افزایش ۲ درصدی ارزش صادرات به افغانستان در ۴ ماهه امسال/ رشد مهاجرت‌های غیرقانونی/ کاهش تجارت کالا در مرزهای دوغارون و میلک

8:00 - 15 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۷۰۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سخنگوی گمرک گفت: افغانستان همواره جزو ۵ کشور مقصد صادراتی ایران بوده است و در چهار ماهه ابتدایی امسال نیز حدود یک میلیون و ۸۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده است.
سید روح الله لطیفی در گفت‌وگو با میزان، در توضیح آخرین وضعیت مرز‌های ایران و افغانستان، گفت: از زمانی که تحولات داخلی افغانستان سمت و سوی درگیری به خود گرفت نگرانی‌هایی ایجاد شده است چرا که امنیت کشور افغانستان به دلیل همسایگی با ایران اهمیت دارد.

وی افزود: همچنین اشتراکات فرهنگی، زبانی و هویتی میان ما و مردم افغانستان وجود دارد که به همین دلیل برای مردم کشورمان اهمیت دارد که در کشور افغانستان صلح و ثبات حاکم شود.

سخنگوی گمرک گفت: همسایه‌های با ثبات و امن برای ما و دیگر کشور‌ها موضوع مطلوبی است و ناامنی اثرات نامناسبی دارد که به غیر از موضوعات انسانی بر موضوعات تجاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیرگذار است.

لطیفی تاکید کرد: تجارت ما با افغانستان به عنوان یک کشور همسایه و این که پنجمین مقصد صادراتی ما در حوزه‌های تجاری است مورد اهمیت قرار دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر افغانستان همواره جزو ۵ کشور مقصد صادراتی ایران بوده است و در چهار ماهه ابتدایی امسال نیز حدود یک میلیون و ۸۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده است.

افزایش ۲ درصدی ارزش صادرات به افغانستان در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰
 
سخنگوی گمرک گفت: تجارت ما در چهار ماه نخست سال از لحاظ ارزش، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است، اما به دلیل تحولات اخیر از لحاظ وزنی با کاهش ۱۵ درصدی روبرو بوده است.

لطیفی با بیان این که کشور افغانستان یک کشور محصور در خشکی است گفت: افغانستان برای تامین نیاز‌های خود باید از مرز‌های زمینی کشور‌های همسایه استفاده کند تا دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین الملل داشته باشد و یا از طریق مرز‌های زمینی صادرات کالا‌های خود را انجام دهد بنابراین هیچ راهی جز ارتباط با کشور‌های همسایه وجود ندارد.

وی افزود: از آن جایی که کالا‌ها در ایران از کارخانه‌ها توسط افغانستانی‌ها خریداری می‌شود کالا‌ها متعلق به آنهاست و از نقطه صفر مرزی به بعد هم کامیون‌های افغانستانی بارگیری کالا‌ها را انجام می‌دهند و رانندگان آن‌ها نیز افغانستانی هستند.

سخنگوی گمرک با بیان اینکه همه مرز‌های ما تحت کنترل نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی است گفت: امنیت کشورمان و کشور‌های همسایه برای ما اهمیت بالایی دارد و در حوزه سرزمینی خود با اقتدار و اشراف کامل از مرز‌های مان توسط دلاورمردان نظامی، انتظامی و امنیتی حفاظت می‌شود.

لطیفی تاکید کرد: در مرز دوغارون در روز‌های اخیر تجارت کالا‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و در کنار آن در مرز ماهیرود حدود ۵۰ درصد افزایش صادرات کالا به ثبت رسیده است

وی گفت: در مرز میلک که روزی ۲۰۰ کامیون کالا تحویل ۲۰۰ کامیون افغانستانی می‌شد این رقم به نصف کاهش یافته، ولی بازارچه مرزی گمشاد که متوقف بود دوباره فعال شده است و حدود ۵۰ دستگاه کامیون کالا‌های صادراتی از این بازارچه مرزی به افغانستان صادر می‌شود.

لطیفی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر صلح و آرامش به افغانستان باز گردد.

سخنگوی گمرک با اشاره به رشد مهاجرت‌های غیرقانونی در پی درگیری‌ها در افغانستان گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا چند روز اخیر ۹۱۸ نفر که قصد خروج غیرقانونی به کشور‌های دیگر از مسیر ترکیه داشتند در مرز بازرگان دستگیر شدند همچنین در روز ۱۲ مرداد ماه ۲۲ نفر دیگر دستگیر شدند که در مجموع ۹۴۰ نفر می‌شود که ۹۰ درصد آن‌ها افغانستانی هستند.

وی با اشاره به دستگیری ۱۴۶ نفر در مرداد ماه گفت: پس از درگیری‌ها روند کشفیات افزایشی بوده است به طوریکه میزان کشفیات تا به امروز ۳ برابر کشفیات در سال ۹۹ و معادل کشفیات کل سال ۹۸ بوده است.

لطیفی گفت: در گذشته عمده کشفیات مربوط به جوانان بوده است، ولی در حال حاضر بیشتر کشفیات مربوط به خانواده‌ها می‌شود که امیدواریم با صلح و امنیت در افغانستان این روند کاهشی شود.
 
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *