رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استمرار سیاست «عفو محکومان مشمول» از جمله «محکومان امنیتی دارای شرایط لازم» در دوره تحول و تعالی

7:51 - 05 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۴۳۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در دوره تحول و تعالی نیز بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، مقوله عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم، از جمله محکومان امنیتی، مورد پیگیری است.

- عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم، به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی، رویه‌ای است که طی سال‌های گذشته همواره مورد توجه قوه قضاییه و موافقت و عنایت رهبر معظم انقلاب بوده است. اما این سیاست کلی طی دو سال اخیر ویژگی‌های برجسته‌تری پیدا کرده است.

اولاً تعداد این عفو‌ها و افرادی که هربار شامل آن می‌شوند طی دو سال اخیر افزایش یافته، به طوری که از فروردین ۹۸ تا آبان ۹۹ طی ۲۰ ماه، ۱۵ عفو و آزادی مناسبتی به مرحله اجرا درآمد. ثانیاً برخی زندانی‌ها مثل محکومین امنیتی که در دوره‌های قبل شامل عفو قرار نمی‌گرفتند، برای اولین بار از این امتیاز بهره‌مند شده و اسامی آن‌ها نیز در لیست زندانیان عفو شده قرار گرفت.

رشد ۴۱۸ درصدی عفو محکومان با پیشنهاد قوه قضاییه و عنایت مقام معظم رهبری

در سال ۱۳۹۹، با اعلام و فهرست ارائه شده توسط قوه قضاییه بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومان، با پیشنهاد قوه قضاییه، مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که این میزان در مقایسه با سال ۹۸، رشد ۸۶ درصدی داشته است و در مقایسه با سال ۹۷ یعنی دوره قبل از دوره تحول، با رشد ۴۱۸ درصدی مواجه بوده است.

عفو ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی، از جمله برخی از محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸

همچنین در بین محکومان مورد عفو قرار گرفته، ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی در سال ۱۳۹۹، با اعلام قوه قضاییه، مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که برخی از آن‌ها محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ بودند.

اما در دوره تحول و تعالی نیز بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، مقوله عفو محکومان مشمول و دارای شرایط لازم، از جمله محکومان امنیتی، مورد پیگیری است.

دستور رئیس دستگاه قضا به مراجع قضایی برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸؛ امکان استفاده از عفو و بخشودگی را برای واجدان شرایط فراهم کنید

صبح روز یکشنبه سوم تیر ماه ، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.

استمرار سیاست «عفو محکومان مشمول» از جمله «محکومان امنیتی دارای شرایط لازم» در دوره تحول و تعالی

رئیس قوه قضاییه در پایان این دیدار‌ها به غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

حجت‌الاسلام‌‎والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: تعدادی از خانواده هایی که امروز در این دیدار مردمی با آنها ملاقات کردیم و کسانی که پرونده آن‌ها مشابه است، شرایط برخورداری از عفو و بخشودگی را دارند.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3189693_605.mp4']

رئیس دستگاه قضا خطاب به دادستان تهران دستور داد پرونده‌های این نوع محکومان را با فوریت بررسی کند و چنانچه در طول دوره محکومیت حسن رفتار داشته اند و این اطمینان وجود دارد که در صورت آزادی مرتکب جرم نمی‌شوند، نسبت به آزادی مشروط و قرارگرفتن آن‌ها در لیست مشمولان عفو اقدام شود.

اقدام رئیس قوه قضاییه در صدور دستوری به منظور بررسی مجدد پرونده‌های محکومان آبان ۹۸ جای قدردانی دارد/ با یک رئیس قوه قضاییه دغدغه‌مند روبرو هستیم

نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با میزان در خصوص دستور رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸ بیان کرد: آقای اژه‌ای در دادگستری بزرگ شده است و از ابتدا تمامی مراحل را طی کرده است. هیچ کس به اندازه وی دستگاه قضایی را نمی‌شناسد و به همین علت این دستور را صادر کرده است.

استمرار سیاست «عفو محکومان مشمول» از جمله «محکومان امنیتی دارای شرایط لازم» در دوره تحول و تعالی

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: این اختیار برابر ماده ۴۷۷ به رئیس قوه قضاییه داده شده و من از این اقدام تشکر می‌کنم که مقرر کردند یک هیات پرونده‌ها را بررسی کند و اگر خلاف بین شرعی بود، مجددا در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی مجدد قرار گیرد و حکم مقتضی صادر شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به دقت در رسیدگی‌ها ضمن به خرج دادن سرعت اظهار کرد: هیاتی که از سوی رئیس قوه قضاییه در این خصوص ماموریت یافته است، می‌تواند پرونده‌ها را بررسی کند و در صورتی که خلاف بین شرع بودن در دیوان عالی کشور مورد بررسی و رسیدگی قرار دهند.

احمدی با اشاره به ظرفیت‌های قانون حفظ حقوق شهروندی و قانون آیین دادرسی کیفری عنوان کرد: اگر این دو قانون در مورد همه متهمان رعایت شود اساسا نیاز نخواهد بود که بعدا رئیس قوه قضاییه دستور بررسی مجدد محکومیت‌ها را صادر کند.

این حقوقدان با تاکید بر لزوم اتقان آراء بیان کرد: رئیس قوه قضاییه می‌داند که ممکن است در رسیدگی‌ها حقوق برخی از متهمان تضییع شده باشد و این اقدام و حساسیت جای قدردانی دارد.

وی عنوان کرد: رئیس قوه قضاییه از روزی که این مسئولیت را بر عهده گرفت طی بازدید از زندان و مراجع قضایی دستوراتی که در خصوص قرار‌های بازداشت، پرهیز از صدور قرار بازداشت در صورت امکان و طبقه بندی زندانیان صادر کردند، نشان می‌دهد که ما با یک رئیس قوه قضاییه دغدغه‌مند رو به رو هستیم و امیدواریم که بدنه قوه قضاییه به این موضوعات عمل کنند.

دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی مجدد پرونده محکومان آبان ۹۸ باعث خوشحالی است

بابک پاک نیا، وکیل پایه یک دادگستری که وکالت چند محکوم آبان ماهی را هم برعهده دارد در گفت‌وگو با میزان در خصوص دستور رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸ با ابراز خرسندی از این اقدام رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: این اقدام، اقدامی بسیار عالی و خوب است. ما دوست داریم که چنین اقداماتی از قوه قضاییه صورت گیرد، به همین جهت حاضر هستیم اشخاصی که در چنین شرایطی هستند را نیز معرفی کنیم.

استمرار سیاست «عفو محکومان مشمول» از جمله «محکومان امنیتی دارای شرایط لازم» در دوره تحول و تعالی

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: اعتبار دستگاه قضایی، موجب اعتبار ما نیز می‌شود و خوشحال هستیم که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

وی اظهار کرد: این اقدامات هم برای کشور و هم برای قوه قضاییه خوب است و در این زمینه از هیچ گونه همکاری دریغ نخواهم کرد.

پاک نیا در ادامه گفت: این رویکرد، فوق العاده و باعث خوشحالی است. اینکه افرادی صرفا به دلیل اعتراض، دستگیر شده باشند و سپس نسبت به آزادی آن‌ها اقدام شود، اقدام خوبی محسوب می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوانین اذعان کرد: بسیاری از ظرفیت‌ها در قانون وجود دارد که متاسفانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و لازم است استفاده از این ظرفیت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دستور رییس قوه قضاییه برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸ اقدامی مثبت بود/ توقع داریم اعطای مرخصی و عفو زندانیان امنیتی ادامه داشته باشد

علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری نیز در گفتگو با روزنامه اعتماد در خصوص دستور رییس قوه قضاییه به مراجع قضایی برای بررسی مجدد پرونده تمامی محکومان آبان ۹۸ با ابراز خرسندی از دیدار رییس قوه قضاییه با برخی از خانواده‌های محکومان آبان ۹۸ بیان کرد: در میان محکومان آبان ۹۸ کسانی هستند که غیرسیاسی و بعضا افرادی از طبقه فرودست جامعه بودند و مطالبات آن‌ها معیشتی بوده و لذا اساسا نباید به زندان می‌رفتند و محکوم می‌شدند.

استمرار سیاست «عفو محکومان مشمول» از جمله «محکومان امنیتی دارای شرایط لازم» در دوره تحول و تعالی

وی اظهار کرد: این اقدام رییس قوه قضاییه را اقدامی مثبت می‌دانم؛ اما درخواست ما این است که این موضوع صرفا به این جلسه محدود نشود؛ البته این جلسات مثبت و گام ابتدایی است و درخواست داریم که شاهد آزادی این افراد باشیم.

مجتهدزاده تصریح کرد: برخی از این افراد آن‌قدر بی‌پناه هستند که حتی برای گرفتن مرخصی نتوانستند فیش حقوقی تهیه کنند و این اقدام را مثبت می‌دانیم و بسیار از اینکه این موضوع به نتیجه برسد، خوشحال می‌شویم.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به رویکرد جدید قوه قضاییه در اعطای مرخصی و مشمول عفو قرار گرفتن زندانیان امنیتی بیان کرد: توقع ما این است که این رویکرد ادامه داشته باشد و حتی اگر اشکالاتی در این مسیر وجود دارد، رییس قوه قضاییه با اصلاح آن اشکالات به این مسیر ادامه دهد.

وی در ادامه گفت: بدون تعارف می‌گویم زمانی که آقای محسنی اژه‌ای به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شد، خیلی امیدوار هم نبودیم و گمان می‌کردیم که مسیر سخت‌تر و تصمیمات تندتر شود؛ اما تاکنون ذهنیت یا پیشداوری ما اشتباه بوده و حتی از خود ما برنامه خواستند و یک کانال ارتباطی مشخص کردند. اینکه رییس قوه قضاییه دیدگاه‌های مخالف را به رسمیت شناخته است و این نگاه شکل گرفته که هدف بسیاری از منتقدان تخریب قوه قضاییه نیست بلکه به دنبال اصلاح وضع موجود هستند، مثبت ارزیابی می‌شود.

مجتهدزاده با ابراز خرسندی از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه گفت: اینکه یک شخص غیرسیاسی به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شده است، اقدام مثبتی است. ما از اقدامات مثبت قوه قضاییه همواره تجلیل و استقبال می‌کنیم و منتظر اخبار خوب از جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شده است، هستیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *