اعتراف «بی بی سی» به پخش گزارش دروغین درباره حمله شیمیایی در سوریه

15:01 - 15 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۶۰۰
شکایت علیه گزارش دروغین بی بی سی در مورد حمله شیمیایی ادعایی به دوما در سوریه، این شبکه خبری انگلیسی را به اعتراف واداشت.
شبکه  «بی بی سی» اعتراف کرد مستندی که درباره حمله شیمیایی ادعایی در «دوما» سوریه در سال ۲۰۱۸ ساخته بود، دارای نقایص جدی بوده است.
 
به گزارش «دیلی میل»، «بی بی سی» پس از شکایت «پیتر هیچنز»، روزنامه نگار و نویسنده انگلیسی، اعتراف کرد که مستند گزارشی که این شبکه در مورد حمله شیمیایی ادعایی به دومای سوریه در سال ۲۰۱۸ براساس روایت «الکس»، بازرس سابق سازمان منع تسلیحات شیمیایی و گاز‌های سمی، تهیه کرد، حاوی اطلاعات نادرست و اشتباه بوده است.
 
«هیچنز»، از «بی بی سی» به علت عدم رعایت اصول خبرنویسی و انتشار موارد دروغ در مستند گزارش حمله شیمیایی دومای سوریه به دادگاه شکایت کرد.
 
براساس اعتراف هیئت پخش «بی بی سی»، مستند گزارش سال پیش این شبکه درباره حمله شیمیایی سال ۲۰۱۸ به شهر «دوما» در سوریه، شامل اطلاعات اشتباه و ادعا‌های نادرستی بود.
 
ضمن اینکه واحد شکایت‌های اجرایی «بی بی سی» (ECU)، اتهام‌های مطرح شده توسط «هیچنز» را تایید کرد و قضاوت کنندگان موافقت کردند که برنامه مذکور با ادعا‌های دروغین، نتوانست استاندارد‌های تحریریه را تامین کند.
 
«بی بی سی» همچنین پذیرفت که مدرکی برای اثبات ادعایش مبنی بر محقق بی طرف، غیرسیاسی و واجد شرایط بودن «الکس» ندارد.
مستند گزارش مذکور، بخشی از مجموعه برنامه‌های جنگ در سوریه بود که به حمله ادعایی شیمیایی سال ۲۰۱۸ پرداخت.
 
این در حالی است که گزارش‌هایی در مورد پاداش ۱۰۰ هزار دلاری «ویکی لیکس»، وب سایت افشاگری، به «الکس» در مورد افشاگری در این باره منتشر شده است، اما ویکی لیکس اعطای چنین پاداشی را رد کرده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *