نابرابری واکسیناسیون کرونایی و پیامدهای آن برای جهان

0:45 - 17 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۵۸۲۶
تبعیض در واکسیناسیون کرونایی در حالی رخ می‌دهد که مقابله با این بیماری تنها در صورتی ممکن است که واکسیناسیون در سطح جهان انجام شود.
تاکنون بیش از ۲۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کرونا مبتلا شدند و حدود ۴.۶ میلیون نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.
 
واکسیناسیون کرونایی به عنوان مطمئن‌ترین راه مقابله با شیوع این بیماری به شکلی نابرابر در جهان در حال انجام است.
 
به گزارش «فورچون و ریپابلیک وُرد»، کشور‌های ثروتمند جهان در حالی تا پایان سال ۱.۲ میلیارد دوز واکسن کرونا را دریافت می‌کنند که نیازی به آن ندارند.
 
این در حالی است که فشار فزاینده‌ای بر آن‌ها برای انتقال واکسن به کشور‌های کم درآمد وجود دارد.
 
براساس گزارش‎ها، آمریکا، انگلیس، کشور‌های اروپایی، کانادا، ژاپن و برخی از کشور‌هایی که می‌توانند نیاز‌های واکسن خود را تامین کنند، حدود ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال خود را واکسینه کرده اند و در صدد تزریق دور سوم هستند، همچنان به ذخیره کردن واکسن کرونا اقدام می‌کنند.
 
این کشور‌ها ۲ برابر بیش از نیاز خود واکسن خریداری کرده اند و میزان ذخیره آن‌ها به ۵۰۰ میلیون دوز رسیده است.
 
ارزیابی‌ها نشان می‌دهند این رقم تا پایان سال از یک میلیارد دوز فراتر خواهد رفت.
 
این کشورها، تاکنون میزان اندکی از تعهدات خود در تامین واکسن کشور‌های کم درآمد را اجرایی کردند و در حال برنامه ریزی برای تزریق دوز سوم هستند.
 
به عنوان مثال، اتحادیه اروپا و کشور‌های گروه ۷ کمتر از ۱۵ درصد تعهد ارائه یک میلیارد واکسن به کشور‌های فقیر را انجام داده اند.
 
اما کارشناسان ضمن نگرانی از سرعت پایین واکسیناسیون در سطح جهان، آن را عامل احتمالی تشدید شیوع بیماری و بروز انواع جهش یافته نگران کننده ویروس کرونا می‌دانند.
 
براساس بررسی ها، بهانه کشور‌های ثروتمند برای اجرای تعهداتشان مبنی بر اولویت تزریق دوز سوم بیهوده است؛ زیرا تولید جهانی واکسن در حال افزایش است تا پایان سال تولید واکسن از ۱۲ میلیارد دوز عبور می‌کند.
 
تولید واکسن کرونا تا ماه گذشته به ۶ میلیارد دوز رسید؛ این در حالی است که واکسیناسیون جهانی نیازمند تنها ۱۱.۳ میلیارد دوز است.
«تدروس ادهانوم»، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی ضمن نگران کننده خواندن نابرابری‌های تکان دهنده در دسترسی به واکسن کرونا، با تزریق دوز سوم واکسن مخالفت و بر واکسیناسیون اقشار آسیب پذیر در کشور‌های فقیر تاکید کرد.
 
تاکنون بیش از ۵ میلیارد دوز واکسن در سطح جهان تزریق شده که ۷۵ درصد آن در ۱۰ کشور انجام شده است.
 
در کشور‌های فقیر و کم درامد که عمدتا آفریقایی هستند نیز کمتر از ۲ درصد بزرگسالان دو دوز واکسن را دریافت کرده‎اند.
 
این رقم برای کشور‌های ثروتمند تقریبا ۵۰ درصد است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *