تکلیف «پیامبر اکرم(ص)» بر ابلاغ ولایت امیرالمومنین/تاکید «ائمه معصومین(ع)» بر اهمیت جایگاه عید غدیر خم

16:40 - 06 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۵۰۵۱
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: نگاهی به کرامت «امیرالمومنین (ع)»، این درس زندگی را به ما می‌آموزد که همواره به یاد اطرافیان و به خصوص قشر پایین جامعه باشیم مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا برخی از خانواده‌ها را به سختی و دشواری انداخته است.

علی کاظم بهرام در گفت‌وگو با پیرامون جایگاه و اهمیت عید سعید غدیر خم گفت: عید غدیر خم که از آن به عنوان عیدالله الاکبر یاد می‌شود به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین محسوب شده و این تعبیر که نشان دهندۀ تأکید خاص بر این عید عزیز است.

***جایگاه عید سعید غدیر

وی در همین راستا ادامه داد: جایگاه عید سعید غدیر خم به قدری از دیدگاه پروردگار مهم است که در این روز لطف و عنایت خود شامل حال بندگان کرده و بخشش گناهان در عید سعید فطر و شب قدر را به بندگان خود هدیه می‌کند، حتی در روایات آمده است کسی که شب عید غدیر را گرامی بدارد و گناه کبیره‌ای نداشته باشد اگر در آن شب بمیرد به مقام شهادت خواهد رسید.

چند نکته مهم پیرامون جایگاه و فضایل نهفته در «عید غدیر خم»////شنبه صبح
 ***تاکیدات «ائمه معصومین(ع)» بر اهمیت جایگاه عید غدیر خم 

این کارشناس علوم قرآنی پیرامون تاکیدات «امام رضا (ع)» بر روز عید غدیر خم ابراز کرد: در روز عید غدیر هرکس به منزل «امام رضا (ع)» می‌رفت وی ایشان را برای صرف اطعام نگه می‌داشتند و در انتها به او هدیه می‌دادند این امر سبب می‌شد که فرهنگ غدیر در بین مردم جامعه شکل بگیرد و از قوت بسیاری برخوردار شود.

بهرام پیرامون تاکیدات «امام صادق (ع)» بر روز عید غدیر خم نیز اظهار کرد: «امام صادق (ع)» پیرامون ارزش و جایگاه عید غدیر فرمودند: «عید غدیر در آسمان‌ها شناخته‌تر از زمین است»، این امر نشان می‌دهد که ما در معرفی غدیر خم کوتاهی‌های بسیار کرده ایم. خداوند نیز رحمت خود را در این روز بر بندگان تمام می‌کند و دو برابر کسانی که در ماه مبارک رمضان و عید فطر بخشیده می‌شوند در شب و روز غدیر می‌بخشد.

***اعمال شب و روز عید غدیر خم 

وی پیرامون اعمال پر فضیلت در شب عید غدیر خم بیان کرد: هر کار نیکی مثل اطعام دادن یا هدیه دادن در شب عید غدیر می‌تواند فضیلت بسیار داشته باشد فرقی نمی‌کند چه کسانی بر سر سفره این اطعام نشسته باشند غنی یا فقیر در روایت نیز آمده است «امیرالمومنین (ع)» خود نیز در روز عید غدیر خم در سال‌های پس از واقعه غدیر به مومنین طعام می‌دادند و از آنان در منزل «امام حسن مجتبی (ع)» پذیرایی می‌کردند.

این کارشناس علوم قرآنی بهترین اعمال در روز عید غدیر خم را صله ارحام و دیدار از سادات دانست و افزود: این رسمی قدیمی است که ارزش فراوانی دارد همچنین بیان حدیث غدیر خم برای اهل خانواده و فرزندان و همچنین انتشار فلسفه غدیر خم در فضای مجازی ارزنده و ارزشمند است.

***نحوه دادن اطعام با توجه به شیوع بیماری کرونا

بهرام پیرامون نحوه دادن اطعام با توجه به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: موج دوم بیماری کرونا محدودیت‌های فراوانی را ایجاد کرده، اما این امر نمی‌تواند مانعی بر سر راه تهیه و توزیع طعام بین مومنین شود لذا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به اطعام پرداخت همچنین می‌توان اطعام را به صورت سبد خانوار در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داد، این رویکردی ارزشمند است که از مدت‌ها قبل در کشور به اجرا گذاشته شده است و اکنون که مقام معظم رهبری بار دیگر بر احیای فرهنگ کمک مومنانه تاکید کرده‌اند باید آن را به اجرا گذاشت.

چند نکته مهم پیرامون جایگاه و فضایل نهفته در «عید غدیر خم»////شنبه صبح

***تکلیف «پیامبر اکرم(ص)» بر ابلاغ ولایت «امیرالمومنین (ع)»

غلامحسین محمدی فر در گفت‌وگو با پیرامون عید غدیر خم گفت: عید غدیر خم عیدی بزرگ است، غدیر در مکتب ما نمادی از موضوع امامت و ولایت است و «پیامبر اکرم (ص)» برای تکمیل رسالت خود طبق دستور خداوند مکلف به ابلاغ ولایت «امیرالمومنین (ع)» با عنوان یک دستور الهی در حضور مردم در محل بزرگی به نام غدیر خم شده بودند. «پیامبراکرم (ص)» برای اطاعت از این دستور خداوند، سه روز در آن مکان حضور پیدا کردند و ضمن معرفی حضرت «علی (ع)» در چندین سخنرانی به بیان فضائیل ایشان به امت اسلام پرداختند.

***«پیامبر اکرم(ص)»: پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند

وی در همین راستا ادامه داد: «پیامبر اکرم(ص)» در روز غدیر خم به همه حاضران حجة الوداع تاکید کردند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ، آیا من نسبت به جان شما سزاوارتر نیستم؟ عرض کردند: بله. فرمود: هر کس من به او ولایت دارم و مولاى اویم، «على (ع)» مولاى او است. خداوندا، هر کس که او را مولاى خود بداند و دوستدارش باشد، دوستش بدار، و هر کس با او دشمنى ورزد دشمنش باش»، این امر نشان می‌دهد که «امیرالمومنین (ع)» از «پیامبر خدا (ص)» جدا نیست همچنین «پیامبر اکرم (ص)» فرمودند: «أَنْتَ مِنّى بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسى إِلاّ أَنَّهُ لا نَبِىَّ بَعْدى، تو نسبت به من مشابه هارون به حضرت موسى هستى، تنها با این تفاوت که بعد از من پیامبرى نخواهد بود».

محمدی فر پیرامون واقعه غدیر خم ابراز کرد: باید به این نکته توجه داشت که حتی اگر انتصاب در مقام ولایت را هم مورد اختلاف بدانیم، اما «پیامبراکرم (ص)» این جمعیت بزرگ را جمع کرده و در سه روز متوالی بالای منبر برده و در برابر دیده همگان از فضائل حضرت «علی (ع)» نظیر، ایثار، جانبازی و لیله المبیت یک به یک تعریف کرده اند، زیرا هدف داشته‌اند، این مهم پیامی بزرگ به دنبال دارد در عین حال باید بپذیریم مکتب ولایت نمادی از نصب «امیرالمومنین (ع)» به مقام ولایت و امامت است، «پیامبر اکرم (ص)» اعلام کردند، پیام غدیر را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.

وی پیرامون بصریت مردم در حمایت «امیرالمومنین (ع)» متذکر شد: بصیرت مردم در زمان ولایت «امیرالمومنین (ع)» کم بود، زیرا پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)»، «امیرالمومنین (ع)» را فراموش کردند، غدیر را از یاد بردند و از همه مهمتر تاکید آخرین فرستاده خدا و پیامبرشان را فراموش کرند. نباید این واقعیّت را انکار کرد که مشارکت مردم در امر حکومت، به حاکمان قدرت و قوّت مى‌‏بخشد، همان گونه که «امیرالمومنین (ع)» در خطبه شقشقیه مى‏‌فرماید: «اما وَالَّذى فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَءَ النَّسَمَةَ لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ وَ قیامُ الحُجَّةِ بِوُجُودِ النّاصِرِ وَ ما اخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلماءِ الّا یُقارُّوا عَلى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبَ مَظْلُومٍ لَالْقَیْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها، آگاه باشید به آن خدایى سوگند که دانه را شکافت، و انسان را آفرید، اگر نبود که جمعیّت بسیار گرداگردم را گرفته و به یاریم قیام کردند، و از این رو حجّت بر من تمام شده است و اگر نبود عهد و پیمانى که خداوند از دانشمندان و علماء گرفته است که دربرابر پرخورى ستمگران و گرسنگى ستمدیدگان سکوت نکنند، من مهار ناقه خلافت را رها مى‏‌ساختم و از آن صرف نظر مى‏‌نمودم». این تعبیر به خوبى مى‏‌رساند که حمایت مردمى حتى باعث اتمام حجّت بر ولىّ منصوب از طرف خداوند مى‌‏گردد.

***ولایت «امیرالمومنین (ع)» ضامن اجراى شاخصه‌های کلیدی اسلام است

وی پیرامون ولایت «امیرالمومنین (ع)» تصریح کرد: ولایت «امیرالمومنین (ع)» ضامن اجراى دیگر شاخصه‌های کلیدی اسلام است. اگر حکومت اسلامى تشکیل نشود امکان اقامه نماز، خمس، زکات و حج در سطح گسترده همچنین تحقّق فلسفه‏‌هاى آن نخواهد بود. بنابراین، ولایت تنها عشق و علاقه و محبّت و توسّل نیست، بلکه به معناى پذیرش برنامه‌‏هاى حکومت اسلامى از سوى «امامان معصوم (ع)» یا پیامبران الهى است.

***کرامت «امیرالمومنین (ع)»

محمدی فر کرامت «امیرالمومنین(ع)» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: نگاهی به کرامت «امیرالمومنین (ع)» به ما این درس زندگی را می‌آموزد که همواره به یاد اطرافیان و به خصوص قشر پایین جامعه باشیم مشکلات اقتصادی برخی از خانواده‌ها را به سختی و دشواری انداخته لذا همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود به رزمایش مواسات و همدلی اشاره کردند بنابراین این مهم را در راستای سیره رفتاری «امیرالمومنین (ع)» قرار داده و حرکت کنیم.

چند نکته مهم پیرامون جایگاه و فضایل نهفته در «عید غدیر خم»////شنبه صبح

وی به اعمال روز عید غدیر اشاره و بیان کرد: روزه داری، دعا، شادی و سرور دادن عیدی و هدیه ارزشمند است از «امام صادق (ع)» نقل شده است که فرمودند: «حقا که روز غدیر روز عید فرح و سرور است». همچنین از «امیرالمومنین (ع)» نیز نقل شده است که ایشان فرمودند: «در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانی کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید»، همچنین در روایت بیان شده حضرت «امام رضا (ع)» می‌فرمایند: «روز عید غدیر خم روز تهنیت گویی است. بعضی از شما به بعض دیگر تهنیت بگوید و هرگاه مؤمنی با برادرش برخورد کرد بگوید: الحمدللّه الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة أمیرالمؤمنین و الائمة سلام الله علیهم»، لازم به ذکراست برای روز عید غدیر خم یک نماز دورکعتی ذکر شده که وقت خواندن این نماز هنگام ظهر بوده و در هر رکعت سوره حمد و بعد از آن، ده مر تبه سوره اخلاص، ده مرتبه آیه الکرسی و ده مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود و برای این نماز ثواب بسیاری ذکر شده است.

وی به سایر اعمال روز عید غدیر اشاره خاطرنشان کرد: رفع حاجت مومنان از جمله اعمالی است که اسلام برای آن ارزش خاصی قائل شده است و ائمه آن را از چند طواف برتر می‌دانند. در روز غدیر این عمل فضیلت بیشتری دارد. «امام علی (ع)» فرمودند: «کسی که مؤمنان را در روز غدیر تکفل کند نزد خدای متعال من ضامنش هستم که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *