نگاهی به نقض حقوق بشر انگلیس در سال ۲۰۲۰؛ از حبس زنان در زندان‌های مردانه تا شیوع برده‌داری نوین

16:58 - 06 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۰۰۵۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انگلیس در مواردی، چون زندان‌ها و ندامتگاه‌ها، آزادی بیان، خشونت‌های خانگی، تبعیض و سوء استفاده‌های اجتماعی از زنان، کارگران و اقلیت‌ها حقوق ملت خود را نقض کرده است.

- بررسی وضعیت حقوق بشر در انگلیس حاکی از آن است این کشور، در مواردی، چون زندان‌ها و ندامتگاه‌ها، آزادی بیان، خشونت‌های خانگی، تبعیض و سوء استفاده‌های اجتماعی از زنان، کارگران و اقلیت‌ها حقوق ملت خود را نقض کرده است. در این گزارش به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

شکنجه و اعمال مجازات‌های تحقیرآمیز و غیر انسانی

خانمی که از اختلالات روانی رنج می‌برد به اعضای کمینه منع شکنجه شورای اروپا در اکتبر ۲۰۱۹ گزارش داده که در زمان انتقال به زندان مورد شکنجه قرار گرفته و از ناحیه ابرو و صورت آسیب دیده است. در فاصله زمانی اکتبر ۲۰۱۸ تا زمان تهیه گزارش بالغ بر ۲۰۰ گزارش مبنی بر بدرفتاری دریافت شده است که تقریبا در ۲۵ درصد این پرونده‌ها از زور استفاده شده است. در زندان نیز بدرفتاری و حملات از سوی کارکنان زندان صورت می‌گیرد هر چند هنوز گزارش کمیته شکنجه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر انگلیس منتشر نشده است.

شرایط فیزیکی در زندان‌ها

براساس یافته‌های گزارش سالانه مرکز بازرسی زندان‌های انگلیس، از هر ۱۴ نفر زندانی در این کشور ۱۲ نفر در وضعیت نامناسب و پایین‌تر از حد استاندارد زندگی می‌کنند.

وزارت دادگستری انگلیس طی گزارشی اعلام کرده در فاصله مارس ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰، ۶۴ هزار و ۵۲۲ مورد خودزنی و آسیب به خود در زندان‌های این کشور گزارش شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است. در این گزارش خودزنی در تمامی مهاجران محبوس دیده شده است. در سال‌های گذشته بالغ بر ۲۹۴ مرگ در زندان‌های انگلیس به وقوع پیوسته است. تجاوز زندانیان به یکدیگر در سال ۲۰۲۰ به ۲۸۷۲ مورد رسید.

نمایندگان کمیته منع شکنجه شورای اروپا در بازدید از زندان دونکستر انگلیس، تراکم این زندان را بسیار فجیع و بیش‌تر از ظرفیت اعلام کرد. تعداد زندانیان زن محبوس در این کشور ۸۵ درصد بالاتر از ظرفیت، شرایط و تمهیدات پیش بینی شده است. این امر سبب شده که بسیاری از زندانیان زن در ندامتگاه‌های مردان نگهداری شوند.

به گفته گزارش نقض حقوق بشر انگلیس که توسط وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده، مراکز ویژه‌ای برای مهاجران و متقاضیان پناهجویی که با درخواست آن‌ها موافقت نشده، تعبیه شده است. ۸ مرکز ویژه در انگلیس و ولز وجود دارد که شرایط آن‌ها وخیم است. تجاوز زندانیان به کادر زندان و بالعکس در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در زندان «فلتهام»، مرکز نگهداری مجرمان جوان «کوکهام وود» و مرکز آموزش امنیتی «رینبروک» رخ داده است. در تمام این سه مرکز استفاده از زور گزارش شده است.

در سال ۲۰۱۹ در اسکاتلند، ۳۷ نفر در بازداشت موقت فوت کردند. در ایرلند شمالی نیز تعداد ۸ نفر در بازداشت موقت فوت کرده‌اند.

فرایند دستگیری

مقامات پلیس اجازه دارند ۲۴ ساعت فرد را بدون داشتن اتهام بازداشت کنند. این دستور العمل برای قاضی و دادستان منطقه بین ۳۶ تا حداکثر ۹۶ ساعت است. البته پلیس ممکن است فردی که در مظان اتهام تروریستی قرار دارد را تا ۱۳ روز در بازداشت نگه دارد. کمیته منع شکنجه بر اساس یافته‌های منتشره اعلام کرد گرچه در قانون حق داشتن وکیل به خوبی تصریح شده است، اما در عمل حضور وکیل تنها پس از پرداخت هزینه از سوی متهم صورت می‌گیرد.

شهروندی

قانون این اختیار را داده که وزیر کشور فردی را از داشتن تابعیت محروم کند؛ به گزارش رسانه‌های انگلیسی، دیوان عالی بریتانیا با انتشار حکمی، درخواست شمیمه بیگم، زن بریتانیایی که به داعش پیوسته بود، برای بازگشت به خاک بریتانیا با هدف مبارزه برای بازگردانرن تابعیت لغو شده‌اش را رد کرد. شمیمه بیگم در دوران نوجوانی و هنگامی که تنها ۱۵ سال سن داشت برای پیوستن به داعش از بریتانیا به سوریه رفت و بعد از فروپاشی این گروه تروریستی، خواستار بازگشت به بریتانیا شده، با این حال وزارت خارجه بریتانیا در سال ۲۰۱۹ این درخواست را رد و اعلام کرد که شهروندی بریتانیایی وی لغو شده است.

افراد دارای معلولیت

در انگلیس شهروندان دارای معلولیت به دید شهروند درجه دو نگریسته می‌شوند. علت این نگاه عدم توانایی دولت در بهبود شرایط محیطی برای معلولان ذکر شده است. در طول شیوع کرونا و بر اساس آمار منتشره تا می‌۱۴ نفر از معلولان در انگلیس بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

کار اجباری و بیگاری

بیشترین نیروی کار اجباری را اتباع انگلیس، آلبانی، نیجریه، ویتنام، رومانی و لهستان در این کشور تشکیل می‌دهند. بهره برداری جنسی شایع‌ترین نوع برده داری نوین در این کشور است. افراد با سطح درامد پایین مجبور به حضور در خانه‌های با تراکم جمعیتی بالا هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *