رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهرعلیزاده: قیمت ارز باید یکسان باشد/ حدود ۶۰ درصد مالیات را کسب و کار‌های کوچک می‌پردازند

0:13 - 25 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۲۹۸۱
مهرعلیزاده با بیان اینکه قیمت ارز باید یکسان باشد و به مردم، از روش‌های دیگری کمک شود. گفت: اینکه بخواهیم با قیمت ارز بازی کنیم و آن را در اختیار عده‌ای بگذاریم، منشاء فساد است.
- «محسن مهرعلیزاده» نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

برنامه باید مبتنی بر پایه علمی و تجربی باشد.

سوشیال مارکت اکونومی، برنامه‌ای است که اقتصاد آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم به جایی رسانده که در هر سال ۱۶۵۰ میلیارد یورو صادرات دارد.

 اینکه بخواهیم با قیمت ارز بازی کنیم و آن را در اختیار عده‌ای بگذاریم، منشاء فساد است.

قیمت ارز باید یکسان باشد و به مردم، از روش‌های دیگری کمک شود.

 فساد اقتصادی اشکال مختلفی دارد که دادن یا ندادن مجوز‌ها گونه‌ای از آن است.

گاهی برای برخی فعالیت‌ها اساسا نیازی به مجوز نیست، اما دولت در پائین‌ترین سطوح نیز خود را دخیل می‌کند که حتی برای خود دولت نیز هزینه ساز است.
 
وقتی برای تنظیم بودجه کار می‌کنیم بایستی بر اساس شایستگی‌های مناطق و نیازها، بودجه در جایی برود که آنجا سرمایه لازم، بهترین خروجی را داشته باشد.
 
اولویت مهم من گذران زندگی و معیشت مردم است، مردم بسیار در فشار هستند، دیروز مسافرت به شهرستان و استان رفته بودم دستفروشی یک سبد میوه را گذاشته تا به فروش برساند اگر ۱۰ کیلو هم باشد و بتواند کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان سود کند ۳۰ هزار تومان خواهد شد موردی که فقط همین یک نفر هم نبود، در بازار شهرستان دیدم که زندگی مردم اینجوری است و مردم خیلی نجابت به خرج می‌دهند.
 
منابع انسانی، ثروت‌های خدادادی، آب و هوا، کشاورزی، معدن و صنعت و تجارت در کشور و در فرهنگ مردم وجود دارد، مردم باغیرت، جوان‌های باهوش و تحصیلکرده داریم که این‌ها سرمایه است البته اگر بتوانیم دولتی با برنامه منظم اقتصادی و بدون شعار‌ها داشته باشیم؛ اما در مناظره‌های اخیر دیدید که متاسفانه مجال و فرصتی برای اینکه برنامه تبیین شود، نبود.
 
برنامه‌ای که من طراحی کردم با عنوان اقتصاد اجتماعی و برنامه‌ای است که اقتصاد آلمان را بعد از جنگ جهانی دوم را به جایی رساند که امروز کشور آلمان با جمعیت مشابه کشور ما در سال ۱۶۵۰ میلیارد یورو صادرات دارد.
 
ابتدا باید یک برنامه صحیح داشته باشیم و بعد بینیم که آیا آن برنامه، صحیح اجرا می‌شود یا خیر؟ آیا تدوین بودجه بر اساس شایستگی هر منطقه و آمایش سرزمین انجام می‌شود؟ وقتی سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود آیا وقتی پولی به آنجا می‌رود بر اساس فشار نماینده مجلس یا مسئولی، سرمایه‌گذاری نابجا انجام می‌شود؟ این‌ها عواملی است که با وجود دارا بودن همه منابع، هیچ نداریم.
 
۵۶۰۰ شهرک‌صنعتی در کل کشور داریم که از این میزان ۱۱۰۰ شهرک صنعتی غیر فعال است یعنی هر نماینده یک شهرک صنعتی در شهر خود بنا کرد که در زمره طرح‌های نیمه تمام باقی مانده است و بیش از ۴۰۰۰ شهرک صنعتی فعال هم با ظرفیت کامل فعال نیستند.
 
منشاء فساد دخالت دولت در اقتصاد است و برای مقابله با این فساد باید به این دخالت‌ها خاتمه داد.
 
فساد به چند شکل وجود دارد و وقتی از فساد حرف می‌زنیم، منظورمان استفاده افراد ازمنابع بیشتر از سهمشان است که با سوء استفاده از موقعیت و رانت به دست می‌آید.
 
باید مانع از دخالت دولت شد، چون هرجا دولت دخالت کرده مثل بازار بورس که نتیجه دخالت دولت در فروردین امسال را دیدیم و چه در بازار‌های پولی و مالی حتی در شبکه توزیع و واردات و صادرات که این دخالت‌ها مبدا فسادند.
 
یکی از این راه‌ها دادن یارانه مستقیم است که حتما آن را افزایش می‌دهیم، اما درنظر داریم کارت اعتباری خرید هم به مردم بدهیم که با آن کارت می‌توانند دوبرابر حقوق خود اعتبار برای خرید کالا‌های اساسی دریافت کنند.
 
باید صدور مجوز‌ها را به صنوف واگذار کنیم و این واحد‌ها در صنوف خودشان به راحتی مجوز دریافت کنند.

ما شبکه‌ای را ایجادمی کنیم که هدف ان شفافیت، است و همه چیز از بخشنامه‌های قانونی، مسئله مالیات، ترخیص از گمرک، حساب‌های بانکی، تولید، صادرات و فروش همه در این شبکه‌ها وارد می‌شود و تقریبا ۷۰ درصد فعالیت‌ها برای همه شفاف می‌شود.
 
حتی درنظر داریم تابلو‌هایی در سطح شهر نصب کنیم که تمامی فعالیت‌های اقتصادی کشور از درآمد‌های نفتی، شرایط صدور مجوزها، قوانین صادرات و واردات و .. روی آن بارگذاری شود تا درهر زمان دراختیار مردم عادی قرارگیرد.
 
تعارض منافع یا به شکل فردی یا دستگاهی است، اما ما باید بر روی تعارض منافع دستگاهی برنامه ریزی کنیم چرا که این دستگاه‌ها هستند که با رانت اطلاعاتی می‌توانند سود‌های نابجایی از منابع ببرند.
 
باید سامانه‌هایی طراحی کنیم که بتواند جلوی تعارض منافع و تداخل سیستم‌های اجرایی را بگیرد و همه دستگاه‌ها در این سامانه‌ها مکلف به اشتراک اطلاعات خود با یکدیگر باشند.
 
من تلاش می‌کنم در عرض ۲ تا ۳ ماه تورم فعلی را از حالت رشد یابنده متوقف کنم و با افزایش تولید و تشویق تولید و همچنین ایجاد اشتغال تورم را متوقف نمایم و در دولت من طی نیمه دوم دوره نرخ تورم حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تا انتهای دوره تلاش می‌کنم آن را تک رقمی کنم.
 
ما باید اول مالیات را اصلاح کنیم و از راهکار‌هایی مثل حذف یارانه‌های اضافی که به واحد‌های تولیدی بزرگ داده می‌شود، شروع کنیم برای مثال واحد‌های تولیدی مثل پتروشیمی و فولاد در عین حال که یارانه‌های بسیاری مثل آب، گاز، برق یارانه‌ای از دولت می‌گیرند و محصول تولید خود را به قیمت جهانی به ما می‌فروشند که این بسیار اشتباه است.
 
من از اولین ماه شروع دولت خود عادلانه کردن قیمت‌های انرژی در کارخانه‌های بزرگ را شروع می‌کنم، اما اصلاح مالیاتی را به بعد از افزایش تولید و کاهش تورم موکول می‌نمایم و حداقل تا سال چهارم به مالیات‌ها دست نمی‌زنم، اما تلاش می‌کنیم در سال چهارم مالیات تأمین کننده اصلی نیاز‌های جامعه باشد.
 
در حال حاضر در بهترین شرایط مالیات ۳۸ درصد بودجه را تأمین می‌کند در حالی که این عدد در دنیا تا ۹۸ درصد هم می‌رسد، اما دولت من تلاش می‌کند تا مالیات را از کسانی مثل دلال ها، پولشو‌ها و قاچاقچیانی بگیرد که برعکس درآمدی که دارند مالیات بسیار کمی پرداخت می‌کنند.

در نظر داریم در همان ماه اول توسط بانک مرکزی مقرراتی را تدوین کنیم تا براساس آن یک اصلاح جدی در نظام بانکی صورت بگیرد.

سعی کردم در مناظر‌ها دغدغه‌های مردم را بگویم.

حدود ۶۰ درصد مالیات را کسب و کار‌های کوچک می‌پردازند.

دولت باید بداند که اگر اراده نکند و از ۸۰ درصد آلودگی در پایین‌ترین سطح اقتصاد خود را بالا نکشد و دولت چابک نشود و کار واقعی اقتصادی را به مردم ندهد، هر دولتی که باشد زمین گیر می‌شود و مردم را نیز زمین گیر می‌کند.


وی با تاکید بر اینکه باید با شجاعت کامل عمل کرد، گفت: سرنوشت مردم به این بستگی دارد که دولت، کوچک و کار‌ها در دست مردم باشد.

باید از خیر درآمد‌های نفتی بگذریم، زیرا جهان به سمتی پیش می‌رود که در سال ۲۰۳۰، نفت، قیمت چندانی نخواهد داشت و به ناگزیر باید به نقطه‌ای برسیم که عمده درآمد کشور از طریق درآمد‌های مالیاتی باشد.
 
مردم پای صندوق رای بیایند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *