تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه

9:01 - 03 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۴۰۳۳
امروز یکشنبه سوم مرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۱۴ ذی الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی است.
_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (یکشنبه سوم مرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:


آغاز جنگ چین و ژاپن

۱۲۷ سال پیش، در روز بیست و پنجم ژوئیه سال ۱۸۹۴ میلادی جنگ چین و ژاپن با حمله نیرو‌های ژاپنی به سواحل چین آغاز شد.

علت بروز این جنگ، حمله ژاپن برای تصرف اراضی وسیعی از شبه جزیره کره و شمال سرزمین چین بود. در این جنگ، ژاپن به دلیل برخورداری از تجهیزات پیشرفته‌تر پیروز شد. در پایان جنگ، پیمان شیمونوسکی میان طرفین منعقد شد که به موجب آن شبه جزیره کره ظاهراً مستقل شد، ولی عملا تحت الحمایه ژاپن قرار گرفت. از سوی دیگر چین نیز به اجبار چند جزیره را به ژاپن واگذار کرد. جنگ چین و ژاپن، زمینه ساز بروز جنگ میان ژاپن و روسیه نیز شد. زیرا ژاپن با حمله به چین، برخی از پایگاه‌ها و مواضع روسیه را در این کشور، مورد حمله قرار داده بود.

تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه
 

تولد آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی، عالم و فقیه مسلمان

۱۰۸ سال پیش در چنین روزی ۱۴ ذی االحجه ۱۳۳۴ هجری قمری آیت‌اللَّه "شیخ مرتضی حائری یزدی" عالم و فقیه جلیل متولد شد. آیت‌اللَّه شیخ مرتضی حائری یزدی فرزند آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم، مؤسس حوزهٔ علمیهٔ قم، در شهر اراک به دنیا آمد. او مدتی در حوزهٔ علمیهٔ قم سطوح عالیه راتدریس می‌فرمود و از سال ۱۳۲۶ شمسی به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و شاگردان بسیاری را پرورش داد. این عالم ربانی علاوه بر مقام علمی، از نظر تقوی، زهد و وَرَع نیز زبانزد همگان بوده است. آیت‌اللَّه مرتضی حائری یزدی بر رفع حوائج نیازمندان و رسیدگی به مستمندان نیز سعی وافر داشت. این فقیه عالی مقام سرانجام در ۲۵ اسفند ۱۳۶۴ به ملکوت اعلی پیوست و در شهر مقدس قم، در جوار حضرت معصومه (س) جای گرفت.
 
تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه


واگذاری رسمی قیمومیت فلسطین به انگلیس

۹۹ سال پیش، در روز بیست و پنجم ژوئیه سال ۱۹۲۲ میلادی پس از جنگ جهانی اول و تجزیه امپراتوری عثمانی، یک روز پس از مصوبه جامعه ملل، قیمومیت فلسطین رسماً به انگلیس واگذار شد.

البته نیرو‌های انگلیسی از سال ۱۹۱۷ و درپی وعده آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس به صهیونیست‌ها مبنی بر تشکیل یک کشور یهودی در فلسطین، وارد این کشور اسلامی شده بودند. قیمومیت انگلیس بر فلسطین در واقع برای آماده کردن زمینه برای اشغال این کشور توسط صهیونیست‌ها بود. در طول سلطه انگلیسی‌ها بر فلسطین، همه گونه امکانات برای مهاجرت یهودیان به این کشور و فعالیت سازمان‌های صهیونیست فراهم شد. در مقابل، انگلیس با ترفند‌های مختلف و وضع قوانین ناعادلانه، بر فلسطینی‌ها فشار وارد می‌کرد تا مجبور به ترک سرزمینشان شوند. همکاری انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها سرانجام در ماه مه سال ۱۹۴۸ به بار نشست و سربازان انگلیسی پایگاه‌های خود را تحویل صهیونیست‌های مسلح دادند و فلسطین را ترک کردند. درپی این اقدام، تأسیس رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام شد.
 
تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه
 

انفجار بمب در بازار سبزی فروشان فلسطین

۸۳ سال پیش در روز بیست و پنجم ژوئیه سال ۱۹۳۸ میلادی انفجار جداگانه دو بمب در بازار‌های سبزی فروش‌ها در فلسطین، ۶۲ غیرنظامی را کشت و نزدیک به صد نفر را مجروح کرد.

گروه‌های تروریستی صهیونیستی این دو بمب را کار گذاشته بودند و هدف آنها، ایجاد وحشت و نا امن کردن زندگی فلسطینی‌ها در میهنشان و در نتیجه، کوچ دادن فلسطینی‌ها بود. حمله به روستا‌ها و اماکن پرجمعیت شهر‌ها و به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان فلسطینی، از روش‌های اصلی صهیونیست‌ها برای ایجاد رعب و وحشت در میان فلسطینی‌ها بود که اکنون نیز ادامه دارد.
 
تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه


درگذشت حمید عنایت نویسنده و مترجم ایرانی

۳۹ سال پیش در چنین روزی، سوم مرداد سال ۱۳۶۱ هجری شمسی دکتر «حمید عنایت»، نویسنده و مترجم توانای ایرانی درگذشت.

وی پس از کسب دانشنامه لیسانس در ایران، به انگلیس رفت و در آنجا موفق به کسب درجه دکترا در رشته اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه لندن شد. دکتر عنایت سپس به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به تحقیق و تدریس پرداخت. او کتب بسیاری در زمینه فلسفه و اندیشه سیاسی تالیف و ترجمه کرد. ازجمله آثار دکتر عنایت می‌توان به «سیری در اندیشه سیاسی غرب»، «تاریخ طبیعی دین» و «اسلام و سوسیالیزم» اشاره کرد.
 
تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه

حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

۲۸ سال پیش، در روز بیست و پنجم ژوئیه سال ۱۹۹۳ میلادی نیرو‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر از زمین، هوا و دریا، جنوب لبنان را مورد حمله وحشیانه قرار دادند.

این حمله بعد از تهاجم سراسری به لبنان در سال ۱۹۸۲ میلادی، شدیدترین عملیات نظامی صهیونیست‌ها علیه لبنان بود. رژیم صهیونیستی به بهانه مقاومت مسلحانه مسلمانان جنوب این منطقه درمقابل صهیونیست‌های اشغالگر و مزدوران داخلی آنها، این حملات وحشیانه را آغاز کرد. در حمله شدید نظامیان رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان ۱۲۸ غیرنظامی شهید، ۵۰۰ تن مجروح و بیش از ۴۰۰ هزار نفر آواره شدند. علاوه براین، خسارات قابل ملاحظه‌ای به تاسیسات اقتصادی و مزارع لبنان وارد شد. با وجود این تهاجم غیرانسانی، مردم و مبارزین لبنانی به مقاومت خود تا اخراج صهیونیست‌های اشغالگر از جنوب کشورشان در ماه مه سال ۲۰۰۰ میلادی، ادامه دادند.
تقویم تاریخ در ۳ مرداد ماه


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *