رشد ٨٠ درصدی تعیین تکلیف اموال تملیکی از ابتدای سال ١۴٠٠ با کمک قوه قضاییه

13:01 - 19 مرداد 1400
کد خبر: ۷۴۸۳۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی گفت: در ۴ ماهه ابتدایی سال ١۴٠٠ تعیین تکلیف اموال رشد ٨٠ درصدی داشته است که به واسطه کمک قوه قضاییه و ورود معاون دادستانی آقای عمرانی و سازمان تعزیرات حاصل شده است.

-  سید حسین میرمعینی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی سازمان تعیین تکلیف کننده اموال بیت المال است که در سال ٧١پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به آن پرداخته شد.

وی افزود: سازمان از روز اول تشکیل موظف شد اموالی که به تملک دولت می رسد را با حکم قضایی تعیین تکلیف کند.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی گفت: ٣٠ سال از تصویب قانون ما می گذرد و با وجود تغییرات قوانین گمرک و سازمان مبارزه با قاچاق کالا حتی یک بار هم بازبینی صورت نگرفته است.

میرمعینی در پاسخ به سوال میزان مبنی بر میزان درآمد سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: طبق ماده ٩ قانون سازمان اموال تملیکی در حال حاضر ۵ درصد از فروش اموال منقول و ١٠ درصد اموال غیر منقول بابت کارمزد و درآمد سازمان درنظر گرفته می شود.

وی افزود: در سال ٩٨ نسبت به ٩٧ تعیین تکلیف اموال رشد ٣٠٠ درصدی و در سال ٩٩ نسبت به ٩٨ رشد ١٧۶ درصدی حاصل شده است.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی گفت: در ۴ ماهه ابتدایی سال ١۴٠٠ تعیین تکلیف اموال رشد ٨٠ درصدی داشته است که به واسطه کمک قوه قضاییه و ورود معاون دادستانی آقای عمرانی و سازمان تعزیرات حاصل شده است.

میر معینی در ادامه نشست خبری گفت: در سال گذشته ریاست قوه قضائیه جهت تعیین تکلیف چندین هزار کانتینر کالای رسوبی به سازمان اموال تملیکی ورود کرد.

وی افزود: تمامی اعضای مجمع عمومی سازمان، دادستان‌ها، اعضای هیئت مدیره و اعضای هیئت عالی نظارت در نشست سال گذشته با رئیس قوه قضاییه حضور داشتند و به ما تکلیف شد که در اسرع وقت برای تعیین تکلیف کالا‌های رسوبی در گمرکات اقدام شود و ما در آن زمان توضیح دادیم که هر کالای دپو شده در گمرکات متروک حساب نمی‌شود و آنچه که براساس ماده ۲۴ و ۳۳ قانون گمرکی بیش از موعد مقرر در گمرک می‌ماند و گمرک برای آن اظهار نامه متروکه صادر می‌کند جزو اموالی می‌شود که سازمان اموال تملیکی پس از اخذ حکم حاکم شرع می‌تواند نسبت به آن تعیین تکلیف کند.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی گفت: بعد از آن جلسه معاون محترم دادستان آقای عمرانی به جد پای کار ایستادن و هر جا که احکام برای کالای قاچاق صادر نمی‌شد، هر جا که مشکلات متروکه و مشکلات قضایی وجود داشت جناب آقای عمرانی در کنار ما بودند و تمام لیست‌ها به ایشان ارائه می‌شود و آقای مظفری مدیر کل ایشان پیگیری‌های را از تمام دادگستری‌ها انجام می‌دادند و با احکام می‌توانستیم به موضوع ورود و تعیین تکلیف را انجام دهیم.


میر معینی گفت: به ما گفته شد که در گمرک شهید رجایی ۱۱ هزار کانتینر کالای متروکه وجود دارد و پس از ورود ما مشخص شد که ۷۰۰ کانتینر کالا بوده که در آن زمان ۳۰۰ کانتینر تعین تکلیف شده بود؛ بنابراین این که در برخی موارد اعلام می‌شود مسبب رسوب کالا در گمرکات سازمان اموال تملیکی است ما به شدت رد می‌کنیم و با تمام وجود در حال تعیین تکلیف اموال بیت المال هستیم چرا که در کنار اموال بیت المال بحث حق الناس مطرح است و اگر کالایی خراب شود بحث حق الناس مطرح می‌شود.

وی در توضیح انواع کالا‌های موجود سازمان سازمان اموال تملیکی گفت: سه نوع کالا برای تعیین تکلیف در سازمان وجود دارد، کالا‌های قاچاق، متروکه و کالا‌های قضائی که هم اموال غیرمنقول و هم منقول را شامل می‌شود.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در خصوص اموال منقول گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری ۱۵ هزار و ۴۷۳ پرونده تشکیل و ۱۶ هزار و ۴۷۶ پرونده تعیین تکلیف شده است، از طرفی در چهار ماهه ابتدایی سال ۹۹، تعداد پرونده‌های تشکیل شده ۱۳ هزار و ۵۱۳ فقره و میزان تعیین تکلیف آن‌ها ۱۳ هزار و ۵۸ پرونده بوده که نشان دهنده رشد ۲۶ درصدی تعیین تکلیف پرونده‌های منقول است و تعیین تکلیف پرونده‌ها در چهار دسته؛ فروش به صورت داخلی یا صادرات، اعاده پرونده به گمرک، استرداد کالا‌های قاچاق و یا انهدام صورت گرفته است.

میرمعینی گفت: در قانون گمرک صاحبان کالا قبل از اینکه کالا در سازمان اموال تملیکی به فروش برسد، می‌توانند کالای خود را اعاده کنند و روند خود را از گمرک از سر بگیرند؛ بیشتر این کالا‌ها شامل مواد اولیه و یا تجهیزات و یا ماشین آلات هستند که در گمرک متروکه شده، اما سازمان اموال تملیکی از فروش آن‌ها صرف نظر کرده و پس از اعاده آن‌ها را به گمرک مرجوع می‌کند.

رشد ۵۰ درصدی کالا‌های اعاده شده در سال ۱۴۰۰

وی افزود: کالا‌های اعاده شده در سال ۱۴۰۰ رشد ۵۰ درصدی داشته است و ما برای کمک به تولید و برگرداندن کالا به چرخه درست نسبت به اعاده کالا‌ها اقدامات ویژه‌ای انجام داده ایم که در نتیجه آن، میزان اعاده کالا از ۲۰۰ میلیارد تومان در چهار ماهه نخست سال ۹۹ به ۴۳۸ میلیارد تومان در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ رسیده است.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی تاکید کرد: میزان کالا‌های به فروش رفته سازمان در چهار ماهه نخست سال ۹۹، ۲۹۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به ۴ ماهه ابتدایی امسال با ۵۲۲ میلیارد تومان ارزش رشد ۸۰ درصدی داشته است.

میرمعینی با اشاره به آخرین وضعیت کالا‌های انهدامی گفت: در چهار ماهه ابتدای سال ۹۹، بالغ بر ۲۰۹ میلیارد تومان کالا منهدم شده است که نسبت به ۴ ماهه ایتدایی امسال که به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده رشد قابل توجهی داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های تعیین تکلیف شده اموال قاچاق گفت: تعیین تکلیف پرونده‌های قاچاق در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته، با رشد ۱۷ درصدی و پرونده‌های متروکه ۱۳۳ درصد رشد داشته است که نشان دهنده اراده سازمان برای ساماندهی اموال متروکه است.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در خصوص وضعیت خودرو‌های رسوبی در گمرکات گفت: خودرو‌های رسوبی در گمرکات و سازمان اموال تملیکی سه دسته تقسیم هستند دسته اول خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی که ۱۴۶۳ فقره بوده و رأی قضائی آن‌ها صادر نشده است، دسته دوم خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی دارای رأی قضائی است که ۳۵۲ فقره است و دسته سوم خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده که ۳۵۰ فقره است و در مجموع ۲۲۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات کشور رسوب کرده است.

میرمعینی گفت: درهمین راستا سازمان اموال تملیکی سه جلسه در هیأت اقتصادی دولت برگزار کرد یک جدول پیشنهادی برای ساماندهی خودرو‌ها تقدیم دولت کرده است.

وی افزود: در جدول پیشنهادی خودرو‌های رسوبی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول خودرو‌های آمریکایی و فاقد نمایندگی که باید امحای فنی شود، دسته دوم خودرو‌های زیر ۲۵۰۰ سی سی دارای نمایندگی که برای کمک به خزانه کشور استاندارد فیزیکی و شماره گذاری شده و به فروش می‌رسد. دسته سوم خودرو‌های لوکس که بر اساس مصوبه هیأت دولت ورود آن‌ها به کشور ممنوع بوده تصمینپم ما این بود که این خودرو‌ها در مناطق آزاد به فروش برسد.

معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در ادامه گفت: دسته چهارم خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند که قابلیت استفاده برای آمبولانس و آتش نشانی را دارند و در صورتی که پیشنهادات مطرح شده در خصوص خودرو‌های رسوبی در دولت جدید اجرا شود در کنار کمک به خزانه دولت، گام بزرگی در جهت تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی است.

حدود ۳۲۷ میلیارد تومان کالا در ۳ انبار اموال تمليكي سوخت

میرمعینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آتش سوزی انبار‌های سازمان اموال تملیکی عمدی بوده یا خیر گفت: در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۹ اولین شعله آتش به اندازه یک شعله فندک در انبار شماره ۵ به واسطه دوربین‌های نصب شده سازمان دیده شد حال اینکه آتش سوزی به چه علت بوده فعلا مشخص نیست و تمام تصاویر به نهاد‌های مربوطه داده شده است و در این زمینه باید دید آتش نشانی چه می‌گوید.

وی افزود: با اقدامات فوری که در حین آتش سوزی انجام شد حدود ۷۰ درصد اموال بیت المال نجت داده شد و حدود ۳۲۷ میلیارد تومان کالا در ۳ انبار ما سوخته است.

انتهاي پيام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *