حضور ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب

12:26 - 11 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۶۲۴۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی هئیت رئیسه مجلس گفت: تاکنون حدود ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند.
- سید «نظام‌الدین موسوی» در نشست خبری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب روز ۱۲ مرداد برگزار خواهد شد. بعد از آن مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی ما مراسم تحلیف و سوگند رئیس جمهور را در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهیم کرد.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: مواد قانون اساسی به صراحت بیان می‌کند که مراسم تحلیف باید در مجلس برگزار شود و در آن جلسه هم باید رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان هم حضور داشته باشند؛ لذا این مواردی است که در قانون به صراحت ذکر شده و ضرورت بر حضور افراد است، اما بنا بر عرف ادوار مختلف ریاست جمهوری و با توجه به اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم‌سالاری در کشور است میهمانان خارجی و داخلی در این مراسم حاضر خواهند شد.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که این مراسم به عنوان یک مراسم نمادین ملی، باشکوه برگزار شود، تاکید کرد: برای برگزاری این مراسم از مدت‌ها قبل توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی تشکیل شد که کمیته‌های مختلفی را دربر می‌گرفت.

موسوی افزود: این کمیته‌ها جلسات مختلف و متعددی را در حوزه‌های مختلف اعم از برگزاری مراسم، دعوت از مهمانان و مخصوصاً تمهیدات لازم برای شرایط کرونایی برگزار کردند. همچنین ستاد کرونای مجلس در این زمینه فعال بود و جلسات متعددی را برگزار کرد و ان‌شاءالله ما آماده می‌شویم در روز ۱۴ مرداد ماه که روز پنجشنبه است و مصادف است با سالگرد صدور فرمان مشروعیت این مراسم را در محل مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ما در برگزاری این مراسم دو سیاست مهم را مد نظر داریم اظهار داشت: ابتدا برگزاری باشکوه و آبرومندانه مراسم مدنظر ماست. دوم رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و همه شرایط ویژه این مراسن را مدنظر داریم لذا با رعایت این دو اصل انشاالله روز پنجشنبه مراسم تحلیف برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به میهمانان دعوت شده به این مراسم بیان داشت: به طور طبیعی در شرایط فعلی تردد بین کشور‌ها سطح پایینی دارد، اما به رغم این مسئله خوشبختانه میهمانان زبادی به این مراسم دعوت شده اند.

موسوی بیان داشت: تاکنون حدود ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: قرار است ۱۰ رئیس کشور، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه و۱۰تن از وزرای دیگر کشور‌های خارجی برای در این مراسم حضور پیدا کنند. همچنین نمایندگان ۱۱ سازمان بین المللی و منطقه اعم از بین‌المجالس اسلامی آسیایی، سازمان ملل، اوپک، مقامات اتحادیه بین المجالس، اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا، سازمان دی ۸ و اکو برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده اند.

وی تاکید کرد: تقریباً حدود ۱۰ تن از سران کشور‌ها در سطوح مختلف دیگر اعم از فرستندگان ویژه روسای جمهور و دولت و نواب روسای مجالس و روسای کمیسیون‌های پارلمانی و هیئت‌های پارلمانی در مراسم حاضر شوند.

موسوی گفت: همچنین نمایندگان و شخصیت‌های برجسته‌ای ادیان و مذاهب و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام در این مراسم دعوت شده‌اند و حضور پیدا خواهند کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت: مدعوین این مراسم به ترتیب طی روز‌های آینده به تهران وارد خواهند شد. برای تردد این مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی ما رعایت کامل نکات بهداشتی مربوط به کرونا را در نظر گرفته‌ایم و همه عوامل اجرایی مکلف و ملزم به اجرای این مسئله هستند.

وی تاکید کرد: همچنین در طول برگزاری مراسم تحلیف، تمهیداتی به لحاظ ترافیکی اندیشیده شده و این تمهیدات توسط مسئولین مربوطه در موعد مقرر خود به اطلاع مردم خواهد رسید.

موسوی با اشاره به تعداد خبرنگاران در این مراسم تاکید کرد: حدود ۴۰۰ نفر از پرسنل‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری مراسم تحلیف درخواست داشتند که به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که وجود داشت تنها توانستیم این تمهیدات و بستر لازم را برای حضور ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی فراهم کنیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *