قضات پیش از صدور حکم، به دنبال صلح و سازش طرفین دعوا باشند/ ستاد حقوق بشر گزارشات واصله به این ستاد در داخل کشور را به هیات حفظ حقوق شهروندی مستقر در دادگستری‎‌ها ارجاع دهد

13:48 - 30 فروردين 1400
کد خبر: ۷۱۸۰۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله رئیسی ستاد حقوق بشر را مامور کرد تا گزارشات واصله به این ستاد در داخل کشور را نیز به هیات حفظ حقوق شهروندی مستقر در دادگستری‎ های استان‎ها ارجاع و نتیجه رسیدگی این هیات را برای رفع ظلم و رسیدگی به تظلم خواهی مردم پیگیری کند.

- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) شورای عالی قوه قضاییه، ماه رمضان را ماه خودسازی خواند و اظهار داشت: محوری‌ترین مساله ماه رمضان توجه به خداست که توجه به دیگران و دستگیری از فقرا و نیازمندان در پرتو آن شکل می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه از اصلاح ذات‌البین به عنوان یکی از مهم‌ترین آموزه‌های شهید این ماه مبارک، حضرت علی (ع) و از برترین عبادات یاد کرد و متذکر شد: حل و فصل اختلافات و دعاوی خانوادگی و مالی که این ایام به دلیل شیوع کرونا و تنگنا‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی بیشتر شده، هم از منظر فرهنگ دینی و هم از جنبه اجتماعی بسیار مهم است.

قضات پیش از صدور حکم، به دنبال صلح و سازش طرفین دعوا باشند؛ شورا‌های حل اختلاف و نهاد‌های داوری و میانجی‎گری بهترین سازوکار‌ها برای این کار هستند

آیت الله رئیسی افزود: ما در قوه قضاییه همواره بر حل اختلافات و منازعات به عنوان یک آموزه دینی و فرهنگ انقلابی تأکید کرده ایم که همکاران ما و قضات عزیز به دنبال صلح و سازش باشند و شورا‌های حل اختلاف و نهاد‌های داوری و میانجی گری نیز بهترین سازوکار‌ها برای این کار هستند.

رئیس قوه قضاییه از خانواده ها، مسئولان بخش‎‌های مختلف و کسانی که در زمینه رسیدگی به اختلافات و دعاوی فعالیت دارند خواست که به موضوع صلح و سازش توجه ویژه داشته باشند و متذکر شد: اولین وظیفه قاضی حکم صادر کردن نیست. قاضی اگر اختلافی می‎بیند، اولین وظیفه‌‎اش این است که راهکار‌هایی برای رفع این اختلاف و صلح و سازش بین طرفین دعوا پیدا کند.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: حکم واقعی حل و فصل اختلافات و اصلاح ذات البین است که آثار مهم اجتماعی و اخلاقی دارد و باید در جامعه رواج یابد و ماه رمضان بهترین فرصت برای آن است که این مساله راهبردی مورد توجه همکاران دستگاه قضا و عموم مردم قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با تبریک «روز ارتش» اظهارداشت: امروز ارتش ما با اقدام حکیمانه امام بزرگوار و تدابیر رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در جایگاه بسیار ممتاز و ارزشمندی قرار دارد.

آیت الله رئیسی افزود: ارتش ما مفتخر است که ارتشی مکتبی و خداباور و ارتشی مردمی است که همواره با مردم همراه بوده و هست. ارتش ما مفتخر است که ارتشی توانمند و قدرتمند است و رزمایش‌هایی که در مقاطع مختلف برگزار کرده، نماد و نشان‌ه‎ای از این توانمندی است.

رئیس قوه قضاییه گفت: ارتش جمهوری اسلامی ارتشی ولایتمدار، خطرپذیر و شهادت طلب است که در دوران ۸ سال دفاع مقدس امتحان خود را به خوبی پس داده و تجارب ارزشمندی اندوخته و بهترین فرماندهان و نیروهایش با اطاعت از فرمان، ولی و فرمانده کل قوا در راه اسلام و ارزش‌های انقلاب و وطن از جان خود گذشتند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ارتش در حوادثی، چون سیل و زلزله و کرونا نیز در کنار سپاه و نیرو‌های مردمی حضور داشته و علاوه بر نقشی که در حوزه امنیت، اقتدار و دفاع از نظام جمهوری اسلامی دارد، در کمک‎‌های مؤمنانه و خدمت‎‌رسانی به مردم نیز نقش آفرین بوده است که از تلاش‎‌های آن‌ها تشکر می‌کنیم.

دشمن در حوزه اقتصادی با پروژه تحریم و در عرصه هسته‌‎ای با حرکات تروریستی، بدنبال اخلال در حرکت ملت ایران است

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «تروریسم هسته‌ای و اقتصادی» پرداخت و گفت: امروز دشمن در حوزه اقتصادی پروژه تحریم را برای فشار به ملت ایران دنبال می‌کند و در عرصه هسته‌ای نیز می‌خواهد با حرکت‌های تروریستی در این حرکت اخلال ایجاد کند.

پاسخ حرکت‎‌های تروریستی دشمن ایستادگی مقتدرانه است و آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی نمونه‌‎ای از همین اقدامات است؛ البته نباید به همین بسنده کرد بلکه پیگیری و ادامه مقتدرانه فعالیت‌‎های هسته‌‎ای به دشمن این پیام را خواهد داد که به هیچ وجه در این مسیر متوقف نخواهیم شد

آیت الله رئیسی افزود: پاسخ این حرکت‌های تروریستی «ایستادگی مقتدرانه» است که غنی سازی ۶۰ درصدی نمونه‎‌ای از این اقدامات محسوب می‌‎شود، اما نباید به آن بسنده کرد. بهترین پاسخ به این رفتار‌های خصمانه آن است که فعالیت‌‎های هسته‌‎ای را با اقتدار دنبال کنیم و دشمن هم بداند که به هیچ وجه در این مسیر متوقف نخواهیم شد.

باشگاه سلطه دنبال آن است که با تحریم و حرکت‌‎های ناجوانمردانه مانع از حرکت علمی و فناوری ملت ایران شود، اما راهبرد رهبر انقلاب رفع همه تحریم‌‎هاست و در این زمیه اجماع ملی نیز وجود دارد که پیگیری این راهبرد رهبر انقلاب باید مقتدرانه و نه بصورت فرسایشی پیگیری شود

رئیس قوه قضاییه با بیان این که جمهوری اسلامی از صنعت هسته‌‎ای در جهت پیشبرد برنامه‎‌های صلح‌‎آمیز خود و بهره‎‌مندی از خدماتش استفاده می‌کند و اقدامات تروریستی نمی‎‌تواند در این مسیر خللی ایجاد کند، اظهار داشت: باشگاه سلطه دنبال آن است که با تحریم و حرکت‎‌های ناجوانمردانه مانع از حرکت علمی و فناوری ملت ایران شود.

آیت الله رئیسی افزود: راهبرد جمهوری اسلامی رفع کامل همه تحریم‎‌هاست که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند و اجماع ملی هم بر رفع همه تحریم‎ها قرار دارد، اما لازم است این راهبرد بصورت مقتدرانه و نه در مسیری فرسایشی پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: یقین داریم با این راهبرد مدبرانه، فتنه‌‎ها و توطئه‎‌های نظام سلطه متوقف و دشمنان مجبور به عقب نشینی خواهند شد و مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات کشور نیز برطرف می‎شود.

آیت‎‌الله رئیسی با بیان اینکه راهکار رفع همه مشکلات در داخل کشور و همه مشکلات هم حل شدنی هستند گفت: شرط موفقیت آن است که راهبرد تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری به طور جدی پیگیری و به قدرت و توان داخلی اتکا شود و این هم از مردم و مسئولان ما برمی آید چرا که نگاه به بیگانگان دردی از کشور دوا نمی‌کند.

اعطای مرخصی ۲۰ روزه به بخش قابل توجهی از زندانیان

در این جلسه غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شیوع موج چهارم کرونا در کشور اعلام کرد: به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی رئیس قوه قضاییه، بخشنامه‌‎ای برای اعطای مرخصی ۲۰ روزه به بخش قابل توجهی از زندانیان صادر شده و این بخشنامه در روز‌های آینده ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

وی در عین حال متذکر شد که این بخشنامه شامل مجرمین پرخطر، سارقین و محکومین جرائم خشن نخواهد شد که این تصمیم با هدف حفظ امنیت شهروندان اتخاذ شده است.

ارائه فهرست موارد نقض حقوق شهروندان ایرانی و ملت ایران توسط کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به سفیر پرتغال

دکتر علی باقری دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نیز در این نشست، با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در به‌‎روزرسانی فهرست افراد تحت تحریم خود ذیل عنوان حقوق بشر گفت: دو روز پس از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ۱۱ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی، ستاد حقق بشر با دعوت از سفیر پرتغال که کشورش ریاست دوره‌‎‎ای این اتحادیه را بر عهده دارد، نام‌ه‎ای ۱۱ صفحه‌‎ا‎ی دبیر ستاد حقوق بشر ایران را به وی ارائه کرد و سفیر پرتغال قول داد که در اسرع وقت نامه مذکور را به مقامات اتحادیه اروپا تسلیم خواهد کرد.

وی افزود: در این نامه با اشاره به فهرستی از نقض حقوق شهروندان ایرانی و ملت ایران توسط کشور‌های عضو اتحادیه، از مقامات اتحادیه اروپایی خواسته شده تا کشور‌های عضو را به رعایت حقوق شهروندان و ملت ایران و نیز جبران خسارت‎‌های وارده ملزم نماید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین گفت که در نامه مذکور تصریح شده که عملکرد برخی از کشور‌های اروپایی در نقض حقوق ملت ایران به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و موجب قتل برخی از شهروندان ایرانی به ویژه کودکان مبتلا به بیماری‎‌های خاص شده است.

دکتر باقری افزود با توجه به وضعیت اسف‎بار شهروندان ایرانی زندانی در زندان‎‌های کشور‌های اروپایی و با عنایت به اینکه عملکرد اروپایی‎‌ها در اعمال غیرقانونی تحریم‎‌های ظالمانه علیه ملت ایران به ویژه در حوزه‌‎های غذا، دارو و تجهیزات پزشکی موجب سلب حیات برخی از شهروندان ایرانی شده است، از دبیرکل شورای اتحادیه اروپا و نیز نماینده عالی این اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی خواسته شده تا کشور‌های عضو را ملزم به همکاری با دو گزارشگر ستاد حقوق بشر ایران در زمینه‎‌های «بررسی وضعیت زندانیان ایرانی، در زندان‌‎های کشور‌های اروپایی» و «بررسی نقش شخصیت‎‌های حقیقی و حقوقی کشور‌های اروپایی در وضع و اجرای تحریم‌‎های ظالمانه علیه ملت ایران به ویژه در حوزه‎‌های غذا، دارو و تجهیزات پزشکی» نماید.

موارد نقض احتمالی حقوق شهروندی در هیات‌های حفظ حقوق شهروندی پیگیری شود

رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به گزارش دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ضمن تاکید بر پیگیری مطالبات حقوق بشری ملت ایران در مجامع بین المللی، ستاد حقوق بشر را مامور کرد تا گزارشات واصله به این ستاد از موارد احتمالی تضییع حقوق شهروندان در داخل کشور را نیز به هیات حفظ حقوق شهروندی مستقر در دادگستری‎‌های استان‌‎ها ارجاع و نتیجه را پیگیری کند.

آیت الله رئیسی افزود: ما در همه استان‎ها، هیات حفظ حقوق شهروندی را تشکیل داده‌‎ایم که این هیات‎‌ها موظفند، به همه بازداشتگاه‎‌ها، زندان‌‎ها و واحد‌های قضایی سرکشی کنند. این هیات‌‎ها با ابلاغ رئیس قوه قضائیه، بازرسان ما هستند که بسیاری از آن‌ها از قضات، دادستان‎‌ها و رئیس کل دادگستری بوده و اگر در جایی خدای ناکرده از حقوق شهروندی تخلفی شده، یا حق کسی ضایع و یا ظلمی به کسی شده، موظف به پیگیری هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *