رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مشکلات تامین نهاده‌های دامی و دلالان؛ ۲ عامل گرانی غیرمنطقی گوشت

13:40 - 04 تير 1400
کد خبر: ۷۳۵۹۰۹
مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: هر کیلو گوشت گوسفند با نرخ ۱۶۰ هزار تومان و در برخی مناطق ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و نرخ فعلی گوشت غیرمنطقی است.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: مجتبی عالی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با بیان اینکه مشکلات تامین نهاده‌های دامی کماکان ادامه دارد، اظهار کرد: مشکلات تامین نهاده‌های دامی نسبت به ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است چرا که بنابر آمار ۳۰ درصد نهاده از طریق سامانه بازارگاه و ۷۰ درصد از بازار آزاد تامین می‌شود.

وی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو کاه گندم به ۳ تا ۴ هزار تومان، یونجه ۶ هزار تومان و ذرت علوفه‌ای یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است که با این وجود پیش بینی خوبی برای آینده بازار نداریم.

عالی با بیان اینکه قیمت تمام شده دام روزانه در حال تغییر است، گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک‌۷۰ هزار تومان و دام سنگین ۶۵ هزار تومان است، درحالیکه گوسفند با نرخ ۵۰ هزار تومان و گوساله ۴۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود آب، سطح زیرکشت علوفه کاهش چشمگیری داشته است که با این وجود تولید در فصل پاییز و زمستان دچار مشکل می‌شود.

به گفته وی، گرچه قیمت هر کیلو دام سبک به ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان و گوساله ۴۸ هزار تومان رسیده بود، اما هم اکنون قیمت دام سبک به ۵۰ هزار تومان و گوساله ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان رسیده است که با این وجود دلالان سود اصلی را می‌برند.

این مقام‌مسئول در واکنش به عرضه گوشت با نرخ بالا در بازار بیان کرد: هر کیلو گوشت گوسفند با نرخ ۱۶۰ هزار تومان و در برخی مناطق ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که با این وجود دلالان و واسطه گران در تامین‌نهاده و گوشت سود اصلی را می‌برند چرا که بر مبنای قیمت دام زنده، نرخ فعلی گوشت غیرمنطقی است.

به گفته وی، با توجه به گرانی نهاده دامی و نبود نقدینگی لازم، دامدار چاره‌ای جز ارسال بره‌های مولد به کشتارگاه ندارد چرا که در شرایط فعلی برداشت کاه، کلش و ذرت علوفه ای به سبب خشکسالی با کمبود و گرانی روبرو شده است.

عالی در پایان با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی تولید دام و گوشت کشور نیست، تصریح کرد: در شرایط کنونی همزمان با فصل برداشت، قیمت کاه، کلش و ذرت علوفه‌ای نسبت به قبل ۳ برابر رشد داشته است که با این وجود نمی‌دانیم در پاییز و زمستان قیمت به کجا برسد. همچنین با آزادسازی قیمت سبوس، قیمت به ۵ تا ۶ هزار تومان رسیده که با این وجود آینده روشنی را برای تولید متصور نیستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *