نماینده مجلس: دانش آموزان دچار مشکلات روحی شدند

5:35 - 18 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۰۸۳۳
شروع تابستان و دغدغه ایام فراغت دانش آموزان موضوع مهمی است که نیازمند ورود دستگاه های مجری تعلیم و تربیت و ارتقاء قابلیت های شبکه دانش آموزی است.
-با پایان امتحانات و رسیدن ایام فراغت دانش آموزان در تابستان دغدغه خانواده بیشتر می‌شود، امسال هم همچون سال گذشته با وجود ویروس کرونا امکان فعالیت‌های حضوری دانش آموزان و پر کردن اوقات فراغت از این طریق امکان پذیر نیست.

ازین رو نقش شبکه‌های اجتماعی برای پر کردن این اوقات پررنگ می‌شود، شبکه‌هایی که با توجه به محتوا‌های موجودش برای استفاده آن توسط دانش آموزان نیازمند رده بندی سنی است. اما گا‌ها مشاهده می‌شود که خانواده‌ها تسلیم فرزندان می‌شوند و دسترسی را برای ایشان بدون توجه به آثار مخرب این حضور تسهیل می‌نمایند.

در این بین ورود دستگاه‌های مجری تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و ارتقاء قابلیت‌های شبکه‌های دانش آموزی راه گشاست.

استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان
ازین رو نیاز به شکل گیری شبکه‌ای ویژه دانش آموزان برای انتقال مفاهیم آموزشی و پرورشی در قالب شبکه شاد یا پلتفرم‌های دیگر برای ادامه جریان آموزش فرای کتب درسی و بهره مندی از مفاهیم مفید برای پرورش روحیه خلاقانه در دانش آموزان لازم و ضرروری می‌نماید.

در این راستا معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌های وسیعی را تدارک دیدیم؛ حدود ۳۰ هزار پایگاه هدف گذاری و در شبکه شاد زیرساخت‌های لازم در این باره ایجاد شد.
وی ادامه داد: پیش بینی کردیم حدود ۳ میلیون دانش‌آموز در این بستر در فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت کنند. باید از تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم اوقات فراغت خوبی را برای دانش‌آموزان رقم بزنیم.

کاظمی عنوان کرد: کانون‌های ورزشی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مدارس، پژوهش سرا‌ها و کتابخانه‌ها دست به دست هم دادند تا با ظرفیت‌هایی که در شبکه شاد ایجاد می‌کنیم فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان را به خوبی رقم بزنیم.

از طرفی دیگر کارگاه‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که به صورت مجازی در سطح ملی برنامه‌ریزی‌شده است از جمله دیگر ظرفیت‌های موجود برای استفاده غیر حضوری دانش اموزان محسوب می‌شود، این دوره‌ها که در آن محدودیت جغرافیایی برای ثبت‌نام وجود ندارد به شرکت‌کنندگان علاوه بر دریافت گواهی شرکت در دوره‌ها، می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم جذب انجمن‌های کانون شوند.

ثبت‌نام این کارگاه‌ها در سراسر کشور از روز ۲۹ خرداد آغاز می‌شود. زمان شروع کارگاه‌های مجازی فرهنگی، هنری، ادبی، مهارت‌های زندگی و... از روز ۱۵تیر و پایان آن ۳۱شهریور ۱۴۰۰اعلام‌شده است.

آموزش مجازی جوابگوی نیاز‌های پرورشی نیست

اگرچه برخی از کارشناسان حوزه آموزش، مخالف رویکرد مجازی برای مباحث پرورشی در مواقعی که امکان بهره مندی صحیح از برگزاری دوره‌های حضوری وجود دارد هستند در این راستا احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد اوقات فراغت دانش اموزان در تابستان و لزوم توجه به مباحث پرورشی در این دوران در گفت‌وگو با میزان گفت:شبکه شاد در این دوسال توانسته است قابلیت‌های متنوعی را ایجاد کند. اما بحث پرورش در اوقات فراغت مطرح است و نه آموزش کار پرورشی با عملکرد مجازی به درستی اتفاق نمی‌افتد یکی از مشکلات عدم تحرک دانش آموزان به جهت ماندن در خانه است.
 

وی در ادامه افزود:در خانه ماندن دانش آموزان را دچار مشکلات جسمی و روحی کرده است باید تدابیری اتخاذ شود که وزارت آموزش و پرورش با توجه به اردوگاه‌هایی که در اختیار دارد و در فضای باز است دانش آموزان را از محیط خانه بیرون بیاورد و اینگونه روی امر پرورشی کار کند.

اما فارغ از تاثیر گذاری برگزاری دوره‌های پرورشی برای دانش آموزان در شرایط موجود و نزدیکی به پیک پنجم پاندمی و با توجه به اینکه نگرانی خانواده‌ها همچنان برای حضور داش آموزان در مراکز آموزشی و پرورشی وجود دارد سخن گفتن از انجام فعالیت‌های غیردرسی و پرورشی به شکل حضوری فقط در شهر‌های کم جمعیت که تعداد دانش اموزان کمتر است یا در فضای باز امکان برگزاری دارد و در شهر‌های بزرگ و کلان شهر‌ها امکان پذیر نمی‌باشد.

باتوجه به موارد بالا در کنار دستگاه‌های مجری، در نهایت آنچه شایان اهمیت است، این موضوع است که در کنار استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای پرورش دانش آموزان، نظارت و همراهی خانواده‌ها بر اوقات فراغت آن‌ها و لزوم تشویق به انجام فعالیت‌های فوق برنامه در فضای باز، فعالانه و خلاقانه لازم و ضروری به نظر می‌رسد.


انتهای پیام /

برچسب ها: کرونا آموزش مدارس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *