معاون اول قوه قضاییه: وکیل می‌تواند به معنای واقعی در تحقق عدالت یک پایه اصلی باشد

17:15 - 25 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۳۲۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
همایش علمی کارآموزان وکالت سال ۹۸ با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

- همایش علمی کارآموزان وکالت سال ۹۸ با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه و علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه با گرامیداشت دهه کرامت و ضمن قدردانی از بانیان این نشست، گفت: همه انسان‌ها در طول تاریخ با هر ایده، نگاه، ایدئولوژی و جهان بینی تشنه عدالت بوده و هستند.

وی با بیان اینکه انسان فطرتا عدالتخواه است، بیان داشت: همه ما می‌دانیم که تحقق عدالت و برقراری آن آسان نیست چرا که همه از خود باید شروع کنند. اگر چنانچه از خود شروع نکنیم نمی‌توانیم عدالت را اجرا نماییم لذا اول باید نفس و شخصیت خود را و عدالت را در وجود خود ملکه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: اگر بخواهیم عدالت را محقق کنیم باید نقش‌ها و رابطه‌ها تعریف و تنظیم شود و اگر این شد عدالت سریع‌تر محقق می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: از جمله کسانی که در تحقق عدالت سهیم هستند و نقش دارند قاضی و وکیل هستند و باید نقش و رابطه و مرز وظایف هر کدام و بعد از آن رابطه اجرایی را تعریف کنیم و همدل و همراه برای تحقق احقاق حق اجرای عدالت باشیم.

وی یادآور شد: در نامه‌ای که اخیرا دو نفر از اعضای عالی کانون و مرکز نوشته بودند احساس کردم با اینکه این دو مسئول دو مسئول عالی هستند، اما برداشت من از آن دو عبارت و کلمه خوب نبود. یک جمله این بود که وکیل وظیفه اش آن است به هر طریقی بر حریفش فائق شود درحالیکه اعتقاد ما این نیست. جایگاه، شان و استقلال وکیل و قاضی مشترکات فراوانی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: وکیل در مقام دفاع کاملا باید مستقل باشد و قاضی در مقام قضاوت کاملا باید مستقل باشد. اگر گفتیم قاضی مستقل است به این معنا نیست که قاضی هیچ گونه نظم، نظارت، آموزشی در کار او نیست. مشورت در تشخیص قانون و تطبیق قانون به عدالت و استقلال قاضی کمک می‌کند، وکیل نیز همین گونه است. وکیل باید در مقام دفاع استقلال داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: برای قاضی و وکیل آسیب‌هایی است. وکیل بر اساس وظیفه خطیری که بر عهده وی گذاشته شده متعهد می‌شود و قاضی هم متعهد می‌شود. قاضی بی طرفی خود را باید در مقام رسیدگی حفظ کند و وکیل هم به نوعی این وظیفه را برعهده دارد.

وی افزود: اینگونه نیست که وکیل به هر طریقی که شده موکل ناحق خود را پیروز کند. وکیل نمی‌تواند این کار را کند و اگر این کار را انجام داد از لحاظ قانونی و شرعی عهد، اخلاق، سوگند و امانت را رعایت نکرده است. امروز هم قاضی و هم وکیل شاید آن جایگاهی که باید در اجتماع داشته باشند را نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اگر امروز به این قائل باشیم که یک قاضی باید آن جایگاه انبیا و خلیفه الله را داشته باشد، خود قاضی باید به علم، اخلاق، امانت داری و رازداری و تکلیف بر اساس قانون و شرع عمل کند. اگر این امور را خود قاضی و دستگاه مربوط به وی رعایت کرد آن شان حفظ می‌شود و ارتقا پیدا می‌کند و در خصوص وکیل نیز همینطور است.

وی یادآور شد: اگر به شغل قضاوت و وکالت به عنوان یک کسب و کار نگاه کردیم اولین کسی که این جایگاه را تنزل داده خودمان هستیم.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به نقش وکیل و قاضی در اجرای عدالت و احقاق حق گفت: هر دو وظیفه سنگینی دارند و وکیل بسیار می‌تواند در این موارد موثر باشد.

وی افزود: اگر با همان سوگندی که یاد کرده بخواهد کمک کند فوق العاده می‌تواند کمک نماید البته به شرط اینکه وکیل دنبال احقاق حق و کشف حقیقت باشد و استیفای حق کند و اگر واقعا احساس کرد حق با موکلش نیست و به کسی ظلم کرده نباید پافشاری کند تا آن ظلم ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: امروز با این نگاه بهترین معاضد برای قاضی وکیل است.  وکیل می‌تواند به معنای واقعی در تحقق عدالت یک پایه اصلی باشد. اگر هم قاضی و هم وکیل به شرایطی که تعهد کرده اند عمل کنند حقیقتا دو بال هستند که می‌توان با آن‌ها پرواز کرد و به هدف رسید.

وی خطاب به کارآموزان وکالت اظهار کرد: به آنچه که در دانشگاه و حوزه خواندید قناعت نکنید بسیاری از موارد روز به روز تغییر می‌کند و از آموزش استقبال کنید و دنبال تحقیق و پژوهش باشید.

در ادامه از اعضای هیات صلاحیت با حضور معاون اول قوه قضاییه با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *