رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آغاز مرحله انسانی واکسن تولید ایران تا دو ماه آینده

15:40 - 11 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۱۲۹۶
رئیس انستیتوپاستور ایران از آغاز مرحله انسانی واکسن تولید ایران تا دو ماه آینده خبر داد.
- رضا بیگلری ظهر امروز در مراسم بیست و سومین آئین پویش «ره سلامت» و آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیوفینلای کوبا و انستیتوپاستور ایران در همدان اظهار کرد: وقتی کرونا شروع شد پیچیده‌ترین معضل بهداشتی قرن خود را نشان داد و تمام دانش بشری در مقابل ویروسی به چالش کشیده شد.

وی افزود: نکته مهم کرونا در جهان این بود که هیچ کشوری برتر از کشور دیگری نبود و مانند روز قیامت همه چیز برابر بود، اما کشور ما در اوج تحریم‌های ناجوانمردانه وارد بحران کرونا شد.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه در شرایط خاص قرار داشتیم و مسلما اولین قرارگاه، تشخیص بود افزود: سازمان بهداشت جهانی انتظار داشت نتوانیم از عهده تشخیص برای ۸۵ میلیون نفر در کشور برآییم، اما انستیوپاستور ایران برای اینکه یکصد سال قدمت داشت و در این سال‌ها ثابت کرده بود، می‌تواند در مقابل بیماری‌های سخت مانند طاعون و آبله کنار بیاید در این زمینه هم موفق عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه انستیتوپاستور ایران نشان داد که دژ مستحکم مرزبانی امنیت سلامت کشور را بر عهده دارد گفت: انستیوپاستور ایران از همان روز‌های بروز بحران از طرف وزیر بهداشت این وظیفه را برعهده گرفت که طراحی روش‌های تشخیص و همینطور راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی را در این کشور پهناور داشته باشد.

بیگلری با بیان اینکه تقریبا هیچ چیز در دست نداشتیم و روزی ۲ تا ۳ هزار تست می‌توانستیم داشته باشیم و اغلب محموله‌ها هم در فرودگاه‌ها توقیف می‌شد که تصمیمات سختی گرفتیم گفت: اول تصمیم این بود که تست‌های محدود را به بیمارستان‌ها اختصاص دادیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی گفته بود که باید روی هر بیمار سه تست انجام و بعد اعلام شود که کووید ۱۹ دارد افزود: ما اگر ۳ هزار کیت داشته باشیم تنها می‌توانیم جواب یک هزار را بدهیم، اما تصمیم گرفتیم به جای سه کیت، یک کیت داشته باشیم و این تصمیم ایران بود.

رئیس انستیوپاستور ایران تصریح کرد: با دانش کشور تصمیمی گرفتیم که روز‌های ابتدایی سازمان بهداشت جهانی به شدت به ما خرده می‌گرفت چرا اینگونه عمل کردیم، اما جالب این است که سه هفته پیش نماینده بهداشت جهانی گفت به شما تبریک می‌گوییم و هر دو تصمیم شما در اولویت بیمارستانی تشخیص و انتخاب یک تست به الگوی جهانی تبدیل شده است.

دانش فنی بومی کشور در تشخیص کرونا موثر بود

وی با بیان اینکه دانش فنی بومی کشور در تشخیص کرونا موثر بود خاطرنشان کرد: انتظار داشتند در پیک اول یکصد هزار کشته داشته باشیم و با وجود اینکه هیچ کمکی از بیرون دریافت نکردیم، اما در عمده شهر‌ها آزمایشگاه‌ها را برقرار و شرکت‌ها را راه‌اندازی کردیم که امروز می‌توانیم تمام جهش‌ها را تشخیص دهیم.

بیگلری بیان کرد: انستیتو پاستور ایران ۱۲۹۹ تاسیس شده و باید در سال ۱۳۹۹ جشن یک صد ساله را می‌گرفت، اما رئیس انستیوپاستور فرانسه‌ می‌گوید "هیچ اتفاق و مراسم جشنی نمی‌توانست به این اندازه کار بزرگ انستیتوپاستور ایران و نامش را در ذهن‌ها متبادر کند".

وی با اشاره به اینکه ما حال شبکه تشخیص مولکولی بسیار قوی داریم که با صد میلیون دلار هم نمی‌توانستیم در روز‌های عادی داشته باشیم خاطرنشان کرد: در اوج بحران توانستیم به این مهم دست یابیم و فرصتی که در تحریم‌ها است در دل صد‌ها آموزش‌ها نیست.

رئیس انستیتوپاستور ایران با بیان اینکه بعد از تشخیص بیماری کشور سه استراتژی را در نظر گرفتیم و یکی خرید واکسن بود افزود: خرید واکسن نشان داد هیچ عدالتی نیست و امکان ندارد کشور‌هایی به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور هند، آمریکا و انگلیس هر کدام که واکسن تولید می‌کردند ابتدا می‌گفتند باید داخل کشور خود تزریق کنند به طوری که ۸۷ درصد واکسن‌های دنیا در ۶ کشور بود گفت: در حال حاضر بیش از صد کشور هستند که حتی یک دز واکسن تزریق نکردند.

بیگلری با بیان اینکه اولین بار است که در دنیا به ۱۶ میلیارد واکسن احتیاج داریم افزود: مسلما تمام کارخانجات دنیا با تمام ظرفیت کار کنند یک سوم واکسن‌سازی را تا ۲۱ میلادی نخواهیم داشت، پس استراتژی بعدی ایران تقویت تولید داخلی بود.

وی با اشاره به خوشبختانه نتیجه خوبی در این زمینه حاصل شده است افزود: در این بین با عملکرد برخی کشور‌ها تجربه  شد که در دنیا عدالت در سلامت جز شعار نیست و نباید این را نادیده گرفت.

رئیس انستیوپاستور ایران با بیان اینکه انستیتوپاستور تولید واکسن‌های متعددی را آغاز کرده که یکی از واکسن‌ها به توصیه وزارت بهداشت باید مشترک می‌بود خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت این وظیفه را برعهده گذاشت که علاوه بر تولید داخلی تولید واکسن مشترک با کشور دیگری داشته باشیم.

تزریق ۲ دز واکسن بیش از ۸۰ درصد کارایی داشته است

وی با بیان اینکه در تولید واکسن مشترک اولا سابقه آن کشور برایمان مهم بود و کوبا تنها کشوری که در ۴۰ سال گذشته به ما تکنولوژی واکسن داده است گفت: این کشور در تولید واکسن هپاتیت B با ما کار کرده است و سابقه خوبی داشت.

بیگلری با بیان اینکه دو دهه است کوبا با انستیتوپاستور ایران در تولید واکسن‌های متعدد همکاری می‌کند خاطرنشان کرد: البته مهم‌ترین دلیل این بود که واکسنی بی‌خطر، ایمن و بالا تولید شود، چون برند انستیوپاستور ایران یک برند بین المللی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ واکسن مطالعه شد و این موضوع نشان داد واکسنی که کوبا پیش می‌برد ایمن است و مرحله سوم آن نیز تزریق شده و محدودیتی نداشته است گفت: افق اول این بود که واکسن safe باشد و در کارایی هم آنچه مهم بوده این است که مرحله سه باید تزریق شود تا نظر دهیم چه واکسنی است.

رئیس انستیوپاستور ایران با بیان اینکه با تزریق ۲ دز این واکسن بیش از ۸۰ درصد کارایی داشته و تنها واکسنی بوده که دز یادآور آن نیز طراحی شده است گفت: وقتی دز یادآور را می‌زنیم با افتخار می‌توان گفت که تاثیر آن به صد درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه واکسن دیگری هم داریم که از تکنولوژی‌های فوق برتر دنیا در تولید آن به کار گرفته شده است افزود: فاز حیوانی این واکسن نیز تمام شده تا دو ماه آینده فاز انسانی آغاز می‌شود و این محصول کشور ایران است.

بیگلری با بیان اینکه حداقل از تیرماه هر ماه یک میلیون  دز به تولید اضافه می‌شود و می‌توانیم ۸ میلیون دز تزریق کنیم بیان کرد: تنها تک دز یادآور واکسن مشترک ایران و کوبا نشان می‌دهد که بسیار ارزان‌تر و یک دهم قیمت یک واکسن تمام می‌شود.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *