رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رسوایی جاسوسی آمریکا از سران اروپایی و استانداردهای دوگانه واشنگتن

3:15 - 12 خرداد 1400
کد خبر: ۷۲۹۳۱۶
افشای جاسوسی آمریکا آمریکا از سران اروپایی با واکنش‎ها و تحلیل‎های گوناگونی همراه شده است.

- رسانه‌های اروپایی به تازگی فاش کردند که آمریکا از سرویس مخفی دانمارک برای جاسوسی از سران بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان استفاده کرده است.

بر اساس گزارش‎های درز یافته، دانمارک میزبان چندین ایستگاه فرود اصلی برای کابل‌های اینترنتی زیر دریا از سمت و به سمت سوئد، نروژ، آلمان، هلند و انگلیس بوده است.

به گزارش «گلوبال تایمز»، در سال ۲۰۱۳ «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، برنامه نظارت موسوم به «پریسم» آمریکا را فاش کرد که باعث نارضایتی شدید در کشور‌های اروپایی مانند آلمان شد اما اعتراضات طرف‌های اروپایی نتیجه‌ای نداشت.

این بار، رسانه‌های اروپایی جزییات بیشتری درباره جاسوسی آمریکا از سران کشور‌های اروپایی، به ویژه نقشی که دانمارک در آن بازی کرده است، افشا کرده اند.

این افشاگری شامل مقدار زیادی از اطلاعات و واقعیات تکان دهنده است.

این گزارش می‎گوید «در غرب هیچ برابری و احترام متقابلی وجود ندارد؛ روابط آمریکا در مورد متحدانش مطابق با قوانین انجام نمی‌شود، بلکه پر از زورگویی و اجبار است؛ متحد بودن با آمریکا آسان نیست.»

بر اساس این گزارش، «نه تنها به حاکمیت این کشور‌های اروپایی نفوذ شده است، بلکه این کشور‌ها هر زمان تحت نظارت واشنگتن هستند؛ وحدت بین آمریکا و اروپا فقط ظاهری بوده و فریبنده است.»

خیانت دانمارک به کشور‌های اروپایی برای کمک به جاسوسی آمریکا از این کشور‌ها یادآور عمق نفوذ آمریکا در اروپا است.

اعتقاد بر این است که دانمارک از بی اخلاقی همکاری با نهاد‌های آمریکایی آگاه است، اما آن‌ها عمداً چنین اقداماتی را مجاز دانسته‎اند؛ این می‌تواند نوع روابط بین کشور‌های کوچک اروپایی و آمریکا را به تصویر بکشد.

خبر جاسوسی آمریکا از کشور‌های اروپایی باعث می‌شود که جهان چهره واقعی آمریکا را بیشتر بشناسد؛ شخصیت اخلاقی واقعی واشنگتن برای جهانیان آشکار شده است؛ تصویر به اصطلاح یکی از بزرگترین دموکراسی‌ها به عنوان رییس یک باند شرور و شوم بارزتر شده است.

بسیاری از مردم اروپا نگران هستند که مبادا اروپا در مقیاسی کمتر از مقیاس سال ۲۰۱۳ به اقدام آمریکا در جاسوسی از اروپا اعتراض کند.

اقدامات آمریکا به شدت قوانین بین المللی را نقض کرده است؛ کسانی که مورد جاسوسی قرار می‌گیرند تنها سران اروپایی نیستند و باور بر این است که کشور‌های بیشتری نیز تحت جاسوسی آمریکا قرار گرفته‎اند.

جامعه بین المللی نباید رسوایی آمریکا را در جاسوسی از متحدان این کشور در اروپا کم اهمیت جلوه دهد؛ در عوض، جامعه بین الملل باید فشار خود را بر واشنگتن افزایش دهد و آمریکا و اروپا باید در این رابطه پاسخگو باشند.

آمریکا بار‌ها ادعا کرده است که تحت حملات سایبری خارجی قرار دارد و کشورهایی را به این موضوع متهم می‌کند؛ حال که رسانه‌های اروپایی خبر از جاسوسی این کشور از اروپا داده‎اند، آمریکا باید در این رابطه توضیح بدهد.

آمریکا تبدیل به یک کشور خارج از کنترل شده، منافع کشور‌های دیگر را نقض کرده و راه خود در جاسوسی را ادامه می‌دهد؛ علاوه بر این، آمریکا با صراحت استاندارد‌های دوگانه و متناقض را دنبال می‌کند.

«گلوبال تایمز» در پایان می‎نویسد «آمریکا به بزرگترین منبع بی ثباتی در جهان تبدیل شده است؛ محدود کردن قدرت مخرب آمریکا قطعا باید انجام شود؛ با این وجود جامعه جهانی نباید تلاش‌های مربوطه را کنار بگذارد؛ تلاش برای جلوگیری از قدرت مخرب آمریکا یک نفع مشترک برای همه کشور‌هاست.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *