رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اظهارات جلیلی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

18:54 - 22 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۲۱۷۵
جلیلی گفت: رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد تا در آن بزنگاه‌ها و در آنجا‌هایی که ظرافت لازم دارد که ممکن است همه این متوقف بشود او بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد کار متوقف شود.

- «سعید جلیلی» در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تصویر دولت آینده وی از گرانی و نرخ بالای تورم چه خواهد بود، گفت: سوالی که شما کردید فکر می‌کنم این بود که چه رویکردی ما داریم نسبت به دغدغه ها، چون این‌ها موضوعاتی است که مطرح شده و موضوعات درستی هم هست.

وی افزود: سوال مردم ممکن است این ۷ مورد باشد یا چیز‌های دیگری را هم بیان کنند که این هفت تا هفت تای بسیار درستی است، اما دغدغه مردم چیز دیگری است؛ دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟ ببینید الان برای این ۷ موضوعی که بیان شده است، دوستان پاسخ‌هایی را بیان فرمودند و حتما من هم یک پاسخ‌هایی را در این باره دارم، سوال این است که پاسخ‌های این ها، نه مسئله اش و نه پاسخش مثل کرونا نیست که، اینطور نیست که بگویی هم مسئله نا شناخته است و هم پاسخ نا شناخته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سوال این است که این موضوعاتی که هم مساله و هم پاسخ شناخته شده است چرا تا به حال حل نشده است و این دغدغه مردم است. درباره تورم، امروز متوسط نرخ کشور‌های دنیا ۲ و نیم درصد است، بیش از صد کشور در این حد و زیر ۵ درصد تورم را آورده اند، سوال این است که چرا در ایران حل نشده، پاسخ‌ها هم که مشخص است، چرا حل نشده؟ من عرضم این است که درباره مثلا مسکن که بیان می‌شود، می‌گویند ما زمین داریم، مصالح داریم، نیروی انسانی هم داریم، پس امکان ساخت مسکن را داریم، چرا حل نشده است؟

جلیلی تاکید کرد: دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند، ببنید ما صحبت از مقام رئیس جمهور می‌کنیم، آن هم رئیس جمهور ایران، یعنی کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد، می‌تواند جهش پیدا کند، بعد ما امروز سوال مان این است که چه جوری ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم. به نظرم دغدغه‌ی مردم اینطور چیزهاست، خود مسئله‌ها که مشخص است مردم در کوچه و بازار با زندگی شان این‌ها را لمس می‌کنند، دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مثلا دولت می‌گوید من ۲ سال تورم را کنترل کردم، ۳ سال، تورم که مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید، بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگه هم تورم پائین خواهد بود یا نخواهد بود، این یک روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود. یک سال یا چند سال خوب می‌شود یک دفعه دوباره این فنر تورم در می‌رود و گران می‌شود.

جلیلی گفت: سوال مردم این است، دغدغه مردم این است که اگر همین هفت تایی که می‌گویید که درست هم هست و مساله مردم است می‌گویند پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می‌شود، چرا مسائل دیگر ضریب پیدا می‌کند، چرا مسائل دیگر توی کار می‌آید و با قدرت بیشتر مطرح می‌شود. من بحثم این است. حالا بپردازیم به سوال شما که دولت ما چه رویکردی خواهد داشت، دولت ما رویکردش این است که هر کدام از این‌ها پاسخ‌های خاص خود را دارد که حتما درست است و برخی هم برخی دوستان اشاره کردند، بحث ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل می‌کنید این یک برنامه جدی می‌خواهد، شما یک قالی ایرانی که قدمت زیاد در کشور ما دارد را می‌خواهید ببافید، باید برای آن نقشه داشته باشید، رج به رج، گره به گره مشخص باشد هر کدام در هر نقطه‌ای چه رنگی دارد چه نخی دارد چه چیزی دارد، اصلا مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کرد.

وی افزود: کار رئیس جمهور الان دقیقا این است، فرق می‌کند با وزیر که حالا بگوید مسکن را یکی. باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه، به نقشی که هریک از وزارتخانه‌ها باید ایفا کنند تا تورم حل بشود تا مسکن حل بشود و تا نظام سلامت درست بشود. من عرضم این است که ما صحبت از رئیس جمهور می‌کنیم، این رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد به این نقشه یا نباید داشته باشد، یک شبه که برنامه نوشته نمی‌شد، با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود، باید اشراف داشته باشد تا در آن بزنگاه‌ها و در آنجا‌هایی که ظرافت لازم دارد که ممکن است همه این متوقف بشود او بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد کار متوقف شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: بحث مهمی که درباره نقش رئیس جمهور اینجا است این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد، یکی از دغدغه‌های مردم این است که یکدفعه ۴ سال یا ۸ سال می‌گذرد و می‌بینیم که چیزی انجام نشد، بعد یا یکی معذرت خواهی می‌کند که اگر منصف باشد و اگر نباشد که تازه طلبکار مردم هم می‌شود. تازه می‌گوید خیلی هم خوب است.

جلیلی در ادامه سومین مناظره در نقد اظهارات سایر نامزد‌ها گفت: بدانید یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد برای اقتصاد کشور با حکمرانی وجود ثبات در سیاست‌های اقتصادی و محیط اقتصادی کشور است. این بحث بسیار مهمی است که تحریم نمی‌شود آن را انکار کرد و واقعیتی است که وجود دارد. مهم‌تر ازخود تحریم بهانه تحریم است که به این بهانه خیلی از ناکارآمدی‌ها را می‌خواهند گردن آن بیاندازند.

وی در ادامه افزود: من این جا سوالم این است که کسی که رئیس جمهور می‌شود باید فهم صحیح از صحنه جهانی و مناسبات جهانی داشته باشد. فهم صحیح از ظرفیت‌های داخلی داشته باشد و پیوند این دو باهم. مشکلی که وجود دارد این است که کسانیکه حداقل فهم از مناسبات جهانی متاسفانه ندارند بعد بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند ببینید. اگر ما صحبت می‌کنیم از جهش تولید، جهش تولید لازمه آن جهش صادرات است. جهش صادرات لازمه آن تعاملات اقتصادی و خارجی است. دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند چرا؟ چون تعاملات خارجی را خلاصه کرده اند در با دو سه کشور که یک بایدن به درآید. معلوم است جواب نمی‌دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همین الان شما بروید مذاکراتی که انجام می‌شود چیست؟ با پررویی تمام طرف می‌گوید بله ما موضوعات فراوانی دیگری داریم و اهرم قوی هم خواهیم داشت. سئوال من این است که ما به این دغدغه مردم باید حتماً جواب دهیم. برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بدون فهم مناسبات جهانی نمی‌شود. اگر او اهرم را در دستش گرفته است شما باید این اهرم را از دست او خارج کنید و این برنامه می‌خواهد هم آفندی و هم پدافندی. نه این که بنشینید و بگویید این طوری شده و یک عده در داخل نگذاشته اند.

جلیلی تاکید کرد: خب معذرت می‌خواهم این نفهمیدن مسئله است. ما برای همین موضوع که چگونه می‌شود تحریم را بی اثر کرد نه تنها تحریم را بی اثر کرد بلکه دشمن را از تحریم پشیمان کرد و شما باید این برنامه را داشته باشید. باید بگویید من با این برنامه در پایان چهار سال نه تنها تحریم را بی اثر می‌کنم بلکه دشمن را پشیمان می‌کنم تا محیط امن ایجاد شود. من تعامل سازنده و گسترده با جهان را چگونه شکل می‌دهم. بله اقتصاد ما معطل سه تا کشور نماند، معطل فلان گفتگو نماند.

وی افزود: شما آن زمان که به اصطلاح خودتان موفق بودید دیدید که نتیجه گفتگو‌ها چه شد؟ این شد که ۸۰۲ تحریم شد هزار و ۵۰۰ تحریم. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان. اینکه قابل انکار نیست. شما نتوانستید حتی مذاکره کنید، شما نتوانستید در مذاکره نتیجه بگیرید. در روابط جهانی خارجی باید تهدید و فرصت را باید با هم دید. باید همان طور که فرصت‌ها را باید مدیریت کرد، حداکثری استفاده کرد تهدید‌ها را به حداقل رساند. نمی‌شود که شما همه این‌ها را کنار بگذارید از همه این‌ها بگویید سه کشور هستند و بروند آن را انجام بدهند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما می‌گویید تعاملات خارجی، بسیار حرف خوبی است. بگویید از هزار میلیارد کشور‌های همسایه را چقدر توانسته اید از آن سهم در بازارش از وارداتی که دارند پیدا کنید. من عرضم این است که از همین تبادلات بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود حتی در شرایط تحریم با آن‌ها انجام داد و تحریم را بی اثر کرد.

جلیلی گفت: خب بانک مرکزی بیاید یک طرح در این زمینه نشان دهد و بگوید که کار کرده است. بگوید چه کار کرده است. من عرضم این است مردم واقعاً این مسائل درست است و رئیس جمهور باید فهم داشته باشد از روابط بین الملل و باید بداند سهمت چیست؟ باید بداند برجام یک چک بلامحل است.

سعید جلیلی در دور دوم مناظره در پاسخ به این سوال که با وجود ابتکارات صورت گرفته در دولت‌های پیشین، مردم همچنان با وجود نظام بروکراتیک اداری، تضاد منافع و فقدان نظارت‌های لازم در پیچ و خم ادارات برای دریافت مجوز ها، راه انداختن کسب و کارشان و بعضاً دریافت یک پاسخ ساده، بالا و پایین می‌روند و به امروز و فردا حواله داده می‌شوند؛ و در برخی موارد نیز در اصطلاح قرار گرفته و برای راه افتادن کارشان مجبور به رفتار‌های خلاف قانون می‌شوند. اگر رئیس جمهور شده برای رفع این دغدغه مهم چه تدبیری دارید و چگونه به این اتلاف وقت و نقض کرامت انسانی پایان می‌دهید؟، گفت: اول انتخاب آقای روحانی در جلسه‌ای که با ایشان داشتم گفتم که شما اگر می‌خواهید همین اهداف خودتان را دنبال کنید راهش این است که باید ماشین دولت را راه بیندازید. این کندی‌هایی که در ماشین دولت وجود دارد شما را به مقصد نمی‌رساند. روی آن برنامه داریم و آن این نیست که شما ساختار‌ها را عوض کنید باید ساز و کار‌ها را فعال کنید. آن هم مبتنی بر این است که شما چه رویکردی داشته باشید که به شکل روزمره می‌خواهید کشور را اداره کنید یا اینکه نه برنامه شما این است که برای دستگاه‌های خودتان مأموریت تعریف می‌کنید و باید به آن نتیجه برسند. یعنی اگر شما بگویید تک‌تک دستگاه‌ها باید در سال این میزان شغل ایجاد کند، او مجبور است خود را به آن جا برساند. اما اگر قرار نباشد به نتیجه‌ای برسد، طبیعتاً کار خودشانرا می‌کنند.

وی افزود: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کردم، امروز به ضرس قاطع عرض می‌کنم که امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان وجود دارد. به ویژه در روابط اقتصادی می‌شود، ولی این‌ها نمی‌توانند. دلیل آن چیست؟ عراق را مثال زدند؛ الان ما ۱۲ میلیارد دلار روابط اقتصادی با عراق داریم. ۱۰ میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی انجام می‌شود و ۲ میلیارد آن که مربوط به بخش دولتی است، دولت نمی‌تواند آن را انجام دهد. این ضعف است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: عرض من این است که اگر دولت و رئیس جمهور اشراف داشته باشند و برنامه را بدانند، می‌فهمد که کجا‌ها مشکل وجود دارد. ما روز پنجشنبه با اتحادیه تعاونی‌های سراسر کشور جلسه داشتیم. بیان می‌کردند که ما هیچ مشکلی در روابط خارجی نداریم اگر داخلی‌ها مزاحم ما نشوند. بیان می‌کردند که ما با ۱۱ کشور صادرات داریم و پولمان را می‌گیریم.

وی تاکید داشت: من راجع‌به FATF عرض کنم آیا این واضح نیست که هنوز ما بدانیم منافع ما هست یا نیست. بنده با قاطعیت عرض می‌کنم امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشورمان دارد. حاضرم در این رابطه با هرکسی مناظره کنم و بحث کنم. خود بیانیه FATF می‌گوید تغییر می‌کند که اگر این را تازه امضا کنی، من باید گام بعدی را برای تو تعریف کنم. خود بیانیه می‌گوید تو ۳۹ تا از بند‌های آن را اجرا کردی، من فقط ۱۶ تای آن را قبول دارم. چرا مسئله را غلط به مردم می‌گویید؟ چون نمی‌دانید، من خوشبینانه می‌گویم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار  داشت: رئیس جمهور باید بداند و قاطعیت تصمیم بگیرد. برجام سند طلبکاری ملت ایران است نه سند بدهکاری. ما هزینه برجام را دادیم و امروز باید طلبکار باشیم. وقتی تو ۱۵ می‌گویی ایران همه چیز را انجام داده است، نتیجه آن چه شد؟ نباید دوباره از سرمایه ملت هزینه کنیم.

جلیلی افزود: حالا چه کسی می‌تواند این مسیر‌ها را درست پیش ببرد؟ کسی که هم به مسائل جهانی آگاه باشد هم به مسائل داخلی. بنده به عنوان کسی که از پایین‌ترین سطح به عنوان کارشناسی وارد دستگاه دولتی شدند و در این مسیر رشد کردند و شد معاون رئیس. می‌دانم در این مسیر چه جریانی با وجود دارد. یک دستور رئیس جمهور وقتی به پایین می‌رسد چه فرجامی پیدا می‌کند. چگونه یک کارشناس می‌تواند این کار را معطل کند. چگونه در سطح بالا وقتی هماهنگی‌ها نباشد کار پیش نمی‌رود.

وی گفت: عرض من این است اگر مردم ایران می‌خواهند امروز رئیس جمهور انتخاب کنند، رئیس جمهور باید هم به مسائل جهانی واقف باشد و بداند سیاست خارجی ۴ سال آینده، باید سیاست خارجی اقتصاد محور باشد. سیاست خارجی باشد که برایش ماموریت تعریف شود. در صادرات آن نقش داشته باشد و باید برای آن راه‌حل داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: اگر نه یک بهانه کافی است برای اینکه شما کار نکنید. شما باید به آن‌ها را دریابید. من این را به ملت ایران می‌گویم، به هیچ بهانه‌ای می‌تواند به لحاظ اینکه چه کسی در آمریکا انتخاب شد، فلان کنوانسیون چه گفت، مانع پیشرفت اقتصاد کشور بشود. به هیچ بهانه‌ای نباید در داخل اجازه داد کسانی اگر تصمیمی گرفته می‌شود، آن تصمیم محقق بشود. این شناخت کافی از آن ظرفیت داخل میخواهد و یک رویکرد درست.

سعید جلیلی در فرصت ۳ دقیقه‌ای خود برای نقد، گفت: نگاه ما به چهار سال آینده یک نگاه فرصت محور است؛ جهش و استفاده از فرصت‌ها ضرورت است و لازمه آن این است که پیش از شروع دولت در زمینه‌های مختلف برنامه دقیق وجود داشته باشد. اگر امروز صحبت از گرانی و مسکن و این مسائل می‌شود، حل این مسائل با اداره کنونی و معمول امکان پذیر نیست و نیازمند جهش هستیم.

وی افزود: اگر صحبت از جهش می‌کنیم، باید برای تک تک دستگاه‌ها در زمینه اشتغال و ارزآوری ماموریت تعریف کنیم. از روز ابتدای دولت باید این ماموریت‌ها آغاز شود؛ نه اینکه تازه بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم و برنامه بریزیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من میگویم باید برای چهل و نه دستگاه روستا برنامه تعریف کنیم و روستا سلول جهش کشور است؛ آقای همتی میگویند شما به روستائیان توهین میکنید؛ این توهین است؟ آقای همتی میفرمایند دویست کشور عضو FATF هستند؛ خود ما هم عضو هستیم، برنامه مشترک هم اجرا کردید و او نپذیرفته است؛ آقای همتی شما حتی نمی‌دانید ما همین الان عضو اف‌ای‌تی‌اف هستیم. چرا به جای FATF از داخل کشور طلب کارید؟ جناب همتی ما ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را اجرا کردیم اکنون به جای اینکه از آنان مطالبه کنید که چه شد، از ملت طلب‌کارید؟

جلیلی در جمع‌بندی سه دقیقه‌ای خود گفت: ما اینجا صحبت از رئیس‌جمهور برای ایران می‌کنیم. ایران با همه ظرفیت هایش به ما می‌گوید که چهارسال آینده باید چهارسال جهش باشد؛ و این جهش یک جهاد بزرگ و تلاش سترک می‌خواهد. ما صحبت از رئیس جمهور می‌کنیم رئیسی که باید بداند رئیس همه جمهور است. همه مردم را باید در بر بگیرد و هم حقوق آن‌ها را و نه بخشی از حقوق آن‌ها را.

وی تاکید کرد: رئیسی که باید بداند در راس دستگاهی قرار می‌گیرد که در بدنه او چه خبر است و در راس آن و در راس دستگاه‌ها چه خبر است. باید بداند که او را بازی ندهند رئیس جمهوری که بتواند محیط را خوب بفهمد، محیط داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی را تا به اندک موضوع و بهانه‌ای کار را تعطیل نکند. ما هشت سال است که سایه به سایه و در حد توانمان مسائل کشوررا دنبال کردیم. اگر کار خوبی بود تایید کردیم اگر کارناقصی بود، سعی کردیم کمک کنیم به تکمیل آن و اگر کار خطا کمک به تصحیح آن.

این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار داشت: کارنامه ما امروز روشن است. ما در همه موضوعات سعی کرده ایم برای اداره کشور یک برنامه واقعی و قابل اجرا که به مانند نوید جهش را می‌دهد نوشته ایم. نباید مسائل رو تعمیم داد. نباید دچار تعارفات شد. ما فکر می‌کنیم که رویکرد‌ها باید از اینکه حل آب خوردن کشور را هم به دیگران نسبت بدهند و منتظر دیگران باشند به جهش کشور ارتقا پیدا کند. مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌های سیاسی و مستقل از هرگونه حرکت و تعارفی که خدای نکرده در این مسیر خدشه ایجاد کند.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: من عرایضم را با این نکته خاتمه می‌دهم. این فرمایش امیرمومنان بود که خدایا تو خود شاهدی آنچه از جانب ما صورت گرفت نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه زیاد کردن ثروت، بلکه می‌خواهیم که نشانه‌های دین تو را برگردانیم، اصلاح واقعی را انجام بدهیم تا بندگان ستمدیده تو احساس آرامش و امنیت کنند و دین تو برپا شود.

جلیلی افزود: امروز ما در محضر خدا، در محضر امام و شهدا و در محضر شما مردم صادقانه آنچه را که در این ۸ سال به آن رسیده‌ایم و فکر می‌کنیم برای آینده کشور می‌تواند یک برنامه درست باشد ارائه کردیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *