یمن پیروز جنگ با عربستان

0:45 - 22 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۱۱۴۰
اظهارنظر ادعایی مقام‎های سعودی برای مذاکره در مورد آتش بس در یمن بیانگر موقعیت تضعیف شده آن‌ها در این جنگ است.

- «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در مصاحبه با «سی ان ان» در مورد جنگ یمن مدعی شد که «سعودی‌ها به طور موثر در تلاش برای پایان دادن به این جنگ بوده‎اند.»

نشریه «فارن پالیسی»، در مطلبی ضمن اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا نوشت که اظهارات «بلینکن» بیانگر موضع رسمی آمریکاست؛ با این حال آن‌ها یا کمبود اطلاعات دارند و یا از پذیرش واقعیت موجود امتناع می‌کنند: اینکه انصارالله عربستان سعودی را شکست داده است.

هنگامی که «محمد بن سلمان»، وزیر دفاع وقت عربستان سعودی، عملیات «طوفان قاطع» علیه انصارالله را در مارس ۲۰۱۵ آغاز کرد، فرض کرد که این عملیات نظامی یک پیروزی آسان برای او در پی خواهد داشت که به ارتقای نهایی او برای رسیدن به ولیعهدی و پادشاهی در آینده کمک می‌کند.

در عوض، این جنگ به یک معضل بزرگ برای عربستان سعودی تبدیل شد، زیرا ریاض نه تنها به یک جامعه فقیر، به طور وحشیانه حمله کرد، بلکه با وجود داشتن میلیارد‌ها دلار سخت افزار‌های نظامی آمریکایی، قادر به شکست یمن و انصارالله نبوده است.

در واقع، تمایل اخیر سعودی‌ها برای مذاکره در مورد آتش بس بیانگر موقعیت تضعیف شده آن‌هاست؛ این مهم‌ترین دلیلی است که سعودی‌ها آماده مذاکره بوده، اما انصارالله با این موضوع موافقت نکرده است.

«آنتونی بلینکن»، اما نگفت که پیشنهاد آتش بس سعودی‌ها و همچنین شرایط ارائه شده توسط «تیم لندرکینگ»، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در ماه مارس، شرایط سختی را به انصارالله تحمیل می‌کند.

ادعای آمریکا و عربستان سعودی که به دنبال صلح هستند صادقانه نیست، زیرا برنامه‌هایی که به انصارالله ارائه داده‎اند آن‌ها را بیشتر ترغیب به ادامه جنگ می‌کند تا اینکه به سمت آتش بس سوق دهد.

«فارن پالیسی» در پایان نوشت که برای خاتمه دادن به یک جنگ، معمولاً فاتحان شرایط خود را به بازندگان دیکته می‌کنند و نه بالعکس.


برچسب ها: یمن انصارالله

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *