نمایندگان رسمی ستاد‌های انتخاباتی به پلتفرم‌ها معرفی شدند / نقش پلتفرم‌ها در رونق انتخابات

11:53 - 09 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۸۷۰۱
روز گذشته نشست هماهنگی پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر با نمایندگان کاندیدا‌های ریاست جمهوری با حضور سید محمدصادق امامیان؛ رئیس ساترا، وحید فرهمند؛ معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا و با حضور مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر برگزار شد.

- روز گذشته نشست هماهنگی پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر با نمایندگان کاندیدا‌های ریاست جمهوری با حضور سید محمدصادق امامیان؛ رئیس ساترا، وحید فرهمند؛ معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا و با حضور مدیران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر آپارات، تماشا، نماشا، MP۴، دیدستان، دالفک، آیفیلو و نمایندگان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی و محسن مهرعلیزاده کاندیدا‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ساختمان ساترا برگزار شد.

کانال اختصاصی برای رسانه‌های هفت‌گانه

سید محمدصادق امامیان؛ رئیس ساترا در ابتدای نشست بیان کرد: رسانه‌های هفت‌گانه‌ای که در این برنامه شرکت کرده‌اند دارای یک کانال اختصاصی هستند که دایما می‌توانند به هر میزان و هر نوع که مایل باشند محتوای خود را در این کانال بارگذاری کنند؛ این بارگذاری محتوا در کانال فقط تابع مقررات عمومی کشور در ستاد تبلیغات انتخابات است، هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد و اختیار آن با این ۷ رسانه است؛ رسانه‌ها نیز در صفحه ویژه انتخابات این محتوا‌ها را حفظ می‌کنند و بالا نگه می‌دارند.

امامیان افزود: صفحات کاندیدا‌ها به ترتیب حروف الفبا یا به صورت چرخشی در کانال ویژه انتخابات دیده می‌شود؛ این بخش حوزه عمومی است که همه در آن مشترک هستند و به نظر می‌رسد ظرفیت خوبی است که می‌توان از آن بهره برد.

امکانات تبلیغاتی یکسان، واضح و شفاف

رئیس ساترا در ادامه نکته دیگری را یادآوری کرد و گفت: رسانه‌ها در عین حال می‌توانند تبلیغات هم بگیرند، اما مسئله مهم در این بخش این است که در حوزه سفارش تبلیغ امکانات به صورت یکسان باشد نه اینکه تبلیغات یک رسانه به طور کامل در اختیار یک ستاد قرار بگیرد و به سایرین اجازه استفاده داده نشود؛ بنابراین در حوزه تبلیغات امکانات بایستی یکسان، واضح و شفاف باشند. این ترکیب دوگانه که در آن یک بخش از آن ادبیات بخش خصوصی استفاده می‌شود و بخشی دیگر از ادبیات رسانه‌های عمومی به دلیل فراگیر بودن آن‌ها تجربه‌ای جدید است که امسال در حال آزمودن آن هستیم.

امامیان ادامه داد: برنامه‌های قانونی روی آنتن، حتی مناظره‌ها به طور حتم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرند به شکلی که در کنار برنامه‌های رسانه‌ها سیگنال صدا و سیما هم وجود خواهد داشت و این ترکیب تعاملی یعنی کنار سیگنال صدا و سیما بودن مزیت ویژه‌ای به پلتفرم‌ها می‌بخشد. این اقدامات روی کاغذ بسیار مفید خواهند بود؛ امیدواریم هر دو طرف از این روند راضی باشند و کشور از این همکاری جدید نفع ببرد؛ در کنار این موارد رسانه‌ها باید به سواد رسانه‌ای و بالابردن سطح آگاهی عمومی نیز توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد: به هر ترتیب لازم بود نمایندگان ستاد‌ها به طور رسمی به پلتفرم‌ها معرفی شوند؛ ممکن است ستادی نسبت به عملکرد پلتفرم ستاد رقیب اعتراضی داشته باشد که در این صورت ساترا نیز در کنار ستاد مقررات انتخابات قرار دارد؛ به هرحال نقش ما با نقش معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما متفاوت است چراکه سازمان خود تهیه‌کننده برنامه‌هاست و درپی حضور نمایندگان ستاد‌ها در برنامه‌ها خواهد بود، اما درمجموع هرکس در عرصه انتخابات قدم می‌گذارد اعم از کاندیداها، رسانه‌ها، پلتفرم‌ها و مردم که استفاده کننده رسانه و رای‌دهنده هستند وظیفه‌ای ملی برعهده دارند.

تبلیغ برای یک پروژه مشترک

امامیان گفت: در نهایت فرصت استفاده از تولیدات رسانه‌ها در آنتن صدا و سیما حداکثر دو نیم ساعت است؛ سایر تولیدات نیز در فضای مجازی از طریق کانال‌ها، گروه‌ها و ... منتشر خواهند شد، اما زمانی که این تولیدات در رسانه‌ها قرار می‌گیرند وارد حوزه قانونی می‌شوند و مصوب ستاد انتخابات خواهند بود؛ به همین دلیل تولیداتی که به شکل متمرکز انجام می‌شوند به اضافه برنامه‌هایی که سیگنال آن‌ها نیز قابل پخش است همگی در این رسانه‌ها قابل انتشار هستند.

وی در پایان بیان کرد: طبق روابط خوب و باسابقه با رسانه‌ها درخصوص این پروژه مشترک وظیفه داریم تاجایی که می‌توانیم تبلیغ کنیم و فضایی ایجاد نماییم تا مردم به صورت رسمی علاوه بر گفتگو‌هایی که بعضا غیرمنعطف هستند را در فضایی غیر رسمی‌تر گفتگو‌ها را در رسانه‌ها مشاهده نمایند. این تجربه، تجربه جدیدی است که امیدواریم به پرشور شدن انتخابات، کاهش هزینه‌های مادی و سلامت انتخابات بینجامد؛ چراکه طبق مشاهدات در برخی کشور‌ها هزینه‌های ناشی از تجمعات و کمپین‌های انتخاباتی حتی سلامت افراد را به دلیل مجاورت و خطر ابتلا به کرونا تحت‌الشعاع قرار داده است.

استقرارکمیسیون بررسی تبلیغات وزارت کشوردر ساترا

در ادامه نشست وحید فرهمند؛ معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا به توضیح پاره‌ای از موارد پرداخت و گفت: فرض بر این است نمایندگان ستاد‌ها و نامزد‌ها سابقه حضور در این حوزه را دارند و با ادبیات این حوزه آشنا هستند و یا احتمالا دوره‌های توجیهی از طرف وزارت کشور برای آن‌ها برگزار شده است؛ ما در این مجموعه متاثر از مقرراتی هستیم که بر فضای تبلیغاتی انتخابات حاکم است یعنی همان الزاماتی که سابق بر این از جانب نهاد‌های ذیربط به آن‌ها اعلام شده است؛ اما در اینجا باید گفت علت اصلی نام بردن از صفحه رسمی چیست! یعنی اینکه مسئولیت محتوای انتشار یافته در این صفحه به طور مستقیم برعهده ستادی است که نسبت به بارگذاری محتوا اقدام می‌کند؛ موضوعی که افراد در پلتفرم‌ها به شدت درگیر آن هستند این است که شاید کانال‌های دیگری اقدام به بارگذاری محتوا کردند و ما برای اینکه مسئولیت برای کاندیدا‌های محترم شفاف شود و بدانند که از این به بعد هر محتوایی که در هر کانال رسمی فرد بارگذاری شد آن شخص مسئولیت آن را می‌پذیرد و اشخاصی که نسبت به آن شکایت دارند می‌دانند که از چه کسی باید شکایت کنند کمیسیون بررسی تبلیغات وزارت کشوردر ساترا را مستقر کردیم؛ بنابراین تمامی گله‌ها و شکایاتی که نسبت به یک صفحه رسمی وجود دارد ثبت خواهند شد و از طریق کمیسیون به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: نکته دوم بحث محدودیت‌های زمانی و مواردی است که در قوانین پیش‌بینی شده است؛ منطقی است مدیریت پلتفرم‌ها به نوعی باید تعامل کنند که اجازه بارگذاری محتوای جدید بعد از اتمام ساعت تبلیغات مجاز در قانون میسر نباشد، اما این به معنای آن نیست که کل محتوای بارگذاری شده در طول این سه هفته از دسترس کاربران خارج شود؛ در نهایت امیدواریم کمترین حاشیه‌ها را در این خصوص شاهد باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *