بن بست سیاسی در رژیم صهیونیستی و آغاز شمارش معکوس برای نتانیاهو

0:45 - 07 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۱۹۳۶۱
بحران تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی پس از برگزاری ۴ دور انتخابات همچنان لاینحل مانده است.
چهارمین انتخابات سراسری در اراضی اشغالی در ۲ سال گذشته با هدف شکستن دیوار تشکیل کابینه در ماه مارس ۲۰۲۱ برگزار شد.
 
نتیجه این انتخابات مانند ادوار قبلی، تداوم چرخه تلاش ناکام برای تشکیل کابینه بود، اما زمزمه راه حل‌های جدید برای پایان دادن به این بحران خود به چالشی جدی‌تر برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
 
ناکامی «بنیامین نتانیاهو» و دیگر نامزد‌های انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در کسب ۶۱ کرسی لازم برای تشکیل کابینه، سبب شد در حالی که تنها ۱۰ روز تا پایان فرصت تشکیل کابینه برای نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی وقت باقی است، همه چشم انداز‌های حل و فصل بن بست سیاسی این رژیم تیره شوند.
 
نتانیاهو در چهارمین انتخابات سراسری در اراضی اشغالی با احتساب کرسی‌های کسب شده توسط متحدانش موفق به کسب ۵۲ کرسی شده است.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نتانیاهو در تشکیل کابینه کدامند؟

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی نتانیاهو در تشکیل کابینه فهرست وار عبارتند از:
- ناتوانی در متقاعد کردن احزاب راستگرا برای ائتلاف به منظور تشکیل کابینه
- شکل گیری احزاب و جریان‌های سیاسی مدعی جدید
- وجود ائتلاف ضد نتانیاهو در میان احزاب رژیم صهیونیستی
- مواجهه نتانیاهو با دادگاه رسیدگی به پرونده فساد
- تفرقه در میان احزاب حامی نتانیاهو
- عدم حمایت «روون ریولین»، رییس رژیم صهیونیستی از نخست وزیری نتانیاهو
- بی اعتمادی احزاب به ائتلاف با هدف تشکیل کابینه با توجه به تجربه کابینه ائتلافی نتانیاهو و «بنی گانتز»
- ناکامی نتانیاهو در سیاست خارجی
 
رژیم صهیونیستی در صورت ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه در مهلت قانونی ۲۸ روزه فعلی و ۱۴ روزه مازاد احتمالی، گزینه‌های اندکی برای خروج از بن بست دارد.
 
به دلیل سیطره نتانیاهو بر عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی، امکان موفقیت نامزد بعدی - احتمالا «یائیر لاپید» - برای تشکیل کابینه اندک است.
اقدام «ریولین» در مامور کردن کنست به تعیین فرد دیگری برای تشکیل کابینه که احتمالا «لاپید»، «نفتالی بنت» یا عضو دیگری از لیکود هستند، نیز با توجه به شرایط موجود به شکست می‌انجامد.
 
گزینه برگزاری انتخابات سراسری پنجم در پایان تابستان سال جاری نیز به دلیل مشکلات مالی و البته نتیجه مشابه احتمالی مورد تایید نیست.
 
ضمن اینکه لیکود (حزب متبوع نتانیاهو) که در انتخابات چهارم ۶ کرسی کمتر از انتخابات سوم کسب و تنها ۳۰ کرسی را از آن خود کرد، حاضر به خطر کردن از طریق آزمودن شانس خود در انتخابات پارلمانی نیست.
 
درخواست نتانیاهو برای تغییر در قانون اساسی و برگزاری انتخابات مستقیم برای انتخاب نخست وزیر نیز تاکنون مخالفت‌های زیادی را در پی داشته است.

افکار عمومی در اراضی اشغالی چه می‌گویند؟

ساکنان اراضی اشغالی دلیل معرفی نتانیاهو به عنوان مامور تشکیل کابینه را تلاشی برای متوقف کردن روند دادگاه رسیدگی به اتهام‌های او می‌دانند.
 
نتانیاهو که با تصور تاثیر مثبت واکسیناسیون سراسری بر نظر رای دهندگان، همه وعده‌ها و تعهداتش با حزب «آبی و سفید» را زیر پا گذاشته و به بهانه عدم توافق در مورد قانون بودجه، کابینه ائتلافی با گانتز را منحل و وارد مسیر انتخابات چهارم شد، اکنون با پیامد‌های محاسبه اشتباه خود مواجه شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *