یافته محققان درباره ارتباط آلودگی هوا با کرونا

21:15 - 30 تير 1400
کد خبر: ۷۴۳۲۱۱
مطالعات صورت گرفته ارتباط بین افزایش سطح آلودگی هوا و افزایش ابتلا و شدت کووید-۱۹ را نشان می‎دهد.

- بر اساس یک مطالعه جدید توسط مرکز پزشکی «ژنومیک»، در ایالت نوادای آمریکا، دود آتش سوزی ممکن است در افزایش میزان ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.

این مطالعه که در ژورنال «اکسپوژر ساینس اند اینوایرومنتال اپیدمیولوژی» منتشر شده، بررسی کرده است که آیا ریزگرد‌های (PM۲.۵) ناشی از آتش سوزی که در تابستان ۲۰۲۰ به نوادا وارد شد، با افزایش میزان مبتلایان به کووید-۱۹ ارتباط دارد یا خیر.

محققان در دوره‌های افزایش ریزگرد‌های PM۲.۵ ناشی از آتش سوزی بین ۱۶ آگوست و ۱۰ اکتبر سال گذشته، افزایش زیادی، حدود ۱۷.۷ درصد را در آزمایش‎های مثبت ویروس کرونا در شبکه بهداشت و درمان شهر رنو در ایالت نوادا یافتند.

محققان می‎گویند که یافته‌های آن‌ها این استدلال را تقویت می‌کند که سایر منابع PM۲.۵ نیز می‌تواند به افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا منجر شود.

مطالعات گذشته از سراسر جهان ارتباط بین افزایش سطح آلودگی هوا و افزایش ابتلا و شدت کووید-۱۹ را نشان داده است.

افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا مرتبط با PM۲.۵ می‌تواند از دلایل مختلفی ناشی شود.

یک دلیل احتمالی این است که PM۲.۵ از طریق واکنش‌های ایمنی اصلاح شده، از جمله التهاب، احتمال ابتلا به ویروس‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

دود ناشی از آتش سوزی همچنین ممکن است به زنده ماندن و گسترش ویروس کمک کند، زیرا نشان داده شده است که ذرات کوچک می‌توانند باعث گسترش و زنده ماندن بیوآئروسل‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی شوند.

علت احتمالی دیگر این است که افزایش غلظت دی اکسید نیتروژن محیط (NO۲) و PM۲.۵ به دریافت بیش از حد گیرنده ACE۲ منجر شود؛ گیرنده‌ای که ویروس کرونا از طریق آن وارد سلول‌ها در دستگاه تنفسی می‌شود.

مشخص نیست که آیا چنین تاثیری در مواجهه کوتاه مدت و یا در طولانی مدت با آلودگی هوا رخ می‌دهد.

محققان می‎گویند که میزان ابتلا ممکن است تحت تاثیر عوامل غیر بیولوژیکی قرار بگیرد.

این مطالعه نشان داد که غلظت PM۲.۵، ۲ تا ۶ روز پس از ثبت غلظت باعث افزایش میزان مثبت شدن آزمایش‌های کرونا می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *