تشکیل کمیته بررسی روند خصوصی سازی/ بازگشت طرح بنگاه‌های زود بازده با استفاده از تجارب سایر کشورها

12:52 - 05 شهريور 1393
کد خبر: ۳۵۲۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: نمایندگان مجلس در جلسه فراکسیون اشتغال و تولید با تاکید بر لزوم ایجاد شغل، این موضوع را محوری دانسته و پیشنهاد تشکیل کمیته بررسی روند خصوصی سازی و بازگشت طرح بنگاه های زود بازده با استفاده از تجارب سایر کشورها ارائه کردند.

: نمایندگان مجلس در جلسه فراکسیون اشتغال و تولید با تاکید بر لزوم ایجاد شغل، این موضوع را محوری دانسته و پیشنهاد تشکیل کمیته بررسی روند خصوصی سازی و بازگشت طرح بنگاه های زود بازده با استفاده از تجارب سایر کشورها ارائه کردند.

به گزارش میزان، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در جلسه فراکسیون اشتغال و تولید گفت: بنگاه‌های زودبازده یکی از طرح‌هایی است که از دولت آقای خاتمی آغاز، اما به دلیل افراط و تفریط‌ها پلمب شد، لذا مشکل ایجاد اشتغال، صرفاً تجهیز منابع نیست و بنده خواهشمندم تجارب گذشته برای ایجاد شغل بازنگری شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به جوانان وام دادیم، اما مشاوره‌ای که لازم بود را ندادیم و حمایت، هدایت و نظارت را باید در کنار یکدیگر قرار داد و پله پله برای ایجاد شغل پیش رفت.

وی با اشاره به تجارب موجود در دنیا افزود: کشور کره جنوبی در بحث بنگاه‌های زودبازده موفقیت‌های خوبی کسب کرده و در روند نظارتی نیز باید اعلام کرد که کمیته امداد به موفقیت‌های حائز اهمیتی دست یافته و انتظار می‌رود با بهره گیری از تجارب کره و بهره مندی از موفقیت‌های سازمان بهزیستی گام‌های اساسی‌تری در زمینه ایجاد شغل برداشته شود.

برای حفظ مشاغل موجود، منابع با سرعت بیشتری اختصاص یابد
سید سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه ،بودجه و محاسبات مجلس نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر نقش سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش کارجویان گفت: آموزش در بسیاری از موارد، می تواند ایجاد شغل را به همراه داشته باشد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی افزود: مورد دیگر اینکه در بدنه دولت، بخشی‌نگری در صنعت، معدن و تجارت مشهود است و وزارتخانه‌ها باید از بخشی‌نگری و حرکت در راستای این فرآیند جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه با 280 هزار میلیارد منابع در نظر گرفته شده برای حفظ مشاغل موجود، باید هر چه سریع‌تر تخصیصات لازم صورت گیرد؛ چرا که وضعیت موجود چندان خوشایند نیست.

ایرج عبدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در ادامه نشست فراکسیون اشتغال و تولید گفت: یکی از دلایل موفقیت کمیته امداد در ایجاد شغل، شناختن جامعه هدف و ارتباط با آنها است. سازمان بهزیستی و فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند مانند کمیته امداد نقش خود را ایفا کرده و جامعه هدف را بشناسند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان بهزیستی نیز با توجه به خاص بودن جامعه هدف حتماً باید شغل‌های خاص ایجاد کند و همه را آموزش و بازار هدف را نیز تعیین کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مورد دیگر که باید به آن توجه داشت، استانی 30 درصد بیکار دارد و استانی دیگر 2 درصد، سوال اینجاست که آیا برنامه‌ای برای نزدیک کردن ارقام بیکاری در کشور وجود دارد؟ و وزارت کار به‌عنوان متولی این بخش باید برنامه‌های جدی برای باز کردن گره بیکاری داشته باشد.

بیکاری، تهدیدی برای امنیت ملی

علیرضا منظری توکلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست خطاب به سایر نمایندگان حاضر در جلسه گفت: انتظار می‌رود که نگاه به سازمان بهزیستی متفاوت باشد، چراکه کارآفرینی برای معلول دشوار بوده و این موضوع نیازمند توجه است.

نماینده مردم بافت و رابر در مجلس نهم افزود: در حوزه انتخابیه بنده سازمان بهزیستی با حداقل سرمایه، موفق عمل کرده و اگر همین برنامه‌های موجود با نظارت بیشتری انجام شود در آینده نیز کارآمدتر خواهد بود.

وی همچنین با تاکید بر نقش مدیریت مناسب در ایجاد اشتغال گفت: اگر برای هر واحد اشتغالزا مدیری کارآمد برگزیده شود، شاهد افزایش فرصت شغلی خواهیم بود، لذا بنده پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای تشکیل و واحدهای تولیدی مشکل‌دار را شناسایی و در زمینه بهبود وضعیت آنها اقدام شود.

در ادامه رجب رحمانی با اشاره به گزارشات منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در این گزارشات آمده بود که کمبود آب ممکن است موجب بروز مسائل امنیتی شود. افزایش بیکاران نیز وضعیت مشابهی داشته که ممکن است موج نارضایتی در فضای کشور به وجود آورد.

وی تاکید کرد: امروز بسیاری از بیکاران کاربلد نیستند و اگر حرفه‌ای را بلد باشند نجات پیدا می‌کنند و در این زمینه سازمان فنی و حرفه ای باید با حساسیت بیشتری به کارجویان آموزش دهد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس نهم با اشاره به رقم 80 هزار میلیارد تومانی معوقات بانکی گفت: اگر این میزان معوقات را بین 4 میلیون جمعیت بیکار تقسیم کنیم، به هر کدام از آنها 20 میلیون تومان اختصاص خواهد یافت و این در حالی است که در بسیاری از بخش‌های کوچک، با این رقم شاهد انقلابی در ایجاد شغل خواهیم بود، لذا اگر معوقات بانکی به ایجاد اشتغال تخصیص یابد، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

هیاتی برای رفع مشکلات خصوصی سازی تشکیل شود
محمدمهدی برومندی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس نیز در ادامه نشست اشتغال و تولید، با اشاره به ثروت‌های موجود در کشور گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که این ثروت‌ها را افرادی سودجو به یغما برده‌اند، نمونه آن کارخانجات صنعتی آزمایش است که با 2500 کارگر و تولید 2 هزار یخچال و سایر لوازم خانگی در روز، بسیاری از جوانان منطقه را مشغول به کار کرده بود، اما متاسفانه با خصوصی‌سازی‌ها، این کارخانه به دست افراد سودجو افتاده که اکنون به جای تولید، آهن‌آلات آن را به‌عنوان ضایعات می‌فروشد. حال سوال اینجاست که چطور می‌توان دوباره چنین کارخانه‌ای را ایجاد کرد؟

نماینده مردم مرودشت ،ارسنجان و پاسارگاد در مجلس با طرح این سوال که آیا دولت و وزارت کار نباید به این مسئله ورود کنند، گفت: بنده خواهشمندم که یک هیات دولتی تشکیل و با اشخاص سودجو برخورد کنند تا این موضوع الگویی برای تمام صنعت کشور باشد.

تشکیل کمیته ای برای پیگیری موانع تولید

همچنین قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز گفت: درست است که برای ایجاد شغل تمام آحاد جامعه باید درگیر شوند اما نگاه‌ها همواره به سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و درست است که تسهیلات زودبازده به بن‌بست خورد اما مشکل اشتباه رفتن مسیر بود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون شک اگر منابع به اهل کار سپرده شود، اشتغال ایجاد خواهد شد، اما مشکل این بود که در گذشته منابع بدون بررسی طرح‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه در بسیاری از مناطق کشور، موانعی برای ایجاد شغل وجود دارد، افزود: تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری موانع تولید می‌تواند بسیاری از ناهمواری‌های مسیر را هموار سازد.

در ادامه علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز امیدواری بابت پیشنهادات نمایندگان گفت: ما مسئله اشتغال را به درستی درک کرده‌ایم و اولین مشکل موجود این است که برنامه‌های بودجه، جهت‌گیری اشتغال نداشته و رئیس جمهور نیز این موضوع را پذیرفته است.

وی افزود: درست است که سرجمع فعالیت‌های دولت به ایجاد اشتغال منجر می‌شود، اما نیاز است این موضوع به نحوی دیده شود که فرآیند کلی ایجاد شغل، محوری شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به پیشنهاد برومندی گفت: ما در اجرای سیاستهای اصل 44 خوب عمل نکرده ایم، ما خصوصی سازی نکردیم، بلکه تجاری سازی کردیم و عده ای تاجر با سودجویی، مبالغ کلانی را به جیب زدند، لذا با پیشنهاد مطرح شده برای تشکیل کمیته بررسی، کاملا موافق بوده و تا حد توان همکاری خواهیم کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *