ثبات قیمت کاغذ در بازار/با هیچگونه کمبود کاغذ در بازار روبرو نیستیم

9:00 - 11 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۰۸۱
رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ گفت: هم اکنون با هیچگونه کمبود کاغذ در بازار روبرو نیستیم و شرایط برای تامین نیاز بازار نیز در حد مطلوبی قرار دارد بدین ترتیب در ماه‌های آینده نیز با ثبات قیمت روبرو خواهیم بود، در طی گمانه زنی با گمرک نیز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات مرتفع شده و شریط برای بازار کاغذ در تعادل قرار دارد.

حسن میرباقری در گفت‌وگو با پیرامون ثبات قیمت کاغذ در بازار نشر گفت: کاغذ طی چند ماه اخیر دارای ثبات قیمت بوده و این امر به خاطر همکاری و همراهی وزارت سمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و انجمن وارد کنندگان کاغذ شکل گرفته است.

وی در همین راستا ادامه داد: تامل و همکاری واردکنندگان و دستگاه‌های ذی‌ربط عاملی موثر برای ثبات قیمت کاغذ در بازار نشر محسوب می‌شود، این امر با توجه به نزدیک شدن به روز‌های انتخابات امری مطلوب و قابل توجه بشمار می‌رود تلاش فعالین و واردکنندگان زمینه را برای ثبات قیمت کاغذ فراهم و بسیاری از حاشیه سازی‌ها در زمینه کاغذ را خنثی کرده است.

میرباقری با اشاره به قیمت کاغذ در بازار ابراز کرد: بسیاری از واردکنندگان کاغذ در طی ماه‌های اخیر با ضرر مواجه شدند، زیرا قیمت خرید این کالای استراتژیک با توجه به خواب سرمایه نه تنها سودی در بر نداشته بلکه سرمایه‌های برخی از تجار را تحت تاثیر قرار داده، البته واردکنندگان تلاش دارند تا بازار را در تعادل نگه داشته و از نوسانات بازار کاغذ بکاهند.

وی به سود واردات کاغذ اشاره و بیان کرد: متاسفانه جو نا مناسبی در بازار وجود دارد و برخی تلاش دارند تا ثبات قیمت کاغذ در بازار را با کمک حاشیه‌سازی به کانال‌های رانتی وارد کنند در حالی که نه انجمن واردکنندگان کاغذ و نه دستگا‌های ذی ربط تمایلی به این امر نداشته و تلاش دارند تا با به کارگیری تدابیر خاص به ثبات بازار کمک کنند.

 وی در همین راستا ابراز کرد: باید توجه داشت که دلالان علاقه دارند تا بازار کاغذ را به سوی بی ثباتی سوق دهند تا بازار سیاه برای کاغذ شکل بگیرد، لذا باید توجه داشت حاشیه سازی عاملی برای سواستفاده کنندگان و افزایش قیمت بازار خواهد بود. بر اساس مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان سود واردکنندگان صنایع کاغذ تنها ۱۵ درصد در نظر گرفته شده است این امر با توجه به خواب سرمایه ۵ ماهه نمی‌تواند به سود قابل توجهی بینجامد در این شرایط حتی برخی از واردکنندگان و تجار تنها ۵ درصد سود می‌کنند که این میزان از قوانین و مصوبه در نظر گرفته شده نیز کمتر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کاغذ تصریح کرد: هم اکنون با هیچگونه کمبود کاغذ در بازار روبرو نیستیم و شرایط برای تامین نیاز بازار نیز در حد مطلوبی قرار دارد بدین ترتیب در ماه‌های آینده نیز با ثبات قیمت روبرو خواهیم بود، در طی گمانه زنی با گمرک نیز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات مرتفع شده و شریط برای بازار کاغذ در تعادل قرار دارد.

میرباقری پیرامون تاثیر قیمت ارز بر قیمت کاغذ در بازار نشر بیان کرد: عدم ثبات قیمت ارز عامل اصلی تمام تحولات بازار محسوب می‌شود وقتی کاغذ با قیمت ارز روز از بازار جهانی تهیه می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که همان کاغذ با قیمت پایین تری در بازار ارائه شود، زیرا سرمایه‌گذاری برای این مهم شکل گرفته و تاجر نمی‌تواند سرمایه خود را از دست بدهد.

وی با انتقاد به برخی جوسازی‌ها در بازار نشر تاکید کرد: برخی رسانه‌ها در ماه‌های اخیر وارد کردن کاغذ را عامل اصلی افزایش قیمت‌ها دانسته‌اند، در حالی که همین حاشیه سازی‌ها زمینه را برای افزایش قیمت بدون هیچ پشتوانه‌ای فراهم کرده و سود آن تنها به جیب دلالان بازار سیاه رفته در این شرایط نه واردکنندگان و نه مصرف کنندگان هیچکدام نتوانسته‌اند منافعی کسب کنند و تنها ضرر عاید آنان شده است.

میرباقری پیرامون اظهار نظر برخی افراد در مورد کاغذ خاطرنشان کرد: در مواردی دیده می‌شود افرادی که دست‌اندرکار حوزه کاغذ نیستند پیرامون این کالای اساسی به اظهار نظر دست می‌زنند که زمینه را برای افزایش قیمت کاغذ فراهم می‌کنند این اظهارات نادرست اذهان عمومی را تشویش کرده و به گرانتر شدن کاغذ می‌انجامد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *