فراوانی پیاز سیب‌زمینی در کف میدان/ اُفت ۴۰ درصدی صادرات هندوانه به ۵ کشور همسایه/ بازار بی‌مشتری گوجه فرنگی و گوجه سبز

8:00 - 14 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۲۱۷۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران می‌گوید اگر برای صادرات برنامه‌ریزی نشود، کشاورزان امسال خیلی متضرر می‌شوند و در حال حاضر پیاز و سیب زمینی به وفور کف میدان است؛ پیاز کیلویی هزارتا هزار و ۵۰۰ تومان که خریداری نمی‌شود سیب زمینی کیلویی ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به وضعیت بازار میوه و تره‌بار، گفت: صنف‌های میوه‌فروشی که بیرون از میدان تره‌بار میوه می‌فروشند اتحادیه مجزا دارند ولی ما در داخل میدان تره بار با ۴۰۰ هکتار محوطه محصور شده هستیم که روزانه ورودی بار ما ۲۵ هزار تومان (روز یکشنبه) تُن اعم از مرکبات، صیفی‌جات و سبزیجات است.
 
وی اظهار کرد: نرخ برخی میوه‌ها شامل هندوانه از هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ملون از سه تا پنج هزار تومان، طالبی از پنج تا شش هزار تومان، پرتقال از پنج تا هفت هزار تومان و سیب از چهار تا شش هزار تومان است.
 
دارایی‌نژاد افزود: بار میوه به فراوانی وجود دارد و بسیار زیاد به دست ما رسیده است؛ هنوز هم در میدان تره بار مانده و حدود ۱۰۰ دستگاه تریلی شامل تقریباً دو هزار تن هندوانه سه روز کف میدان مانده است و مشتری به آن صورت ندارد، کرایه حمل بی‌رویه بالا رفته است.
 
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: هر کیلو بار، کیلویی هزارو ۳۰۰ تومان کرایه حمل برای کشاورز به همراه دارد و اگر دولت (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور) راهکاری برای آن اعمال نکند کشاورزها مثل قضیه پیاز که گوسفندان را فرستادند داخل مزرعه، با میوه هندوانه هم همین کار را می‌کنند.
 
وی همچنین بیان کرد: الآن هندوانه از چابهار، شیراز، اهواز و جُلگه (سیستان و بلوچستان) به ما ارسال می‌شود که بسیار زیاد است و حدوداً سه برابر بیشتر از سال‌های قبل کشت کرده‌اند.

دارایی‌نژاد تصریح کرد: صادراتی که قبلاً به ترکیه، عراق، پاکستان، هندوستان و ارمنستان انجام می‌شد حالا ۳۰ الی ۴۰ درصد اُفت کرده است، زیرا بعضی کشورها وقتی محصول خودشان به دست می‌آید هندوانه کشور ما را خریداری نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند وارد کشورشان شود.
 
وی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر کشاورزان متضرر می‌شوند، زیرا فروش یک تریلی ۲۰ تنُی هندوانه حدود ۳۰ میلیون تومان کرایه حمل بار آن می‌شود یعنی با ۲۰ تن بار هیچ چیزی دست کشاورز را نمی‌گیرد.
 
این مقام مسئول در ادامه گفت: بقیه بارها از جمله فلفل، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، گوجه سبز و... فراوان است، ولی مشتری ندارد و دو سه روز می‌شود که اکثر بارها در میدان می‌ماند.
 
رئیس دارایی‌نژاد با بیان اینکه اگر برای صادرات برنامه‌ریزی نشود، کشاورزان امسال خیلی متضرر می‌شوند و در حال حاضر پیاز و سیب زمینی به وفور کف میدان است؛ پیاز کیلویی هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان که خریداری نمی‌شود سیب زمینی کیلویی ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی اظهار کرد: فراوانی میوه در میدان تره بار زیاد است و هفته آینده هم اوضاع بدتر می‌شود، چون از جای دیگر هم بار به دست ما می‌رسد و در مقابل تولیدی که الان وجود دارد مصرف کم شده است و باید برنامه ریزی برای آن انجام شود.
 
دارایی نژاد عنوان کرد: مسئله دیگر در خصوص گران فروشی، میوه فروشی‌ها باید طبق قانون نظام صنفی هر فاکتوری که در میدان تره بار به ان‌ها داده می‌شود ۳۰ الی ۳۵ درصد روی جنس بکشند و بفروشند اگر گران‌تر می‌فروشند باید مردم به ۱۲۴ زنگ بزنند تا تعزیرات و بازرسین اتاق اصناف ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: میدان میوه و تره بار یک محوطه محصور شده است که هشت درب ورودی و خروجی دارد و در آن جا هم وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف و اعضای اتحادیه حضور دارند. ما در دو ساعت کل میدان را شخم می‌زنیم اگر می‌خواهند کنترلی انجام بدهند باید دیگران را کنترل کنند.
 
دارایی‌نژاد همچنین درباره موضوع فاسد شدن پرتقال‌ها در سال جدید بیان کرد: شب عید به تمام دلالان، واسطه‌ها، کشاورزان و همه کسانی که بار داشتند و دپو (ذخیره) کرده بودند هشدار دادیم که شب عید امسال با سال‌های دیگر متفاوت است.
 
وی اظهار کرد: پرتغال را کیلویی ۱۰ الی ۱۲ تومان در اسفند ماه می‌خریدند و بارها را نگه می‌داشتند و می‌گفتند پارسال شب عید گران‌تر فروختیم امسال هم همین کار را می‌کنیم.
 
وی همچنین تاکید کرد: چون کار ما کارشناسی است به همه هشدار دادیم یکسری‌ها گوش کردند و به مردم صدمه نزدند و به همان قیمتی که اعلام شد سیب و پرتقال را فروختند ولی برخی دیگر که بار میوه را در انبار و سردخانه نگه داشتند متضرر شدند و ۳۰ درصد بارها دور ریختنی و فاسد شد. اگر انصاف را به خرج می‌دادند اینطور نمی‌شود این افراد طمع پارسا را داشتند و اکثراً به خاطر بارهایی که نگه داشتند ورشکست شدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *