انتخابی سریع و صحیح

15:01 - 15 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۰۴۰۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
آیت‌الله خامنه‌ای با درک درست از مبانی اسلامی و اعتقاد و التزام به مبانی مکتبی انقلاب، عمیقاً به اندیشه و انگیزۀ امام خمینی باور دارد و کوشیده است تا با ایستادگی در برابر انواع جریانات منحرف و غرب‌گرا مانع هرگونه انحراف و تحریفی در سیره و سنت امام شود.
- غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام - با درگذشت امام خمینی (ره) در چهاردهم خردادماه هزار و سیصد و شصت‌وهشت، دوستان انقلاب با نگرانی و دشمنان انقلاب با امیدواری از خود می‌پرسیدند که «رهبری انقلاب اسلامی بر عهدۀ چه کسی قرار خواهد گرفت و آیندۀ انقلاب چه خواهد شد؟»

مجلس خبرگان پس از گشودن وصیت‌نامۀ سربه‌مهر امام خمینی (ره) که آیت‌الله خامنه‌ای آن را قرائت کرد به مسئولیت مهم و تاریخی خود عمل کرد و در حالی که همۀ کشور در اثر فوت امام (ره) در بهت و اندوهی عمیق فرورفته بود در فضایی عقلانی و آرام با رأیی در حد اجماع آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری انقلاب اسلامی برگزید.
 
این انتخاب سریع و صحیح نگرانی‌های دوستان را به اطمینان، و امید‌های دشمنان را به یأس تبدیل کرد. فرایند انتقال قدرت از شخصی به شخص دیگر، که همواره در تاریخ ایران با خونریزی و وحشیگری و آشفتگی اجتماعی همراه بوده است، این بار به جای «انتقال سخت» به‌صورت «انتقال نرم قدرت» صورت گرفت و این اتفاقی کم‌نظیر بود که دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می‌شد.

یکی از علل مهم این انتخاب، وقوف عموم مردم و به‌ویژه نمایندگان مردم در مجلس خبرگان به خصوصیات و ابعاد شخصیتی آیت‌الله خامنه‌ای بود. مردم ایشان را نمونه بارزی از ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌شناختند و به همین جهت از دل و جان با او به‌عنوان رهبر جدید انقلاب اسلامی بیعت کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای با اعتقاد عمیق همراه با بصیرت به مبانی اسلامی و آگاهی وسیع و عمیق از علوم دینی، یک روحانی انقلابی و مبارز بود که از ابتدای نهضت از امام خمینی پیروی کرده بود و در همۀ سال‌های مبارزه با زبان و قلم خود به روشنگری پرداخته و زندان‌ها و تبعید‌ها دیده بود.
 
آیت‌الله خامنه‌ای هم در فاصلۀ ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ و هم در یازده سال اول انقلاب یار وفادار امام و به‌عنوان یک شخصیت برجسته در انقلاب اسلامی، در نظر و عمل معرف اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی به شمار می‌رفت و مخصوصاً مورد علاقۀ نسل جوان و دانشجویان و دانشگاهیان بود.

او درعین‌حال که کاملاً معاصر روزگار خود بود و با جایگاه علم و ادبیات و تاریخ و سیاست و جریانات روشنفکری در ایران و جهان آشنا بود، زندگی ساده و زاهدانه‌ای به دور از اشرافیت داشت و به همین جهت می‌توانست با مردم و به ویژه با انقلابیون و خانواده‌های شهدا رابطه‌ای صمیمانه و قلبی داشته باشد.

اخلاق اسلامی او حتی در رفتار کریمانۀ وی با مخالفانش دیده می‌شد و قدرت سخنوری و نویسندگی و ذوق ادبی و هنری، او را در میان امثال وی متمایز ساخته بود.

تجربۀ گران‌قدر عضویت در شورای انقلاب و مسئولیت شورای عالی دفاع در زمان جنگ و حضور در جبهه‌ها و نمایندگی مجلس و هشت سال ریاست‌جمهوری در زمان امام، سبب احاطۀ او بر مسائل داخلی و خارجی کشور و انقلاب گشته بود.

در سی‌ویک سالی که از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای گذشته، وی توانسته است بر پایۀ شالوده‌های محکم انقلاب اسلامی که به دست امام خمینی ریخته شده، بنای مرتفعی بسازد که در برابر طوفان‌های سخت مقاوم و استوار بماند. او سعی کرده است ارزش‌های مورد نظر امام خمینی را در جامعه نهادینه سازد.

آیت‌الله خامنه‌ای با درک درست از مبانی اسلامی و اعتقاد و التزام به مبانی مکتبی انقلاب، عمیقاً به اندیشه و انگیزۀ امام خمینی باور دارد و کوشیده است تا با ایستادگی در برابر انواع جریانات منحرف و غرب‌گرا مانع هرگونه انحراف و تحریفی در سیره و سنت امام شود. او پیروزی انقلاب اسلامی را آغاز راهی طولانی و روشن می‌داند و با امیدواری در این راه گام برمی‌دارد.

آینده مطلوب او ایجاد «تمدن نوین اسلامی» است که می‌تواند همچون ظرف پرگنجایشی همۀ آرمان‌ها و ارزش‌های فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی اسلامی را در خود جای دهد. او با گفتمان‌سازی‌های مداوم خود، متناسب با شرایط اجتماعی و سیاسی، سعی می‌کند جامعه را به‌رغم انواع دشمنی‌های بیگانگان برای نیل به اهداف جمهوری اسلامی ایران بسیج کند و مراحل لازم برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را محقق سازد.
 
وی عمیقاً به نقش‌آفرینی مردم و حضور آنان در همۀ عرصه‌های اداره کشور اعتقاد دارد و علاوه بر آنکه خود در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطۀ جهانی شجاعانه از عزت و استقلال ایران دفاع می‌کند، با مدیریت کارساز خود بر نیرو‌های مسلح، قدرت دفاعی کشور را تا حد بازدارندگی بالا افزایش داده است. انقلاب اسلامی در سال‌های رهبری او با نفوذ در ذهن و دل مردم منطقه، حوزۀ تأثیر وسیعی فراتر از مرز‌های ایران پیداکرده است.
 
توجه عمیق به فرهنگ و رشد و پیشرفت دائم حوزه‌های علمیه برای تربیت نسل جدیدی از روحانیت و نیز اصلاح بعضی معایب و کاستی‌ها در فضای دینی کشور به شیوه‌ای حکیمانه، یکی دیگر از دستاورد‌های دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است. روش او در اصلاح معایب، عمدتاً کمک به ایجاد نمونه‌های مطلوب و حمایت از آن نمونه به عنوان الگو و ترویج آن‌هاست. آیت‌الله خامنه‌ای با جامعیتی که دارد خود الگوی روحانیت انقلابی امروز ایران است.

اهتمام به تربیت نیروی انسانی از میان نسل جوان کشور، توجه دائم به پیشرفت علمی کشور و رشد تولید و تقویت بنیۀ اقتصادی نیز ازجمله برنامه‌های مهم دوران سی‌ویک سالۀ رهبری ایشان بوده است. درک اهمیت رشته‌های بالنده و نوپدید علمی و تشویق نخبگان جوان و دانشجو و دانشگاهی به تکاپوی علمی و پشتیبانی از نهاد‌های حامی حرکت‌های علمی ازجمله خصوصیات اوست.

وی در عین علاقه و اعتقاد تمام به تشیع و آگاهی از سیرۀ امامان شیعه علیهم‌السلام، پرچمدار وحدت اسلامی و اتحاد شیعه و سنی در برابر دشمنان اسلام است و حق‌طلبی و دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم را وظیفۀ دینی خود می‌شناسد و به همین جهت نسبت به مسائل مسلمانان در جهان اسلام و در صدر آن‌ها به مسئله فلسطین اهتمام بلیغ دارد. ایران اسلامی امروزه کشوری است که در نظر همۀ مردم جهان و به‌ویژه ملت‌های غرب آسیا و جهان اسلام به‌عنوان کانون اندیشه و عمل در مقابله با نظام‌های سلطه‌گر جهانی و گشایندۀ راهی نو به سوی آینده‌ای عزتمند شناخته شده است.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *