توسعه زیرساخت های، دادرسی الکترونیک ضرورت دارد

15:54 - 17 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۶۱۰۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان یزد با اشاره به اینکه سمت و سوی حرکت قوه قضائیه به سوی هوشمندسازی است گفت:توسعه زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک ضرورت دارد.
- سعید رضا پارسیان،معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان یزد با اشاره به اینکه سمت و سوی حرکت قوه قضائیه به سوی هوشمندسازی است اظهار کرد:توسعه زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک ضرورت دارد.

پارسائیان، در مراسم تحلیف کارشناسان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان گفت: سمت و سوی حرکت قوه قضائیه براساس سیاست‌های ابلاغی و مبانی سند تحول، استفاده از فناوری‌های جدید و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی جهت تحقق قوه قضائیه هوشمند می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های شاخص در حوزه هوشمندسازی در دوران تحول و تعالی قوه قضائیه افزود: سامانه‌های مختلفی جهت سهولت در ارائه خدمات قضایی به مردم راه اندازی ودر درگاه ملی قوه قضائیه به نشانی eadl.ir بارگزاری شده به طوری که برخی از خدمات به صورت آنلاین در ۲۴ ساعت شبانه روز ارائه می‌شود.

پارسائیان تصریح کرد: از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق قوه قضائیه هوشمند، ایجاد قابلیت برگزاری جلسات دادرسی به صورت برخط و الکترونیکی است لذا بر همین اساس در حال حاضر تفهیم موضوع کارشناسی در پرونده‌ها و همچنین در موارد و مصادیقی که نیاز به اخذ توضیح از کارشناس باشد به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور کارشناس و طرفین دعوا انجام می‌گیرد که این اقدام علاوه بر تسریع در امر دادرسی موجب سهولت کار کارشناسان در ارائه خدمات شده است.

معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان یزد افزود تاکنون برای وکلا، کارشناسان و نمایندگان ادارات دولتی خودکاربری ایجاد شده و افراد مذکور جهت ارائه خدماتشان نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات قضایی نداشته و براساس کد خودکاربری ایجاد شده برای آن‌ها می‌توانند راساً اقدام نمایند و براین اساس کارشناسان محترم دادگستری نظر‌های کارشناسی خویش را از طریق کد خودکاربری به مراجع قضایی ارسال می‌نمایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط بین مردم و دستگاه قضا جهت ارائه دادخواست، تقدیم شکوائیه و ... عموماً از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می‌گیرد اعلام داشت: جهت تسهیل در ارائه خدمات قضایی به مردم، تقویت خودکاربری برای اقشار مختلف جامعه در دست اقدام بوده و از جمله اولویت‌های دستگاه قضایی است که ایجاد خودکاربری‌ها برای تمامی اقشار جامعه و همزمان با توسعه زیرساخت‌ها به صورت پلکانی انجام خواهد گرفت.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *