دستگاه قضا باید مقتدرانه عمل کند/ برای پیشبرد سند تحول محور را عدالت قرار دادیم

10:02 - 02 تير 1400
کد خبر: ۷۳۵۳۵۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله رئیسی گفت:  دستگاه قضا باید مقتدرانه عمل کند؛ این اقتدار شخصی نیست و قدرتی است که قانون به آن داده است.

- آیت الله رئیسی پس از حضور در حرم امام خمینی (ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با تبریک ولادت با سعادت امام هشتم، میثاق با امام را میثاق با همه خوبی‌ها، ارزش‌های انقلاب اسلامی، کار کردن و تلاش کردن برای خدا و توجه داشتن به مردم و مردم داری و مردمی بودن دانست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توجه به مردم در سیره امام (ره) تشریفاتی و سیاسی نبود، تصریح کرد: امام(ره) مردم را باور داشتند و نظر، رای و نگاه مردم را مورد توجه قرار می‌دادند.

آیت الله رئیسی با اشاره به این مطلب که در گفتمان امام (ره) توجه به محرومان و مستضعفین محوریت خاصی دارد، یادآور شد: میثاق با امام ، میثاق با عدالت، هم عادل بودن و هم خواهان اجرای عدالت بودن است.

رئیس دستگاه قضا با خاطرنشان کردن تاکیدات امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب پیرامون برپاکردن جامعه‌ای مبتنی بر اصول عقلانیت، معنویت، عدالت و اخلاق افزود: امام (ره) همواره تاکید داشتند که باید جامعه ای مبتنی بر این مبانی بنا کرد و تلاش خودشان نیز این بود که این مبانی را در جامعه مستحکم کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امام (ره) تاکید داشتند که کار باید با تدبیر صورت گیرد، گفت: همه در دستگاه قضایی تلاششان این است که این دستگاه را ملجاء و پناه قرار دهند و یکی از محورهای کار در دستگاه قضایی، مسئله مهربان بودن با مردم است.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: نه فقط دستگاه قضایی بلکه همه سازمان‌ها و ادارات باید با مردم مهربان رفتار کنند و تا مردم احساس کنند گشایشی در کار آنها صورت گرفته است.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: دستگاه قضا باید مقتدرانه عمل کند؛ این اقتدار شخصی نیست و قدرتی است که قانون به آن داده است.

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز باید آزمون و خطا نداشته باشیم. باید تمام دست اندرکاران در همه حوزه‌ها تلاش کنیم آنچه خواست امام (ره) و شهدا و رهبر انقلاب است، به آن عمل شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز برای اجرای عدالت باید خیلی تلاش کنیم، در دستگاه اجرایی باید در تمام لایه‌های این دستگاه عدالت حکم کند به نحوی که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا کمتر شود.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: در دستگاه قضایی در دوره تحول، برای پیشبرد سند تحول و کار تحولی، محور را عدالت قرار دادیم و در این انتخابات پیام مردم تحول بوده است و این تحول نیز محورش اجرای عدالت است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز ما نباید آزمون و خطا داشته باشیم، چون چهل سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و باید تمام دست اندرکاران و خدمتگزاران در همه حوزه‌ها تلاش کنند که به آنچه که خواست امام (ره)، شهدا و رهبر معظم انقلاب است، عمل شود که این خواست هم جدا از خواست‌های مردم نیست که باید به خواست مردم که اجرای عدالت است از سوی مسئولان تحقق بخشیده شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: امروز در جامعه باید نسبت به اجرای عدالت خیلی تلاش کنیم و خصوصا در دستگاه اجرایی باید تلاش شود تا در همه لایه‌های اجرایی، عدالت حکم کند به نحوی که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی کمتر شود و لازمه آن این است که در دستگاه اجرایی برای اجرای عدالت تلاش شود.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: قطعا ایجاد اشتغال، رفع مشکلات مردم، کاهش آسیب‌های اجتماعی به کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضایی کمک خواهد کرد.

آیت الله رئیسی افزود: در دستگاه قضایی در دوره تحول، برای پیشبرد سند تحول، محور را عدالت قرار دادیم و فعال کردن سامانه‌ها و رسیدگی به پرونده‌هایی که دغدغه مردم بود از جمله پرونده‌های کثیرالشاکی، در راستای اجرا شدن عدالت بود.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: در برخی از مجموعه‌های قضایی، اقدامات، دو تا سه برابر قبل افزایش پیدا کرده است. در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت‌ها تا چهار برابر افزایش داشته است تا کار‌ها به نحوی انجام شود که در راستای نزدیک شدن به اجرای عدالت دغدغه مردم کمتر شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: در دولت هم اینچنین باید باشد. تحول یک مسئله بسیار مهم است که مردم خواستند و در این انتخابات هم پیام مردم تحول بوده و محور این تحول هم اجرای عدالت است که باید در دستگاه‌های اجرایی دنبال شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمانی خط امام (ره) باید در کشور به صورت نورانی حفظ شود چراکه این خط، خط نجات، امنیت، صلابت و قوت کشور است، خاطرنشان کرد: خط امام (ره)، خط مردم داری، توجه به خدا، ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، توجه به ولایت و جایگاه ولی، رفع فقر و محرومیت، رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم و خط تشکیل ایران قوی است تا تمام مولفه‌های قدرت بتواند در ایران اسلامی بروز و ظهور داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که خداوند توفیق دهد تا همه بتوانند در این خط نورانی حرکت کرده و خط امام را دقیق بشناسند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *