبیت دولت و مجلس در نزد مردم دارد بنابراین نه دولت و نه مجلس برای اجرای توقف هدفمندی یارانه قدم پیش نمی گذارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار میزان، گفت: در زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 هیچ یک از کاندیداها در مناظرات از حذف یارانه نقدی صحبت نکرد، البته باید به کاندیداها حق داد چرا که توقف طرح هدفمندی یارانه ارتباط مستقیمی با رای آنها داشت.

ابراهیم نکو افزود: در حال حاضر اگر دولت بیش از 50 درصد مردم را از لیست دریافت یارانه حذف کند، اتفاق خاصی رخ نمی دهد، شاید مردم در ابتدا از این تصمیم دولت نگران و ناراحت شوند اما تبعات و پیامدهای مثبت آن را در جامعه مشاهده کنند، نسبت به عدم دریافت یارانه نقدی رضایت دهند.

وی ادامه داد: مردم زمانی که یارانه نقدی دریافت نکنند، دولت اعتبار آن را در حوزه های مختلف از جمله بهداشت و درمان، آموزش و دیگر بخش ها هزینه خواهد کرد و به دنبال آن میزان رضایت شهروندان از زندگی افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر پرداخت یارانه نقدی چیزی جز تورم، رکود و افزایش هزینه های سرسام آور نداشته است بنابراین برای ادامه طرح هدفمندی یارانه ها باید فکری جدی از سوی دولت صورت گیرد.

نکو تاکید کرد: دولت باید در حذف یارانه پردآمدها شجاعت و شهامت داشته باشد و افرادی غیرنیازمند را از لیست دریافت یارانه حذف کند، اگر مردم تبعات و پیامدهای آن را مشاهده کنند به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف خواهند داد.

اغنیا از دریافت یارانه خجالت‌زده باشند
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: با وجود آن که اطلاعات مالی همه افراد در اختیار دولت‌ها است، اما دولت بدون استفاده از آن، باز هم در برنامه‌ای بسیار غلط از مردم درخواست انصراف از دریافت یارانه‌ها را کرد و جواب مردم، یک شکست بزرگ برای دولت بود.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با میزان، تاکید کرد: دولت باید در فرصتی دیگر مردم را برای انصراف از دریافت یارانه تشویق کند و تعداد دریافت‌کنندگان از یارانه را به طور سالانه کاهش دهد و در مقابل حمایت‌‌های دایمی‌اش را گسترش دهد.

وی گفت: در سیاست‌گذاری جدید برای حذف بخشی از یارانه‌بگیران، دولت باید از نظر اخلاقی فضایی ایجاد کند که افراد بی‌نیاز از دریافت یارانه خجالت‌زده باشند و جمعیت متوسط به پایین کشور که عمده مالیات را نیز پرداخت می‌کنند حق خود را مطالبه کنند.

وی افزود: در نهایت این پرداخت‌های نقدی در دراز مدت قابل پرداخت نیست و حجم دریافت‌کنندگان به تدریج کم شده و در مقابل حمایت‌های دایمی و خدماتی خود را گسترش دهد.

گفتنی است، وزیر اقتصاد دولت یازدهم سال گذشته از شناسایی 10 میلیون یارانه بگیر مرفه خبر داد و اعلام کرد در فاز دوم هدفمندی یارانه این تعداد از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد، اما به نظر می رسد دولت به دلیل ترس از واکنش های منفی مردم و رای دهندگان تصمیم دارد هر چه بیشتر این تصمیم را به تعویق بیاندازد چرا که وزیر اقتصاد در روزهای گذشته در چرخشی عجیب اعلام کرد که تنها 200 هزار نفر از یارانه بگیران ثروتمند به شکل قعطی و بر اساس بانک های اطلاعاتی موجود شناسایی شده اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *