تحقق ۲ هزار و ۵۰۰ مورد صلح و سازش با استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی در کرمان

8:47 - 03 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۳۷۹۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: طی سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ مورد صلح و سازش با استفاده از ظرفیت مصلحین و سران طوایف در سطح استان کرمان ایجاد شده است.
سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: طی سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ مورد صلح و سازش با استفاده از ظرفیت مصلحین و سران طوایف در سطح استان کرمان ایجاد شده است.

قویدل افزود: در راستای تحقق میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در استان کرمان از سال ۱۳۹۶ تاکنون، چهار گردهمایی از سران طوایف در شهرستان‌های جنوبی و شرقی استان در زمینه کنترل و کاهش خشونت برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین به منظور اجرای برنامه عمل کنترل و کاهش خشونت، چهارمین گردهمایی سران طوایف برگزار ومیثاق نامه عدالت و امنیت پایدار به امضاء رسیده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، جمع آوری ۷۲۴ سلاح غیرمجاز توسط سران طوایف و تحویل به مراجع مربوطه را یکی از نتایج اجرای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار دانست و ادامه داد: قریب به ۱۰۰ جلسه رسمی و چهار هزار و ۵۱ مورد همکاری بین سران طوایف و دادگستری شهرستان‌های مشمول میثاق نامه درجهت رسیدگی به پرونده‌های قضایی شامل جمع آوری محکومین متواری و برقراری صلح و سازش بین طرفین به انجام رسیده و در این رابطه ۶۰ فقره امان نامه نیز با همکاری سران طوایف و تایید مراجع اطلاعاتی استان صادر شده است و با برگزاری جلسات صلح و سازش مجموعا ۴۵ نفر از قصاص رهایی یافته اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین برنامه ویژه پیشگیری، کنترل وکاهش خشونت در شهرستان سیرجان با برنامه ریزی لازم، اجرا و در این راستا به مداخلات اقدامات اجرایی ناظر بر کاهش خشونت در شهرستان مزبور در زمینه افزایش تاب آوری انجام شده است.

اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی و تربیت ۵۳۵۰ مصلح در استان

قویدل، به اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی و تربیت پنج هزار مصلح در این استان نیز اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مصوب استان کرمان در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، "اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی" با استفاده از ظرفیت سران ایل و طایفه، قبیله، منتخبین صنف و محیط کار، ریش سفیدان فامیل و عشیره و معتمدین محله (ائمه جماعات، بزرگان و بسیجیان) است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: این برنامه با هدف توجه به آموزش و بهره گیری از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و معتمدین خانواده، فامیل، قبیله، عشیره، محله، مسجد، صنف، محیط کار و ... به منظور ایجاد صلح و سازش در بین زوجین در بدو شکل گیری اختلاف (پیش از آنکه اختلافات آن‌ها منجر به اقامه دعوی و یا خشونت‌های رفتاری شود) طراحی شده و در شرف پیاده سازی می‌باشد.

وی افزود: تعداد صلح و سازش دعاوی خانوادگی توسط مصلحین و حکمین قرآنی طبق گزارشات واصله در سال گذشته تعداد دو هزار و ۱۹۰ مورد بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: پس از برگزاری دوره‌های آموزشی ماهان، تا کنون قریب به ۱۰۱ دوره آموزشی با حضور پنج هزار و ۳۵۰ نفر در شهرستان‌های کرمان، سیرجان، بافت، زرند، رفسنجان، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، بم، قلعه‌گنج، منوجان و شهر ماهان برگزار شده و برنامه ریزی جهت استمرار دوره‌ها در سال جاری نیز انجام شده است.

تدوین و اجرای طرح اورژانس قضایی؛ اقدام ابتکاری معاونت اجتماعی دادگستری استان کرمان

قویدل، به تدوین و اجرای طرح اورژانس قضایی به عنوان یک اقدام ابتکاری نیز اشاره و بیان کرد: در راستای پیشبرد اهداف و برنامه پیشگیری‌های اجتماع محور و با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی؛ این معاونت اقدام به تدوین «طرح اورژانس قضایی» در استان کرمان با هدف نهایی کاهش ورودی پرونده کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: پیشگیری از امنیتی و انتظامی شدن مسائل اجتماعی، پیشگیری از تبدیل به جرم شدن برخی آسیب‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ حل مساله و سازش با استفاده از افراد و نهاد‌های مردمی، خدماتی و حمایتی بجای انتظامی و قضایی و نهادینه شدن ظرفیت مصلحین، کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع انتظامی و قضایی و پیشگیری و کاهش خشونت‌های فردی و خانوادگی از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

ورود جدی و اثرگذار دستگا قضایی به منظور ساماندهی حاشیه نشینی در کرمان

معاون دادگستری کل استان کرمان در ادامه گفت: به منظور پیشبرد راهبرد‌ها و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پایگاه پیشگیری و انسجام بخشی اجتماعی، قضایی در شهرک صنعتی کرمان راه اندازی در شهریور ماه سال ۹۹ افتتاح و اقداماتی از قبیل بازدید‌های مختلف، رسیدگی به موضوعات زیست محیطی کوره‌ها و اوضاع عمرانی شهرک، حضور و بهره گیری از ظرفیت سمن ها، حضور مشاورین در شهرک و ... انجام گرفته است.

قویدل تاکید کرد: بازدید از شهرستان‌های جیرفت، زرند، رفسنجان و شهربابک در جهت بررسی چالش‌ها و راهکار‌های تغییرات کاربری اراضی و بحث و تبادل نظر در این زمینه، پیگیری اجرای ماده ۹ قانون حد نگار کاداستر و پیگیری جهت ثبت ۱۸۸ هکتار از اراضی دولتی، پیگیری انتقال کوره‌های آهک پزی از محدوده شهرک صنعتی به مکان جدید، بررسی و پیگیری وضعیت ۲۳۰ مورد از انشعابات غیر مجاز برق در شهرک صنعتی، تدوین طرح مداخله‌ای استانی با همکاری نهاد‌های مردمی، پیگیری صدور شناسنامه برای افراد دارای دارای پدر و مادر ایرانی و مادر ایرانی فاقد شناسنامه درحاشیه شهر با همکاری اداره کل ثبت احوال استان و انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد با دستگاه‌ها از اهم اقدامات با محوریت پایگاه انسجام بخشی در حوزه حاشیه نشینی بوده است.

برگزاری ۱۵۶ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان

قویدل همچنین بیان داشت: در زمینه برگزاری جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم در سال ۹۹ تعداد ۱۵۶ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان برگزار شده است که ۵۸۶ مصوبه به دنبال داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان عنوان کرد: همچنین ۳۳۹ کارگروه تخصصی در موضوعات مختلف با ۳۳۹ مصوبه در تمام حوزه‌های قضایی استان کرمان برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای راهبری حوزه‌های قضایی استان کرمان در زمینه برنامه‌های پیشگیرانه و طرح‌های اجرایی، چهار طرح ویژه شامل طرح پیشگیری از سرقت پسته در حوزه‌های قضایی شهرستان راور، زرند، رفسنجان، شهربابک و سیرجان اجرا شده، طرح عفاف و حجاب در حوزه‌ی قضایی شهربابک عملیاتی و طرح تنظیم بازار در راور و امنیت غذایی در کرمان نیز بصورت تخصصی در حوزه‌ی قضایی راور اجرا شده است.

قویدل بیان کرد: همچنین با توجه به برنامه ریزی انجام شده در سال ۱۴۰۰ در گستره شهرستانی جشنواره پیشگیری از وقوع جرم با محور ارائه طرح اجرایی در موضوعات مختلف پیشگیری از وقوع جرم در تمام حوزه‌های قضایی استان با مشارکت روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی اجرا خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: تشکیل کارگروه تخصصی از قضات منتخب پییشگیری از وقوع جرم در راستای تشریح برنامه‌های اجرایی و ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه‌های قضایی استان از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های این معاونت است که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است.

قویدل افزود: در اجرای برنامه‌های ناظر به پیشگیری‌های رشد مدار، تعداد ۱۱۵ کارگاه برای والدین با ۲۳۳۰ نفر ساعت و برای مربیان با ۱۷۲۵۰ نفر ساعت دوره آموزشی طی سال گذشته برگزار شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: برگزاری ۵ کارگاه هجرت با ۴۲۰۰ نفر ساعت و برگزاری ۱۱ دوره اصلاح و باز اجتماعی کردن مرتکبین جرایم علیه امنیت اخلاقی و ناهنجاری‌های اجتماعی و جرایم تعزیری ۶ تا ۸ تحت عنوان دوره‌های هور برای ۱۹۵ نفر و به مدت ۱۳۶۵ نفر ساعت آموزش نیز به منظورمعرفی به دادگاه جهت صدور احکام جایگزین حبس در سال ۱۳۹۹ در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اجرا شده است.

قویدل، با اشاره به این مطلب که در راستای برنامه‌های حوزه خانواده و کنترل و کاهش طلاق، سامانه تصمیم در ۷ شهرستان استان راه اندازی شده و در حال فعالیت است، گفت: برگزاری ۴ کارگاه ویژه قضات و مشاورین دادگاه اطفال توسط مدرسین ملی آموزش دیده و افزایش ۲۰ درصدی پرونده‌های تحت پوشش مشاور به جهت کمک به کودکان و نوجوانان بزهکار در جهت اصلاح و باز اجتماعی کردن و استفاده از نهاد‌های ارفاقی در جهت پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی نیز در سال گذشته انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: برگزاری ۲۹ دوره از کارگاه‌های فرزندان آفتاب ویژه سربازان یگان‌های نظامی و انتظامی مختلف با تعداد ۵۷۴۸ نفر ساعت، تدوین و تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک با سپاه استان جهت برگزاری دوره‌های امید برای بسیجیان و تعیین و اعزام مدرس منتخب بسیجی دوره‌های امید عمومی به کارگاه تربیت مدرس ملی در تهران از دیگر برنامه‌های اجرا شده در حوزه پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی می‌باشد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره رای در سال ۱۳۹۹ در راستای مجازات‌های جایگزین حبس، عنوان کرد: با این اقدام افزایش حداقل ۲۵ درصدی آرای صادر شده مجازات‌های جایگزین حبس، آرای تخفیفی، تعلیقی و تعویقی و معاف از کیفر حاصل شده و در مجموع یک هزار و ۲۳۲ رای مجازات جایگیزین حبس صادر شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به اجرایی شدن حضور مشاور در محاکم اطفال و نوجوان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: حدود ۸۰ مشاور در کلیه حوزه‌های قضایی به منظور اجرای این برنامه به کارگیری شده اند.

وی به توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق (مراکز مهر خانواده) نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا ساماندهی ۳۰ مرکز مشاوره خانواده در شهر کرمان و مجموعا ۷۱ مرکز مشاوره خانواده در کلیه حوزه‌های قضایی، تشکیل ۷ جلسه شورای مشورتی مراکز مشاوره خانواده دادگستری استان و چهار دوره بازدید از مراکز مشاوره خانواده، بازرسی و ارزیابی و نظارت بر عملکرد آن‌ها و نهایتا انتخاب مراکز مشاوره فعال و برگزاری دوره‌های کاراموزی عملی مشاوران خانواده انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده به منظور اجرای دستور العمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضائیه نیز اشاره کرد و گفت: در ان راستا اقداماتی از جمله ابلاغ دستور العمل به حوزه‌های قضایی و نهاد‌های متولی در استان، تشکیل بانک اطلاعات سازمان‌های مردم نهاد و تشکیل جلسه با آنها، تنظیم تفاهم نامه با نیروی انتظامی، انجام تمهیدات لازم جهت ثبت نام رایگان نهاد‌های مردمی در سامانه ثنا، تشکیل نهاد‌های مردمی فعال و تشکیل مجمع نهاد‌های مردمی همکار در ۱۴ حوزه فعالیت، جمع آوری بانک اطلاعات نخبگان فرهنگی و مذهبی استان، بازنویسی و تدوین طرح کاربردی بازتوانی معتادین بهبود یافته، راه اندازی کارگروه تخصصی نخبگان و راه اندازی سایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان به آدرس kermanpishgiri.ir انجام شده است.

وی به تدوین طرح مسجد طراز اسلام با همکاری مصلحین و اداره تبلیغات اسلامی استان کرمان در سال ۱۳۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: در راستای فعالسازی سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام در سال گذشته نیز با جذب ۸۶۰۰ دیده بان، یک هزار و ۹۲۶ گزارش دریافت شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان خلاصه اقدامات اداره وضعی امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان را در راستای رصد و پایش اعتراضات و تجمعات صنفی و نظارت بر تنظیم بازار، برگزاری جلسات هماهنگی با فرماندهی انتظامی استان، راه اندازی کارگروه استانی پیشگیری از تصادفات استان و بازید از نقاط حادثه خیز استان، راه اندازی کارگروه تخصصی پیشگیری از قاچاق کالا با اولویت‌های قاچاق سوخت، قاچاق گندم و احشام، اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته در حوزه‌های راور، شهربابک، رفسنجان، سیرجان و زرند، پیگیری اجرای طرح توسعه گردشگری پایدار با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم (پایلوت اسماعیل آباد زرند)، پیگیری اجرای طرح نا امن سازی محل‌های توزیع مواد مخدر در سراسر استان (پایلوت شهرک صنعتی) و پیگیری اجرای طرح ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی استان به جهت پیشگیری از سرقت‌های تعزیزی با همکاری کمیسیون مبارزه با سرقت استانداری انجام شده است.

وی یادآور شد: اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان نیز طی سال گذشته اقدامات بسیاری از جمله ساخت سه کلیپ گزارش خبری با موضوع سامانه سجام، چاپ ۲۰۰ نسخه پوستر سجام، چاپ بنر اطلاع رسانی سجام، تدوین ۴۰۰ عنوان خبر و نشر در نشریه‌ها وسایت‌های خبری و هماهنگی حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مرکز کرمان به مدت ۳۰۰ دقیقه، تهیه و تولید بیش از ۵۰۰ متر مربع بنر با موضوعات پیشگیرانه، تهیه و تولید و انتشار بیش از ۱۰۰۰۰ هزار نسخه پوستر در زمینه انواع پیام‌های پیشگیرانه و آگاهی بخشی و تهیه و انتشار بیش از ۱۵۰۰۰ هزار نسخه بروشور را انجام داده است.

قویدل به راهبرد‌ها و برنامه‌های اجرایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان به منظور تحقق مفاد سند تحول قضایی اشاره و بیان کرد: در فرایند نگارش سند تحول قضایی، هفت مأموریت اصلی قوه قضاییه منبعث از تکالیف تعیین شده در قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی نظام، مبنای تدوین سند شده است و مأموریت ۵ این سند به موضوع مهم «پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی» اختصاص یافته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمانتصریح کرد: در این سند مبتنی بر «۲۰عنوان چالش» اولویت دار، «۴۷ عامل ریشه‌ای اولویت‌دار» شناسایی و بر رفع و یا اصلاح این عوامل تمرکز شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: تکالیف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در سند تحول قوه قضائیه، در مجموع ۳۶ برنامه برای این معاونت در نظر گرفته شده است که در ۱۲ برنامه مستقیما مجری و در ۲۴ برنامه همکاری خواهیم داشت.

در همین راستا تعداد ۴۴ برنامه منطبق با سند تحول پیش بینی شده است در تدوین برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰؛ ۲۹ درصد برنامه‌های معاونت در خصوص پیشگیری از وقوع جرم، ۲۸ درصد در زمینه امور زنان و خانواده، ۱۱ درصد مشارکت مردمی، ۸ درصد اطلاع رسانی، ۱۱ درصد برنامه ریزی و مطالعات اجتماعی، ۷ درصد حوزه معاونت، ۵ درصد دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را به خود اختصاص داده است.

قویدل سپس به اهم برنامه‌ها و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم منطبق با سند تحول در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه پیشگیری از وقوع جرم؛ پیشگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز در حریم و بستر رودخانده‌ها و حاشیه سدها، پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد شهری (با اولویت مراکز استان و روستا‌های حریم بلافصل شهری)، اجرای مداخلات موثر بمنظور پیشگیری و کاهش تصادفات منتهی به ورود ضرر جانی یا مالی و... در دستور کار است.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: در زمینه پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی؛ هماهنگی و مشارکت در اجرای برنامه ملی آموزش‌های حقوق متقابل برای زوجین در شرف ازدواج، برگزاری کارگاه بازآموزی ویژه قضات و مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان در خصوص برنامه عملیاتی نمودن راهنمای فنی و شیوه نامه اجرایی ارائه خدمات مشاوره در دادگاه اطفال و نوجوانان، اجرای بسته حقوقی قضایی پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) ویژه موارد ارجاعی از دفاتر استانی، اجرای الگوی مصلحین و حکمین قرآنی با استفاده از ظرفیت گروه‌های مرجع، سران ایل و طایفه، منتخبین صنف و محیط کار، ریش سفیدان و عشیره و معتمدین محله (ائمه جماعات، بزرگان و بسیجیان) با مشارکت مرکز توسعه حل اختالف (استانی) و. اجرا شده و همچنان ادامه خواهد یافت.

قویدل گفت: همچنین برگزاری کارگاه‌های اصلاح و بازاجتماعی کردن زندانیان مرد (طرح هجرت)، برگزاری کارگاه‌های اصلاح و بازاجتماعی کردن مرتکبین جرای علیه امنیت اخلاقی و یا جرای درجه ۶ تا ۸ (هویت و رفتار- هور) و عملیاتی نمودن برنامه پیشگیری از خشونت خانگی علیه زنان و کودکان و ... نیز از دیگر برنامه‌های منطبق با سند تحول در سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: در حوزه برنامه‌های اداره مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی نیز هدایت، راهبری و سازماندهی دیده بانان پیشگیری از طریق سامانه جامع ارتباطات مردمی (سجام) هدایت، راهبری و سازماندهی نهاد‌های مردمی از طریق سامانه جامع مشارکت، راهبری و اجرای مبانی و مفاهیم آموزشی مندرج در دستورالعمل (تبیین و توجیه) برای قضات، مسئولین اداری و نهاد‌های مردمی، تشکیل دبیرخانه مدیریت، راهبردی و مستند سازی کارگروه ها، مجامع، نشست ها، جلسات مندرج در دستورالعمل و ... انجام خواهد شد.

وی افزود: در زمینه اطلاع رسانی و پوشش خبری اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه اطلاع رسانی و پوشش خبری اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه، ارتقاء آگاهی‌های عمومی با استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و انجام اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای برنامه‌های مصوب سال ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

قویدل خاطرنشان کرد: در اداره مطالعات اجتماعی برنامه ریزی نیز تدوین و ارائه منظم گزارش‌های موثر دعاوی و جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی استان، تدوین برنامه‌های سال ۱۴۰۱ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان، اجراء و ثبت پیشرفت برنامه‌های مصوب واحد در سامانه، مشارکت در برگزاری همایشها، نشست‌های تخصصی، کنگره‌ها و پیمایش‌ها در خصوص جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی و انجام امور پشتیبانی معاونت در راستای اهداف و برنامه‌های منطبق با سند تحول در سال ۱۴۰۰ دنبال خواهد شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *