نگاهی به سوابق علمی و قضایی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر مصدق معاون اول قوه قضاییه

17:02 - 22 تير 1400
کد خبر: ۷۴۱۱۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
تدریس در دانشگاه از سال ۱۳۷۰ تاکنون در مقاطع مختلف به ویژه کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین تدریس در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت قضات، بیش از ده سال سابقه تدریس در حوزه حوزه علمیه، تالیف ۱۵ عنوان کتاب در رشته حقوق کیفری در سوابق علمی معاون اول دستگاه قضا به چشم می‌خورد.

- غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری امروز خود از انتخاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه خبر داد.

سخنگوی دستگاه قضا در همین رابطه گفت: پیگیری مستمر برنامه‌ها و اجرای آن در برنامه زمانی مشخص در این دوره به طور خاص مورد تاکید است و اولین بخشی هم که اجرا شد مربوط به ریاست قوه قضاییه بود که دیروز از سوی ایشان اعلام شد که ظرف یکی دو روز معاون اول قوه قضاییه انتخاب می‌شود و بعد از جلسه و در نشست تخصصی دیروز بعدازظهر حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شد و از همین امروز کار و مسئولیت ایشان در مسئولیت جدید آغاز خواهد شد. وی تاکنون به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری مشغول به خدمت بود و امروز در سنگر جدید مشغول به کار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد مصدق در سال ۱۳۴۲ در تبریز متولد شد. وی در سال ۱۳۵۶ در اوج خفقان ایجاد شده توسط رژیم ستمشاهی، برای کسب علوم و معارف دینی وارد حوزه علمیه تبریز شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق، پس از مدتی تحصیل در حوزه علمیه تبریز برای بهره‌مندی از محضر علما و فق‌ها و اساتید برجسته حوزه علمیه قم راهی شهر قم شد و در جوار حرم کریمه اهل بیت (ع) مقیم گشت و به تحصیل و علم‌اندوزی پرداخت. وی در مدت تحصیل در قم از محضر بزرگانی همچون آیت‌الله جوادی، مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی کسب فیض برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق در کنار تحصیل دروس حوزوی به تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیز مشغول شد و تحصیلات عالیه خود را تا دریافت مدرک دکتری در گرایش حقوق کیفری ادامه داد.

او در سال ۱۳۷۱ کار قضایی خود را در سازمان  قضایی نیرو‌های مسلح آغاز کرد و به سمت‌های مختلف قضایی و اداری در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از قبیل دادیار، رئیس دادگاه، مدیرکل، معاون مدیرکل و معاون قضایی سازمان اشتغال داشت.

دکتر مصدق از سال ۱۳۹۵ تا اوایل ۱۳۹۸ معاون اول دادستان کل کشور، از سال ۹۱ تاکنون معاون دادستان کل ویژه روحانیت، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ معاون حقوقی قوه قضاییه و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب و پس از آغاز دوره تحول و تعالی قوه قضاییه از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای سمت معاون اولی دستگاه قضا انتخاب شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصدق به عنوان یک شخصیت حوزوی و دانشگاهی، علاوه بر تصدی مناصب مهم و حساس در دستگاه قضایی، بر مقوله تدریس و پژوهش نیز متمرکز شد و آثاری متعدد کاربردی به رشته تحریر درآورد. از جمله تألیفات وی، کتب «نگرش علمی کاربردی جرم کلاهبرداری» و «مسئولیت مرتکب به پرداخت هزینه‌های درمانی مازاد بر دیه» می‌باشد.

تدریس در دانشگاه از سال ۱۳۷۰ تاکنون در مقاطع مختلف به ویژه کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین تدریس در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت قضات، بیش از ده سال سابقه تدریس در حوزه حوزه علمیه، تالیف ۱۵ عنوان کتاب در رشته حقوق کیفری که برخی از این آثار منبع درسی دوره کارشناسی ارشد و دکتری هستند، تالیف بیش از ۸۰ مقاله در مجلات علمی معتبر و راهنمایی و مشاوره ده‌ها رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد در سوابق علمی معاون اول دستگاه قضا به چشم می‌خورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *