رئیس کمیته بودجه مجلس: تلاش دستگاه قضا برای حل مشکلات حوزه تولید و نظام بانکی ارزشمند است

7:00 - 05 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۱۹۴۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کمیته بودجه کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر فعلی قوه قضائیه در بررسی مسائل قضایی موانع تولید در حوزه بانکی، مسیر ارزشمندی است که ان‌شاءالله با جدیت و تلاش رئیس دستگاه قضا به سرانجام برسد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به جلسه هم اندیشی رئیس دستگاه قضا با مدیران شبکه بانکی جهت بررسی مسائل حقوقی و قضایی موانع تولید در حوزه بانکی، گفت: برگزاری نشست و ورود رئیس دستگاه قضا به بخش چالش‌های فی مابین نظام بانکی و تولید می‌تواند از دور زدن قوانین بانک مرکزی توسط بانک‌ها در حمایت از تولید، جلوگیری کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: به عنوان مثال بانک‌ها به قرارداد اولیه خود در ارائه تسهیلات به بخش تولید پایبند نیستند.

وی افزود: سیاست قوه قضاییه مبنی بر اینکه «نباید واحد‌های تحت تملک بانک‌ها مسیر تعطیل را طی کنند»، سیاست و رویکرد بسیار مناسبی است.

قادری اظهار داشت: قطعاً ورود آیت الله رئیسی به این قبیل مشکلات بانکی می‌تواند به موضوعات فی مابین بانک‌ها و تولید کنندگان کمک کند تا مشکلات برطرف شود چرا که بسیاری از واحد‌هایی که در حال تعطیلی هستند و یا تعطیل شده‌اند با حمایت قوه قضاییه می‌توانند به چرخه فعالیت بازگشته و نهایتاً با منابع اندکی احیا شوند.

وی تصریح کرد: مسیر فعلی قوه قضائیه در بررسی مسائل قضایی موانع تولید در حوزه بانکی، مسیر ارزشمندی است که انشالله با جدیت و تلاش رئیس دستگاه قضا به سرانجام برسد.

قادری با بیان اینکه متأسفانه رتبه ما در سهولت کسب و کار رتبه خوبی نیست و در حال حاضر رتبه بین‌المللی ایران در زمینه سهولت کسب‌وکار ۱۲۷ است، ادامه داد: همچنین ما در موضوع شروع کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۱۷۸ قرار داریم.

وی با بیان اینکه این مایه تاسف است که به خوبی نتوانستیم از سیستم بانکی کشور در جهت حمایت از تولید استفاده کنیم، اظهار داشت: متاسفانه واحد‌هایی که از سوی نظام بانکی تسهیلات اخد کرده اند به علت فشار‌هایی که از ناحیه این سیستم به آن‌ها وارد می‌شود، نتوانستند خوب عمل کنند و همگی آن‌ها دچار مشکل شده‌اند و به واقع این واحد‌ها در تملک بانک‌ها قرار گرفته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه بانک‌ها کارفرمای خوبی نیستند، اظهار داشت: همه واحد‌هایی که در مالکیت بانک‌ها قرار گرفتن مسیر تعطیلی را طی کرده و یا طی می‌کنند لذا مهم‌ترین دلیل در این بخش این است که بانک‌ها قرارداد‌ها جهت ارائه تسهیلات را به نوعی تنظیم می‌کنند تا چارچوب‌ها و مقررات بانک مرکزی دور زده نشود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *