رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لغو مجوز آژانس‌های مسافرتی غیرفعال/ بررسی شکایات مسافران در کمیته‌ای با حضور نماینده بخش دولتی و خصوصی

13:27 - 03 شهريور 1393
کد خبر: ۳۳۲۰
خبرگزاری میزان: رئیس جامعه تورگردانان با بیان این مطلب که شکایات مسافران در کمیته‌ای با حضور نماینده بخش دولتی و خصوصی بررسی می‌شود، از لغو مجوز آژانس‌های مسافرتی غیرفعال خبر داد.

: رئیس جامعه تورگردانان با اشاره به ضرورت درج شرح خدمات و نرخ مسافرت در نامه سفر به منظور پیگیری تخلف ها توسط کمیته بازرسی گفت: آژانس های مسافرتی در ارائه بلیت «تورهای دقیقه 90» 80 درصد تخفیف و در ارائه کل بسته 40 تا 50 درصد تخفیف می دهند.

ابراهیم پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره تخلف آژانس های مسافرتی و ارائه تورهای مسافرتی تحت عنوان « تورهای ارزان قیمت» و « تورهای دقیقه 90» اظهار کرد:« تورهای ارزان قیمت» و « تورهای دقیقه 90» 80 درصد قیمت بلیت و 40 تا 50 درصد قیمت کل بسته مسافرتی را تخفیف می دهند.

ضرورت درج شرح تمامی خدمات در نامه سفر

رئیس جامعه تورگردانان درباره شکایت مردم از تورهای ارزان قیمت و کیفیت پایین درخصوص خدماتی که در این تورها ارائه می شود، خاطرنشان کرد: باید در نامه سفر شرح تمامی خدمات و کیفیت آنها به همراه قیمت ذکر شود تا در صورت بروز تخلف کمیته بازرسی این موارد را بررسی کند. در صورت در دست نبودن مدارک هیچ مسافری نمی تواند از وجود تخلف هایی چون ارائه ندادن هتل و سایر خدمات یا پایین بودن کیفیت آن شکایت کند.

پورفرج در توضیح چرایی شکل گیری این تورها نیز اظهار کرد: برای هر کالا در فصل های مختلف حراج برگزار می شود، زیرا نگهداری اجناس تا فصل بعد برای فروشنده هزینه دارد. درباره تورهای مسافرتی نیز این مسئله صادق است.

به گفته وی گاهی در آخرین لحظه پرواز، تعدادی بلیت باقی مانده است و مسئولان آژانس ها مسافرتی تلاش می کنند تا پرواز مورد نظر را با نصف بهای اولیه بفروشند تا از این طریق بتوانند هزینه هتل را تامین کنند، زیرا در پروازهای چارتر هتل از قبل رزرو می شود.

رئیس جامعه تورگردانان افزود: سیستم نظارتی جامعه تورگردانان با همکاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به شکایت ها رسیدگی می کند. سازمان میراث فرهنگی فرم قراردادی را در اختیار آژانس های مسافرتی قرار داده است. طبق این قرار داد باید شرح تمام خدماتی که مسافران از آژانس مسافرتی خریداری کرده اند، نوشته شود.

تعلیق مجوز دفاتر متخلف

پورفرج تاکید کرد: در صورت تخلف کمیته ای شامل نماینده بخش خصوصی و دولتی شکایت ها را بررسی می کند. بارها اتفاق افتاده است که این بررسی ها منجر به بازگرداندن پول مشتری شده است. در صورت اثبات تخلف آژانس های متخلف تذکرات کتبی دریافت می کنند یا تعلیق می شوند.
سفر هم یک کالا است
وی افزود: مردم در انتخاب تورهای مسافرتی باید به این نکته توجه داشته باشند که باید به سفر نیز همانند هر کالای دیگر نگاه کنند. زمانی که برای خرید یک کالا به بازار می رویم به مولفه هایی چون زیبایی، قیمت، کیفیت و سایر شرایط توجه می کنیم. برای تورهای مسافرتی نیز باید توجه کرد که نرخ بلیت پرواز چارتر و معمولی بر قیمت نهایی سفر اثرگذار است.

رئیس جامعه تورگردانان توضیح داد: همچنین باید به کیفت هتل،خدمات آن، سرویس رفت و آمد، برنامه های مربوط به گشت زدن در شهر و معرفی آثار تاریخی توجه شود که جزء خدمات در طول سفر است.

پورفرج با بیان این که موارد ذکر شده نرخ نهایی سفر را تعیین می کند، گفت: بسته سفری که یک مسافر خریداری می کند با توجه به مولفه های ذکر شده متفاوت است. ممکن است شما تصور کنید یک هتل5 ستاره را رزرو کرده اید. اما هتل ها در هر درجه بندی که دارند، سطوح مختلفی شاملA  ، B، C و...را دارند. در نتیجه یک هتل 5 ستاره در درجه A با یک هتل در درجه C بسیار متفاوت است.


لغو مجوز آژانس های مسافرتی غیر فعال
وی در پایان درباره غیر فعال بودن برخی از آژانس های مسافرتی  یا استفاده از محل فعالیت این آژانس ها برای سایر فعالیت های تجاری گفت: بازرس های ما با فواصل زمانی مختلف به تک تک آژانس هایی که برای آنها مجوز صادر شده است سر می زنند. فعالیت نداشتن این افراد باید به اثبات برسد. در صورت اثبات، به صورت شفاهی و کتبی به مدیرعامل تذکر می دهند. در صورت بی اعتنایی به تذکرها، مجوز آژانس مسافرتی لغو می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *