رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هزینه انسانی جنگ ۲۰ ساله افغانستان چقدر است؟

15:38 - 28 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۱۱۳
جنگ ۲۰ ساله در افغانستان علاوه بر اینکه جان هزاران نفر را گرفت، زیرساخت‌های این کشور را نابود کرد.

- حملات ۱۱ سپتامبر که نظامیان آمریکایی و ناتو را به افغانستان انتقال داد و جنگ ۲۰ ساله‌ای را در افغانستان آغاز کرد، جان هزاران نظامی خارجی، نیرو‌های افغانستانی،  طالبان و غیرنظامیان را گرفت.

به گزارش «طلوع نیوز»، بر اساس گزارش «آسوشیتد پرس»، بیش از ۱۵۰ هزار نفر از جمله نیرو‌های خارجی، نیرو‌های امنیتی افغانستان، نیرو‌های طالبان و غیرنظامیان در جنگ ۲۰ ساله در افغانستان کشته شدند.

این گزارش نشان می‌دهد که ۳ هزار و ۵۹۲ نظامی خارجی، از جمله ۲ هزار و ۴۴۴ نظامی آمریکایی و هزار و ۱۴۴ نظامی ناتو در ۲۰ سال گذشته کشته شدند؛ همچنین ۳ هزار و ۸۴۶ پیمانکار آمریکایی کشته شدند.

این گزارش همچنین می‌گوید که ۶۶ هزار سرباز افغانستانی، ۱۵ هزار و ۱۹۱ عضو طالبان و ۴۷ هزار و ۲۴۵ غیرنظامی در جریان جنگ در این کشور کشته شدند.

علاوه بر این، ۴۴۴ امدادگر و ۷۲ روزنامه نگار نیز در میان کشته شدگان هستند.

خبرنگاران بدون مرز به «طلوع نیوز»، گفتند که نزدیک به ۱۰۰ خبرنگار، از جمله ۱۶ خبرنگار خارجی از سال ۲۰۰۱ در افغانستان جان خود را از دست داده‎اند.

رئیس جنبش همبستگی ملی افغانستان، می‎گوید «در ۲۰ سال گذشته، شاهد تلفات سنگینی بودیم؛ حملات انتحاری نیز تلفاتی داشت؛ افغانستانی‌ها در هر ۲ طرف کشته شدند.»

اگرچه دولت طالبان در سال ۲۰۰۱ برکنار شد، اما جنگ به پایان نرسید؛ جنگ به مدت ۲۰ سال ادامه یافت.

همچنین رئیس شورای عالی راه نجات افغانستان، می‎گوید «آمریکایی‌ها مراسم عروسی، تشییع جنازه، جلسات، مساجد، روستا‌ها و مکان‌های مختلف را بمباران کردند؛ در طول جنگ، طالبان، غیرنظامیان، اعضای ارتش افغانستان و کارمندان دولت و همچنین آمریکایی‌ها کشته شدند.»

این جنگ علاوه بر اینکه جان هزاران نفر را گرفت، زیرساخت‌ها را نیز از بین برد و هزینه‌های هنگفت اقتصادی به بار آورد.

یک شهروند افغانستانی ساکن کابل، می‎گوید «نظامیان آمریکایی و دیگران به اینجا آمدند و برخی در این جنگ ۲۰ ساله کشته شدند و بقیه به عقب بازگشتند؛ ارتش افغانستان، غیرنظامیان و طالبان بیشترین خسارت را متحمل شدند، زیرا همه آن‌ها افغانستانی هستند.»

یکی دیگر از شهروندان کابل، گفت «افغانستانی‌ها خسارت زیادی دیدند؛ نیرو‌های دولتی یا طالبان که کشته شدند، همه افغانستانی بودند.»

جنگ ۲۰ ساله افغانستان در ماه آگوست گذشته پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان و بازپس گیری قدرت از سوی طالبان به پایان رسید.


برچسب ها: افغانستان طالبان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *