ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار خانوار روستایی با طرح «به روستا برمی‌گردیم»

11:02 - 19 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۱۴۲۹
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) از اجرای طرح «به روستا برمی‌گردیم» خبر داد و گفت: شغل مهاجران معکوس به روستا را تضمین می‌کنیم.
_ روزنامه وطن امروز نوشت: برنامه محرومیت‌زدایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فقط به اشتغال‌زایی، ساخت مسکن، ایجاد زیرساخت‌ها عمرانی، مراکز درمانی و آموزشی، مسجد و مدرسه در مناطق محروم خلاصه نمی‌شود، بلکه این بنیاد در نظر دارد آن افرادی را که به دلایلی، چون بیکاری محل زندگی خود را در روستا‌ها و شهر‌های کوچک ترک کرده‌اند، با فراهم کردن زمینه اشتغال و تسهیل امور زندگی برای آن‌ها به زادگاه‌شان در مناطق دوردست و محروم بازگرداند.  
 
رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار، اشتغال‌زایی گسترده و حمایت از کم‌درآمدها، مسیری است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پیش گرفته است؛ اقدامات وسیع بهداشتی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در جای‌جای مناطق دورافتاده کشور به وضوح نمایان است، گواهی بر این موضوع است. امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت درباره اقدامات این بنیاد در راستای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در روستا‌های کشور با هدف مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستاها، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مجموعه‌های ذیربط اقدامات خوبی را جهت ایجاد اشتغال روستاییان و بازگشت آن‌ها به دیار خود در روستا‌ها انجام داده است؛ قرار است ۲۱۰ هزار شغل جدید برکت در ۱۲ هزار روستای کشور توسط این ستاد ایجاد شود.  
 
وی در ادامه به طرح «به روستا برمی‌گردیم» ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: وب‌سایت این طرح بزرگ راه‌اندازی شده است تا همه کسانی که به دلایلی روستای خود را ترک کرده‌اند، بتوانند با ثبت‌نام در این سامانه به زادگاه خود بازگردند و از مزایای اشتغالی که بنیاد برکت برای آن‌ها در سطحی وسیع طراحی و فراهم کرده است بهرمند شوند. مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه در این طرح پیش‌بینی شده است ۱۵ هزار خانوار مهاجرت معکوس به روستا‌ها را داشته باشند، تصریح کرد: شغل روستاییانی که محل زندگی‌شان را برای تامین امرار معاش خانواده به دلیل بیکاری ترک کرده‌اند تضمین می‌شود.
 
مدیرعامل بنیاد برکت با اعلام این خبر افزود: امسال راه‌اندازی ۷۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور جدید را در دستور کار داریم که باعث ایجاد ۲۱۰ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم خواهد شد. همچنین ۹۵ هزار میلیارد ریال اعتبار کل پیش‌بینی شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام برای راه‌اندازی ۷۰ هزار شغل جدید برکت در سال ۱۴۰۰ است.
 
وی افزود: همچنین تعداد روستا‌های تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت از ۷ هزار و ۵۷۵ روستا در سال ۹۹ به ۱۲ هزار روستا در سال جدید رسیده است. مدنی یادآور شد: بنیاد برکت تا پایان سال گذشته ۱۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور عملیاتی کرده که ایجاد ۳۰۰ هزار شغل خرد و خانگی را به دنبال داشته است.  
 

* اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای رونق و بهبود اقتصاد ساکنان مناطق محروم

همچنین رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از شروع طرحی تحت عنوان «به روستا برمی‌گردیم» خبر داد و گفت: شغل کسانی را که خواهان مهاجرت به روستا‌های خود هستند تضمین می‌کنیم.
 
محمد مخبرافزود: در قالب طرحی تحت عنوان «به روستا برمی‌گردیم»، قرار است شغل تمام کسانی را که خواهان بازگشت به زادگاه خود هستند، تضمین کنیم. این طرح که به گفته او با استقبال خوبی هم مواجه شده، موجب مهاجرت معکوس ۳۰ هزار نفر به روستا‌ها شده است. البته این تمام برنامه ستاد برای محرومیت‌زدایی در شهر‌ها محروم نیست و طبق گفته مخبر، حدود ۲۰ هزار میلیاردتومان اعتبار برای ایجاد رونق و بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه اجتماعی شهر‌های محروم اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در پاسخ به این سوال که دولت دوازدهم روز‌های پایانی خود را سپری می‌کند، بسیاری بر این باورند که اگر دولت‌ها عملکرد خوبی داشتند، وضعیت معیشت مردم بویژه در مناطق محروم اینچنین نبود؟ گفت: واقعیت این است که همه دولت‌ها کار زیادی در مناطق محروم انجام داده‌اند. متاسفانه ما گذشته را خوب تعریف نمی‌کنیم و به همین دلیل نمی‌توانیم مقایسه خوبی درباره اقدامات صورت‌گرفته داشته باشیم. جالب است بدانید در سال‌های قبل انقلاب کمتر از ۵ درصد روستا‌های کشور از نعمت برق و آب و مراکز بهداشت بهره‌مند بودند. حتی در شهر‌های بزرگ هم مشکلات زیادی در مساله خدمات پزشکی داشتیم. در آن سال‌ها ما حتی پزشک به اندازه کافی نداشتیم و مجبور بودیم پزشک‌هایی را از بنگلادش با ۴ سال تحصیل وارد کنیم. کار‌های خیلی بزرگی در کشور انجام شده، اما به طور قطع می‌توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم. بدون شک اگر دولت‌ها بسیج شده بودند، امروز وضعیت مناطق محروم خیلی بهتر بود و این حجم از مهاجرت را شاهد نبودیم.
 
مخبر در پاسخ به این سوال که اگر شرایط زندگی برای روستاییان فراهم بود، آن‌ها هیچ‌گاه زادگاه خود را ترک نمی‌کردند؛ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است؟ اظهار داشت: برای محرومیت‌زدایی در روستاها، طرحی تحت عنوان «به روستا برمی‌گردیم» در ستاد قرار است اجرایی شود. در حال حاضر امکاناتی را فراهم می‌کنیم که هر کس از روستای خود به جای دیگر مهاجرت کرده، چنانچه حاضر باشد، بتواند به روستای خود بازگردد. برای ایجاد انگیزه هم اعلام کردیم شغل متقاضیان مهاجرت معکوس به روستا‌ها را تضمین می‌کنیم. تاکنون حدود ۳۰ هزار نفر به روستا‌های خود بازگشته‌اند. تمام منابع ستاد متعلق به مردم شهر‌ها و روستا‌های محروم است. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: تمام منابع ستاد صرف این هدف خواهد شد. جالب است بدانید حدود ۳۰ درصد از شغل‌هایی جدیدی که سال گذشته در کشور ایجاد شد به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و زیرمجموعه‌های آن بوده است.
 
وی افزود: میزان اعتباری که قرار است برای محرومیت‌زدایی اختصاص یابد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. البته این میزان اعتبار فقط متعلق به ستاد اجرایی نیست. مخبر در ادامه اظهار داشت: بهبود معیشت مردم باید اولویت اصلی کاندیدا‌ها و رئیس‌جمهور بعدی باشد و بهترین راه برای این هدف، رونق تولید است نه پرداخت بیشتر یارانه نقدی. اگر مشکل تولید حل شود معضل بیکاری هم حل خواهد شد. رفاه اجتماعی ایجاد می‌شود، تورم تحت کنترل قرار می‌گیرد، آثار مخرب نقدینگی از بین می‌رود و آسیب‌های اجتماعی به حداقل ممکن کاهش می‌یابد.
 
وی ادامه داد: کلید حل مشکلات و مسائل اقتصادی کشور متمرکز شدن بر تولید است؛ از طرفی امکاناتی که خداوند در کشور ما قرار داده به قدری زیاد است که باید در این باره جوابگو باشیم، اما متاسفانه در سال‌های گذشته بخوبی از آن‌ها استفاده نشده است.  
 
بنا بر این گزارش، آبزی‌پروری، مشاغل دانش‌بنیان، پرورش بوقلمون، تولید نوشت‌افزار، تهیه و تولید محصولات گلخانه‌ای، تولید قارچ و پرورش گیاهان دارویی از جمله رسته‌های اولویت‌دار سال ۱۴۰۰ بنیاد برکت برای توانمند‌سازی و اشتغال‌زایی مناطق کمتر‌برخوردار و روستا‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر این، ایجاد اشتغال برای اقشار خاص از جمله کولبران، سوخت‌بران، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های زندانیان و دارای معلول، از دیگر اقدامات این بنیاد برای اشتغال‌زایی و کمک به محرومان است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *