رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زاکانی: اشتغال یک مانع بزرگ در ازدواج است

17:11 - 19 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۱۶۲۲
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما یک مشکل جدی در کشور داریم و آن هم اینکه اشتغال به عنوان یک مانع بزرگ در ازدواج است.

- «علیرضا زاکانی» در برنامه رادیویی فرهنگ و انتخاب در رادیو فرهنگ، اظهار داشت: ما یک مشکل جدی در کشور داریم و آن هم این است که اشتغال در کشور به عنوان یک مانع بزرگ وجود دارد. سن ازدواج بالا رفته است خانم‌ها در ۲۴ سالگی و آقایان در ۳۰ سالگی میانگین سن ازدواج‌شان است. ولی میانگین اشتغال برای آقایان ۳۳ سال است. یک اختلاف فازی وجود دارد حتی آن‌هایی که ازدواج می‌کنند هم از یک زمینه اشتغال خوب بهره‌مند نیستند.

وی افزود: در حالی که از ۲۸ قانون اساسی تاکید دارد که هر ایرانی یک شغل آبرو‌مند؛ ولی این زمینه مهیا نیست. برای این کار اساس حرکت خودمان را بر تغییر در نظام آموزشی و تحول در حوزه تعلیم و تربیت قرار دادیم.

زاکانی ابراز داشت: اشکال جدی به نظام تعلیم و تربیت ما برمی‌گردد؛ یعنی ما در مدرسه مثل یک مسیر خط تولید افراد را مثل هم میبینیم و مثل یک تولید ماشین در روز‌های مختلف، ماه‌ها و سال‌های مختلف اجزا را به آن متصل می‌کنیم تا یک ماشین تولید شود و انتظار داریم که همه مثل هم باشند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: علاوه بر آموزش و نیازمند به تربیت، خلاقیت، مهارت و اجتماعی شدن هستیم. واقعیت امر این که نظام آموزشی ما مختل است و اگر این مسیر را ادامه بدهیم عملاً سرمایه‌های بزرگ کشور را از دست می‌دهیم. اگر هم این مسیر را ادامه بدهیم می‌بینیم که نظام آموزش عالی ما هم که وضعیت اسفناکی دارد و عملاً مدرک گرایی و خواندن و حفظ کردن جای خودش را باز کرده و اساس تحول را فراموش کردیم.

زاکانی با اشاره به ایجاد فرهنگ کار در جامعه با توجه به آموزه‌های اسلامی، گفت: ظاهر مردم باطن مسئولین است. وقتی مسئولین کار، تلاش و کوشش را فراموش می‌کنند، وقتی مسئولین خوابشان می‌برد که امانت بزرگ ملت در دست آن‌ها یک رسالت و مسئولیت بزرگ است، آن موقع تسری این فرهنگ غلط به جامعه مردم را هم دچار خمودگی می‌کند.

وی ابراز داشت: مسئولین در کشور‌های دیگر همیشه پیشتاز بودند و می‌گفتند بیا. اما مسئولین در کشور ما عادت دارند به ملت می‌گویند برو. این بیاور بار زمین تا آسمان متفاوت است. در دوره دفاع مقدس مآب یا ورد زبان فرماندهان جنگ بود لذا هیچ سختی نبود که شکسته نشود و اراده ما و خودباوری ما تکیه بر ایمان همه امکان‌ها را برای ما فراهم می‌کرد.

زاکانی ادامه داد: اما امروز مسئولین دچار یک سیری و اشرافی‌گری افزاطی شدند. در ابتدای انقلابکه یک موی کوخ نشینان به همه کاخ نشینان می‌ارزید، امروز برخی از مسئولین ما کاخ نشین شدند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به اعتقاد من باید به فرهنگ اسلامی خود برگردیم و ببینیم که چه مسئولیت‌های خطیری در قبال خودمان و جامعه‌مان داریم و ایران اسلامی چه مسئولیت‌های بزرگی در ساختن این جهان و جهان آینده دارد. از این جهت باید تلاش خودمان را معطوف به ساختن ایران اسلامی و الگو قرار دادن او و سرآمد جهان قرار بدهیم.
 
زاکانی درخصوص آموزش عالی و رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها گفت: ما در هر کشوری برای پیشرفت نیازمند استراتژی‌های مشخص و مدونی هستیم. مثلاً اگر بنا باشد که پیشرفت اقتصادی داشته باشیم استراتژی صنعتی ما باید مشخص باشد و آمایش سرزمین مبتنی بر او امکانی را برای ما فراهم کند که در هر نقطه یک کار ویژه اساسی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در این امر در حوزه آموزش باید رقم بخورد. یعنی ما در حوزه آموزش با یک نقشه راه دقیق برای آنچه که می‌خواهیم چه شویم و مبتنی بر آنچه آموزش‌هایی را لازم داریم و با چه روش باید این آموزش‌ها را به نسل جوان منتقل کنیم داشته باشیم که یکی از آن‌ها را نداریم.
 
زاکانی اضفه کرد: اگر سیل بیکاران بدون مدرک عالیه در گذشته آزاردهنده بود، امروز اسیر بیکارانی هستیم که علاوه بر مدارک متعدد علمی دچار یک سرخوردگی‌های اساسی هستند. متاسفانه نظام موجود در کشور هیچ زمینه‌ای برای فعالیت و تلاش آن‌ها فراهم نکرده است؛ برای این که قبلاً از قبل فکر نشده بود که آن‌ها چه آموزشی ببینند و چه مسیری را طی کنند.

وی ابراز داشت: اشکالی که نسبت آموزش و پرورش به اعلام کردم به طریق اولا در آموزش عالی وجود دارد؛ من این نکته را در سال ۸۶ خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که ما داریم با نسل خودمان نسل جوان خودمان را از دست می‌دهیم و آن را ساقط می‌کنیم.

زاکانی یادآور شد: جمعی به محیط‌های آموزشی به عنوان مکان کاسبی نگاه می‌کنند. چه در قبل از دانشگاه در موسسات کنکور و چه در بعد از دانشگاه.
 
زکانی همچنین هنر در تراز انقلاب اسلامی را دارای سه اصل فرهنگ اسلامی، تمدن ایرانی، و فرهنگ اقوام دانست و گفت: ما باید با تکیه بر این سه اصل، یک فرهنگ نوین را بنا بگذاریم و من قول میدهم که همه تلاشمان معطوف به یک خودباوری متکی بر ایمان به این سه اصل باشد.

وی با تاکید بر احترام به حقوق اقوام گفت: وجود اقوام در کشور فرصتی بزرگ و مایه ثبات کشور است.

زاکانی همچنین درخصوص راهکار‌های ارتقای فرهنگ کتابخوانی و مطالعه گفت: حوزه فرهنگ، حوزه سرمایه گذرای برای تولید بیشتر از آنچه سرمایه گذرای شده است، تبدیل شده و باید همانطور که در اقتصاد «رانت مولد» می‌دهیم، در حوزه فرهنگ هم این مباحث جدی گرفته شود.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در پیشرفت ایرانی -اسلامی، نه اقتصاد، بلکه فرهنگ، بن مایه همه تغییر و تحولات است، و من قول می‌دهم اولویت اساسی ام این باشد که کمک کار فرهنگ و اهل فرهنگ باشم.

زاکانی همچنین باور جنگ نرم، و پذیرش مسوولیت اداره درست این جنگ را لازمه موفقیت در این جنگ ناجوانمردانه فرهنگی دانست و گفت: باید یک انقلاب بر پایه سه اصل فرهنگ اسلامى، تمدن ایرانی، و فرهنگ اقوام صورت گیرد، تا ما بتوانیم بجای مصرف کننده بودن، صادر کننده فرهنگ غنی و انسانی و اسلامی خودمان به جهان باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: ما باید به صنعت گردشگری و صنایع دستی و هنر و ادبیات، رانت مولد بدهیم.
 
دیدگاه‌های فرنگی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری:
  • هدف دولت ما ایرانی قوی و پیشرفته است.
  • چهار رویکرد تحولی در دولت دنبال خواهد شد؛ دولت عالمان، عاملان و خادمان در حوزه اقتصاد و مدیریت، توجه و تحول خودش را در جهت تولید قرار خواهد داد تا با خلق قدرت و ثروت آینده مشخص برای ایران اسلامی رقم زده و در توزیع نامناسب ثروت عدالت را در جامعه حاکم نماید.
  • در حوزه فرهنگ و اجتماع، با محور قرار دادن تعلیم و تربیت و منزلت و رفاه اجتماعی و با مقابله با فقر، تبعیض، فساد و تحقیر ما به میدان خواهیم آمد و تحولی بزرگ به فضل الهی رقم خواهد خورد.
  • در حوزه سیاست و امنیت، برپایه مشارکت و انسجام ملی، به دنبال مردم‌سالاری دینی هستیم تا مردم نه به عنوان مادون، بلکه به عنوان سالار و آقا توسط مسئولین شناخته شوند.
  • در سیاست خارجی و دیپلماسی فعال و هوشمند و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی و عمق استراتژیک ایران در ابعاد مختلف به ویژه ایرانیان عزیز خارج از کشور، امکانی را رقم خواهد زد که فرصت تحول در سه حوزه قبلی یعنی اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع و سیاست و امنیت را برای ما به ارمغان بیاورد و عزت ملی و اقتدار بین‌المللی را برای ما فراهم سازد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *