رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری انتخابات شورا‌های شهر و روستا در ۲۴ مرکز استان به صورت الکترونیکی

10:04 - 07 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۷۳۷۹
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور اعلام کرد در ۱۶ مرکز استان انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود که عملاً در ۲۴ مرکز استان، انتخابات شورای شهر و روستا به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد، انتخابات شورا‌های شهر و روستا در ۷ مراکز استان الکترونیک برگزار نمی‌شود.
- همزمان با شور و شوق و فرجام انتظار‌ها برای اعلام اسامی نامزد‌های نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، کم کم گروه‌ها و جریانات سیاسی مختلف نیز در حال تکمیل و ارائه لیست‌های نهایی خود برای انتخابات ششمین دوره شورا‌های شهر و روستا هستند.

ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در هزار و ۳۷۲ شهر و ۴۰ هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری در روز ۲۸ خرداد، همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اولین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، و دومین میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیز با عنایت به حجم گسترده ثبت نام کنندگان در انتخابات شورا‌های شهر و روستا و همچنین فرآیند رای دهی طولانی‌تر این انتخابات نسبت به دیگر انتخابات‌ها، امسال هم روش انجام ثبت نام‌ها و هم تعداد دستگاه‌های الکترونیکی رای دهی، نسبت به دوره‌های گذشته دچار تغییر و تحولاتی شد.

امسال اولین بار بود که ثبت نام در انتخابات شورا‌های اسلامی از طریق تلفن همراه، رایانه و دفاتر پیشخوان انجام شد؛ البته روش حضوری یعنی مراجعه به بخشداری و فرمانداری‌ها نیز در نظر گرفته شده بود. در این دوره حدود ۲۴۶ هزار نفر ثبت نام کردند که ۷۱ درصد از ثبت‌نام کنندگان با مراجعه به بخشداری، ۱۷ درصد از طریق پیشخوان‌ها و ۱۶ درصد غیر حضوری ثبت نام کرده‌اند. در مجموع ۲۹۷ هزار نفر در شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند.
 
برگزاری انتخابات الکترونیک شورا‌های شهر و روستا در ۲۴ مرکز استان
 

۴ سال پیش، در توافق وزارت کشور با هیئت نظارت مرکزی آن دوره، در ۱۳۹ شهر، انتخابات شورا‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شد. در این دوره ستاد انتخابات کشور به اعضای هیئت نظارت مجلس یازدهم اعلام کرده آمادگی دارد در آن ۱۳۹ شهر انتخابات الکترونیک داشته باشدو همچنین پیشنهاد داده‌اند که در کلانشهر‌ها نیز انتخابات الکترونیک شورا‌ها را برگزار شود.

اما حمیدرضا کاظمی، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌ها پیشتر درباره شهر‌های مجاز برای برگزاری انتخابات الکترونیک شورا‌ها گفته بود که این مجوز برای کلانشهر‌های به غیر از تهران است، چرا که در پایتخت ۴ انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان دوره‌ای مجلس خبرگان و شورای شهر و روستا برگزار می‌شود که سه انتخابات دیگر دستی است و احتمال دادیم با برگزاری الکترونیکی یک انتخابات، مردم سردرگم شوند.

وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورا‌های شهر و روستا در روز ۲۸ خرداد حدود ۳۳ هزار صندوق رأی الکترونیک در اختیار دارد که البته ممکن است در برخی شعب با توجه به تعداد مراجعانی که وجود دارد ۲-۳ صندوق گذاشته شود با این تعداد صندوق می‌توانند، یک سوم از ۷۰ هزار شعبه در نظر گرفته شده برای انتخابات را زیر پوشش صندوق‌های الکترونیک شورا‌ها ببرند.

امیر شجاعان، رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به تعداد کلانشهر‌هایی که در آن‌ها انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود، به خبرنگار میزان می‌گوید: در ۸ کلانشهر و به‌عبارتی کل کلانشهر‌ها بجز تهران انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود.
 
برگزاری انتخابات الکترونیک شورا‌های شهر و روستا در ۲۴ مرکز استان

وی با بیان اینکه در ۱۶ مرکز استان نیز انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود که عملاً در ۲۴ مرکز استان، انتخابات شورای شهر و روستا به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد، توضیح می‌دهد: انتخابات شورا‌های شهر و روستا در ۷ مراکز استان الکترونیک برگزار نمی‌شود.

شجاعان با اشاره به اینکه پیگیر اجرای انتخابات الکترونیک در ۸ شهر دیگر نیز هستیم، می‌افزاید: برنامه‌ریزی ما برای ۳۲ شهر است که بتوانیم در آنها، رأی‌گیری الکترونیک برگزار کنیم.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور درباره تاثیر کاهش زمان رأی‌گیری در انتخابات شورا‌ها به صورت الکترونیک نیز توضیح می‌دهد: در شعب بنا به تعداد مراجعه‌کنندگان از دوره‌های قبل، صندوق رای الکترونیک، دستگاه اختصاص می‌دهیم لذا ممکن است در یک شعبه ۳، ۴ و یا ۵ دستگاه کذاشته شود تا از شلوغی و تجمع جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته رأی‌دهندگان باید همین زمان را برای نگارش اسامی روی کاغذ اختصاص می‌دادند، می‌گوید: با بکارگیری صندوق‌های رای الکترونیک، افراد با ورود کد ۲-۳ رقمی داوطلبان رأی می‌دهند که این امر تغییری در زمانی که در گذشته هم صرف می‌کردند، ندارد. از سوی دیگر تعداد دستگاه‌ها را طوری می‌چینیم که ایجاد صف نکند.

شجاعان به امکان تخصیص ۳۴ هزار دستگاه برای انتخابات شورا‌های شهر و روستا اشاره کرده و ادامه می‌دهد: یک تعداد دستگاه را به عنوان ذخیره نگه می‌داریم تا اگر دستگاهی خراب شد، جایگزین کنیم تاکنون ۳۲ هزار دستگاه اورهال و آماده شدند و اکثر دستگاه‌ها تحویل شده است. بقیه دستگاه‌ها را نیز به زودی آماده ارسال می‌کنیم. بخش اعظم روند توزیع دستگا‌ه‌های الکترونیک رای گیری در شعب انجام شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *