زاکانی: اروپا و آمریکا، دچار نوعی استیصال هستند

23:38 - 21 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۲۰۰۶
زاکانی؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اروپا و هم آمریکا، دچار نوعی استیصال هستند و زیر فشار قرار دارند؛ علتش هم طرح مجلس است.

  - علیرضا زاکانی در گفتگو با شبکه پرس تی وی، به تشریح برنامه‌های دولت خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت.

هم اروپا و هم آمریکا، دچار نوعی استیصال هستند و زیر فشار قرار دارند؛ علتش هم طرح مجلس است.

با توجه به خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپا به وظایفش بعد از یک سال صبر، و در حقیقت آن اقدامات داوطلبانه خود را محدود کنیم.

ما مذاکره را ادامه خواهیم داد و از موضع مطالبه هم ادامه خواهیم داد و این اروپا است که باید به وظایفش عمل کند.

آمریکا الان از این توافق خارج شده و شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام لغو همه تحریم‌ها و دادن ضمانت‌های حقوقی و راستی آزمایی ماست.

این مذاکرات فقط در خصوص موضوع هسته‌ای و برجام هست و اصلا ناظر بر حوزه دفاع، منطقه و یا سایر موارد نیست.

ما موضعمان موضع تغییر رویکرد سیاست خارجی از یک انفعال به یک دیپلماسی فعال و هوشمند است.

برای این تغییر رویکرد، ما اساس را برمبنای ۱۵ کشور همسایه به عنوان یک اولویت جدی قرار داده ایم، و پس از آن بر محور مقاومت و کشور‌های اسلامی تاکید ویژه داریم.

در ظرفیت‌هایی که در قدرت‌های شرقی مثل روسیه و چین وجود دارد را مدنظر قرار خواهیم داد و پیمان‌هایی ایجاد خواهیم کرد که به واسطه این پیمان‌ها بتوانیم یک مراوده منطقه‌ای و بلند مدت داشته باشیم.

اساس برنامه ما مبتنی بر یک مواجهه فعال و دقیق با این کشورهاست تا بتوانیم با کاهش تنش و تکانه زمینه همکاری مشترک برای حفظ منافع دو طرف و امنیت منطقه را به صورت پایدار داشته باشیم.

برخی از این کشور‌ها دارای سیاست‌های بسیار غلط و حرکت‌های نادرستی هستند مثل کاری که عربستان در یمن انجام می‌دهد.

توصیه ما به عربستان این است که این اشتباه را بپذیرد و ملت یمن را اذیت و آزار نکند و در واقع دست از جنایت بردارد.

به عنوان اولین کار، پیگیر این مسئله خواهم بود که وزارت امور خارجه خود را اصلاح نماید تا ما بتوانیم همزمان با مواجهه‌هایی که در تعاملات برقرار می‌کنیم روابط اقتصادی و دقیق فرهنگی را هم پایه ریزی کنیم.

اولین و جدی‌ترین کار این که مناسباتم را با ۱۵ کشور اطرافمان و خط مقاومت به گونه‌ای تنظیم کنم که بتوانیم برمبنای منافع ملی‌مان یک سهم بری اساسی از خدمات متقابل داشته باشیم.

راه مقابله به فشار کشور‌ها بر ایران، قوی شدن است. ما اگر در داخل کشور قوی شویم این فشار‌ها بی‌تاثیر خواهد بود. در داخل کشور باید قوی شویم در خارج کشور هم باید یک دیپلماسی فعال داشته باشیم.

عادی سازی روابط محکوم است و من خیلی صریح بگویم که منطق ایران برای مواجهه با رژیم اشغالگر صهیونیستی این است که خود ملت فلسطین انتخابات برگزار کنند.

در سال ۱۳۹۸ واردات ۱۵ کشور همسایه ما برابر با هزار و ۱۴۳ میلیارد دلار بوده است. سهم ایران در این میزان هزار و ۱۴۳ میلیارد دلار تنها ۲۳ میلیارد دلار بوده است. سهم ما در این ۱۳۴ میلیارد دلار بالغ بر ۳.۹ میلیارد دلار بوده است. یعنی ما عددی را به صورت سهم جدی خودمان در منطقه نداشته‌ایم.

هدف جدی و اساسی ما صادرات با این ۱۵ کشوراست و تلاش داریم تا برای آن یک کار جدی انجام دهیم.

در بسیاری از کشور‌های آفریقایی سفارت خانه نداریم. امکانات نداریم و شرایط را به حال خود رها کرده ایم.

کاری که در مبحث روابط خارجی انجام خواهیم داد بهره مندی از ظرفیت‌هایی است که به صورت فعال برای وزارت امور خارجه خلق خواهیم کرد.

در کشور‌هایی که سفارت خانه نداریم و مشکلات متعددی داریم از خود ایرانیان مقیم آن کشور‌ها و از کسانی که دغدغه کار و تلاش دارند استفاده خواهیم کرد.

 

 


برچسب ها: زاکانی انتخابات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *