رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۸۵ درصد از صندلی‌های دانشگاهی نیاز به رقابت و کنکور ندارد

10:00 - 31 تير 1400
کد خبر: ۷۴۳۱۵۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید کنکور را برای صندلی‌های غیر رقابت‌پذیر حذف کنیم چراکه ۸۵ درصد از صندلی‌های دانشگاه‌ها نیاز به رقابت و کنکور ندارد. اگر اینگونه شود، مافیای کنکور خود به خود حذف می‌شود و کلاس‌های کنکور هم کاهش پیدا می‌کند.
«محمد وحیدی» در گفت‌وگو با میزان، درباره حذف کنکور، اظهار داشت: در حال حاضر نهاد‌های دیگری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی هم روی مسئله حذف کنکور کار می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته، مجلس درباره کنکور قوانینی را تصویب کرده، اما مدتی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به موضوع کنکور ورود کرده است.

عضو «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حرف ما این است که، چون کمیسیون آموزش مجلس پیش از این وارد بررسی مسئله کنکور شده است، نباید شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کند یا حداقل باید با مجلس همکاری کنند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته، چون رئیس جمهورر در رأس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و رأی دولتی‌ها هم در آنجا بیشتر است، تاکیدشان آن است که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف شود.

وحیدی با بیان اینکه چهره‌های نخبگانی هم تمایل دارند که نظرات کارشناسی شان در آنجا مطرح و مورد پذیرش قرار گیرد، گفت: ما مخالفتی با نظرات کارشناسی نداریم، اما عدم تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس در این موضوع شرایط را برای آینده سخت می‌کند.

عضو «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم است که تعامل مثبتی بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی کنکور برقرار شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این موضوعات باید تصمیم گیری کلی کرده و استراتژی تعریف کند نه اینکه قانون بنویسد و آیین نامه تدوین کند.

وحیدی بیان کرد: بنده معتقدم که حداقل ۸۵ درصد از مجموع رشته‌ها و دانشگاه‌ها باید بدون آزمون، دانشجو پذیرش کنند و در بیشتر رشته‌ها با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش شود و فقط پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر از طریق کنکور انجام شود.

عضو «کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف کنکور از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که رقابت و تقاضا برای آن‌ها زیاد است ممکن نیست، گفت: ما باید کنکور را برای صندلی‌های غیر رقابت‌پذیر حذف کنیم چراکه ۸۵ درصد از صندلی‌های دانشگاه‌ها نیاز به رقابت و کنکور ندارد. اگر اینگونه شود، مافیای کنکور خود به خود حذف می‌شود و کلاس‌های کنکور هم کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در مقابل، صندلی‌های خاص دانشگاه به معنای این است که چندین برابر ظرفیت آن صندلی‌ها رقابت وجود دارد و در آنجا ما نمی‌توانیم کنکور را حذف کنیم چرا که حق عده‌ای ضایع می‌شود و حق مناطق محروم هم نادیده گرفته می‌شود و باعث می‌شود که در درازمدت، تمام صندلی‌ها به یک بخشی از کشور و یا مرکز کشور اختصاص یابد و اکثریت استان‌ها بی بهره می‌شوند و برای همین باید در این بخش، رقابت ایجاد کنیم.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدالت آموزشی پیشران اصلی عدالت اجتماعی است و اگر در جامعه می‌بینیم که عدالت اجتماعی برقرار است، باید خوشحال باشیم که قبلاً عدالت آموزشی در آن ایجاد شده است.

وحیدی با تاکید بر اینکه سطح کیفی آموزش در مناطق محروم هم باید به اندازه نقاط برخوردار باشد، گفت: دانش آموزانی در تهران و یا برخی از استان‌های برخوردار هستند که خانواده هایشان ۵۰ برابر هزینه یک فرد در استان‌های محروم صرف هزینه آموزشی می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که سطح کیفیت آموزشی آن دانش آموز به شدت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید برنامه‌ریزی کنیم و اگر در آینده نگاهمان به حذف کنکور است، باید فرصت‌های قبل از کنکور برای همه دانش آموزان در نقاط مختلف کشور برابر باشد و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی و یادگیری ضرورت اساسی دارد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *