آب‌نگاری خلیج فارس و دریای عمان و تولید چارت‌های دریایی برای ناوگروه‌های نداجا

12:51 - 21 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۱۸۱۸
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح گفت: اطلاعات مکانی و جغرافیایی، مهم‌ترین ابزار تصمیم گیری و برنامه ریزی است. تولید سریع، صحیح و روزآمد نقشه و اطلاعات جغرافیایی در جهان به عنوان یک ضرورت در برنامه‌های استراتژیک کشور‌ها و به دلیل سرمایه گذاری زیاد و نتایج دراز مدت به لحاظ ساختار سازمانی در بخش حاکمیتی سامان یافته است.
- بنا به اعلام روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ دوم مجید فخری در نشست خبری به مناسبت ۲۱ خرداد روز ملی جغرافیا، گفت: سازمان جغرافیایی با نزدیک به ۱۰۰ سال سابقه در حوزه‌های تولید اطلاعات مکانی فعالیت‌های متنوعی و گسترده‌ای را در طول تاریخ خود برای کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها در حوزه پیرامونی کشور بوده و قسمت اعظمی هم در حوزه تولیدات مکانی مورد نیاز نیرو‌های مسلح در داخل کشور بوده است که اگر از فعالیت‌های حوزه‌های مرزی شروع کنیم می‌بینیم که در سال‌های بسیار دور حوزه کار سازمان جغرافیایی نقشه برداری سرحَدات مرزی بوده است.

فخری تصریح کرد: در این دوره زمانی، تهیه ده‌ها جلد فرهنگ آبادی‌ها که به عنوان اولین کار‌های جغرافیایی مدون در کشور شناخته می‌شود، تمامی روستاها، کوه‌ها، رود‌ها و عوارض مهم جغرافیایی در آن گنجانده و به جزئیات آن‌ها توجه شده است، شاید بشود گفت اولین و مهمترین بررسی‌های جغرافیای کشور را در این فرهنگ‌ها می‌توان دید.
 
تولید ده‌ها جلد اطلس جغرافیایی در کشور توسط سازمان جغرافیایی
 رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: امروزه ده‌ها جلد اطلس جغرافیایی در کشور توسط سازمان جغرافیایی تولید شده که تعدادی از آن‌ها اطلس‌های فرهنگی است که می‌توان به اطلس جهان اسلام، اطلس شیعه، اطلس حرمین شریفین اشاره کرد.

وی ادامه داد: ده‌ها جلد کتاب جغرافیایی در حوزه‌های تخصصی خود با اساتید مختلف دانشگاهی تدوین شده که الان در حال عرضه است، یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که سازمان جغرافیایی انجام داده نقشه برداری پوششی کل کشور است که آنچه که امروز به عنوان نقشه‌های پایه در کشور می‌شناسیم حاصل دو دوره عکسبرداری هوایی کل کشور است که نقشه‌های ۵۰ هزار امروز، از آن عکس‌ها تولید شده است.

 رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح افزود: در کنار آن بنا به فراخور نیاز دستگاه‌های دولتی مثل راه و شهرسازی یا فرمانداری‌ها و استانداری‌ها نقشه برداری و عکسبرداری شهر‌ها و روستا‌ها و مناطق مختلف را به عهده داشته ایم که امروز نقش‌هایی که برای کشاورزی استفاده می‌شود توسط سازمان جغرافیایی تهیه شده است.

تهیه مدل سه بعدی مناطق مرزی و ایجاد ایستگاه‌های دائمی موقعیت‌یابی در مناطق مرزی
فخری با بیان اینکه تهیه مدل سه بعدی مناطق مرزی و ایجاد ایستگاه‌های دائمی موقعیت‌یابی در مناطق مرزی که نزدیک به صد ایستگاه برای موقعیت یابی دقیق است را ایجاد کرده ایم، گفت: ما مسئولیت تهیه تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز بخش‌های دفاعی و غیر دفاعی کشور را بر عهده داریم که با ایجاد سایت سپهر عملاً وارد حوزه تصاویر ماهواره‌ای شدیم که تا کنون هم از سایت سپهر و روش‌های دیگر، تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز نیرو‌های مسلح را تأمین کردیم.

ایجاد سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی
وی افزود: یکی از کار‌های اساسی ایجاد سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی است. همه داده‌هایی که جمع آوری می‌شود چه در عرصه نقشه‌ها و چه داده‌های توصیفی همه در یک سامانه تجمیع و قابلیت تحلیل پیدا می‌کند، این قابلیت تحلیل را سامانه‌های اطلاعات مکانی به ما می‌دهند که اکثر نرم افزار‌هایی که وجود دارد نرم افزار‌های غیر بومی و خارجی است، کار بزرگ ما بومی سازی این نرم افزار بوده که بنا بر نیازی که در سازمان و نیرو‌های مسلح وجود داشته سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی و نرم افزار‌هایی که مورد نیاز است را تولید کردیم.

آب‌نگاری خلیج فارس و دریای عمان و تولید چارت‌های دریایی مورد نیاز نیرو‌های مسلح و کشور
فخری تصریح کرد: آب نگاری خلیج فارس و دریای عمان و تولید چارت‌های دریایی مورد نیاز نیرو‌های مسلح و کشور یکی از کار‌های مهم بوده که الان ناوگروه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش که در سراسر نقاط جهان به دریانوردی مشغول هستند بر اساس این چارت‌هایی که در سازمان جغرافیایی تولید شده حرکت می‌کنند و افتخار داریم که این خدمت کوچک را به عزیزان می‌دهیم.

وی اضافه کرد: تهیه انواع داده‌های کوچک مقیاس و متوسط مقیاسی که در جا‌های مختلف مانند اتاق‌های کنترل فرمان دیده می‌شود یا به عنوان نقشه‌های عمومی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی دیگر از کار‌های سازمان جغرافیایی کشور است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: ما مسوولیتی در حوزه صیانت از داده‌های مکانی کشور داریم چرا که داده‌ها و اطلاعات مکانی به عنوان سرمایه ملی و داده‌های ارزشمند کشور است.

وی بیان کرد: آموزش‌کده نقشه برداری سازمان جغرافیایی تربیت نسل‌های مختلف نقشه بردار و سایر حوزه‌های ژئو ماتیک را بر عهده داشته است و الان هم کارکرد‌های جدیدی را در حوزه مهارت افزایی و حرکت به سوی یک دانشکده کارآفرین آغاز کرده است، امیدواریم افرادی که در این دانشکده با ما همکاری می‌کنند تنها دارنده مدارک‌تحصیلی نباشند و آن‌ها در کنار کاری که به عنوان آموزش در دانشکده دارند همزمان به تولید سازمان جغرافیایی کمک کننده یعنی در چرخه تولید نقشه‌ها عملا وارد شوند.
 
فخری تأکید کرد: این افراد در یک مدت دو ماهه یا سه ماهه روش‌های تولید انواع نقشه‌ها و چارت‌های دریایی را یاد می‌گیرند ومی توانند خودشان به عنوان یک کارآفرین شرکتی را بزنند و از افراد دیگر استفاده کنند و در این حوزه وارد کار شوند.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح ادامه داد: مرکز نوآوری ژئوماتیک را در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی دو سال گذشته پیگیری کردیم که این کار به عنوان یک کار نو در کشور و اولین مرکز ژیوماتیک کشور ثبت شده و تعداد زیادی شرکت‌های استارتاپی الان در کنار سازمان جغرافیایی هستند برای این که مشکلات سازمان‌های دولتی که معمولاً با کندی و رخوت همراه است در این مجموعه‌های دانش بنیان هم از لحاظ تولید سخت افزار و هم از نظر تولید نرم افزار پیگیری کنیم چرا که به هر حال در شرایط تحریم ما نیاز داریم که روی پای خود بایستیم بنابراین این شرکت‌های دانش بنیان به ما کمک کردند که در بسیاری از این موضوعات به آن خودکفایی لازم دست پیدا کنیم.

فخری تأکید کرد: مطالعات غرب آسیا را در دستور کار سازمان جغرافیایی به عنوان سازمانی که مسئول تامین اطلاعات جغرافیایی نیرو‌های مسلح است داریم. موظف هستیم که در مورد کشور‌های همجوار و کشور‌های دوردست اطلاعات مکانی و نقشه‌های مورد نیاز را تامین کنیم که در این زمینه توانستیم خدمات لازم را به نیرو‌های مسلح ارائه کنیم.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: برنامه‌ای که سازمان جغرافیایی الان دنبال می‌کند ایجاد رصدخانه جغرافیای کشور است. رصدخانه جغرافیایی کشور باید بتواند هشدار‌های لازم را در حوزه‌های مختلف جغرافیایی برای سطوح مختلف تصمیم‌گیری کشور فراهم کند، ورودی‌های این رصدخانه می‌تواند از دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری شود علاوه بر آن داده‌هایی که خود سازمان جغرافیایی در اختیار دارد هم به عنوان مرکز فرماندهی کنترل و هم به عنوان یک رصدخانه، بتواند هشدار سریع برای مسئولین مختلف به ویژه در حوزه مخاطرات و بحران‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه با دستگاه‌های مختلف همکاری نزدیک داریم و امیدواریم که بتوانیم به عنوان یک سازمان پویا وظایفی که بر عهده داریم در عرصه‌های مختلف ملی و نیرو‌های مسلح به خوبی انجام دهیم..

رییس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح درباره بهره بردای این سازمان از پهپاد، تصریح کرد: سازمان جغرافیای از سال ۹۰ وارد حوزه بهره بردای از پهپاد برای تهیه عکس‌های فتو گراومتری شده است و برای این کار هم پهپاد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که مداوت پرواز و سنجنده‌های مناسب است و در این زمینه با کمک شرکت‌های دانش بنیان توانسته ایم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم که الان یک پهپاد نیمه سنگین برای ما تولید شده و در حال بهره برداری است.

وی درباره برنامه سازمان جغرافیایی برای تهیه جایگزین سامانه‌ای مانند جی پی اس، اظهار داشت: الآن برنامه ریزی برای ساخت منظومه مکان یابی جهانی بومی در کشور حال انجام است. خود کشور‌های خارجی از سامانه‌های زمینی هم استفاده می‌کنند که در ایران هم در حال ساخت چنین سامانه‌ای هستیم و پیشرفت‌های خوبی داشته ایم. علاوه بر آن استفاده از پایگاه‌های تعیین موقعیت دقیق در کشور نیز مطرح است و الان سازمان‌های جغرافیایی، سازمان نقشه برداری و سازمان اسناد و املاک در حال کار در این زمینه هستند.

فخری درباره خدمات سازمان در حوزه مدیریت بحران، تصریح کرد: یکی از کار‌های ما این است که مکان‌های مشکوک به آتش سوزی را به استان‌ها و وزارت کشوراعلام می‌کنیم. با ۹۷ درصد دقت سال گذشته جا‌هایی که اعلام کرده بودیم برای آتش سوزی درست بود.

وی  درباره علم جغرافیا، اضافه کرد: جغرافیا علم مطالعه زمین و ویژگی‌های گوناگون آن است، جغرافیا آن قسمت از دانش بشری است که از مشخصات مناطق و نواحی مختلف زمین و پراکندگی پدیده‌های گوناگون سطح زمین اعم از طبیعی و انسانی و روابط انسان و محیط بحث می‌کند، به عبارت دیگر توصیف و تبیین و تحلیل پدیده‌های روی زمین و روابط بین آن‌ها موضوع علم جغرافیا است.

اطلاعات مکانی و جغرافیایی، مهم‌ترین ابزار تصمیم‌گیری، برنامه ریزی
فخری افزود: اطلاعات مکانی و جغرافیایی، مهم‌ترین ابزار تصمیم‌گیری، برنامه ریزی است. تولید سریع، صحیح و روزآمد نقشه و اطلاعات جغرافیایی در جهان به عنوان یک ضرورت در برنامه‌های استراتژیک کشور‌ها و به دلیل سرمایه گذاری زیاد و نتایج دراز مدت به لحاظ ساختار سازمانی در بخش حاکمیتی سامان یافته است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اظهار داشت: بسیاری از فعالیت‌های تولید اطلاعات مکانی و جغرافیایی به دلیل بنیادی بودن فعالیت‌ها در کوتاه مدت غیر اقتصادی به نظر می‌رسد و در قالب محدوده‌های زمانی دوره‌های برنامه ریزی متداول دنیا نیز نمی‌گنجد لکن منجر به نتیجه و تولید ارزشی است که در طی زمان قابل بهره برداری می‌باشد و از جمله می‌توان به سیستم‌های تصویربرداری ماهواره‌ای، سیستم‌های تعیین موقعیت جهانی، اجرای عملیات هیدروگرافی و تهیه نقشه‌های آبنگاری دریا‌ها و عکسبرداری هوایی در مقیاس‌های مختلف اشاره کرد.
 
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *