فصل جدید مناسبات ایران و عراق/ فعال‌سازی کریدور شلمچه - بصره

7:00 - 22 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۳۲۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ما شاهد فصل جدیدی از مناسبات بین ایران و عراق شاهد خواهیم بود، گفت: فعال‌سازی کریدور شلمچه - بصره سال‌هاست که بین ایران و عراق مطرح است که هم برای زائران و هم برای تجارت و تحکیم روابط اقتصادی بسیار مهم است.

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به ایران و دیدارش با آیت‌الله رئیسی، اظهار داشت: این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به دلیل اینکه اولین سفر یک هیئت بلندپایه با هفت وزیر به تهران در دولت سیزدهم صورت می‌گیرد.

وی افزود: البته این سفر پاسخی به سفر آقای رئیسی در زمانی که مسئولیت ریاست قوه قضاییه را داشتند و به عراق سفر کردند، است که استقبال مردمی و دولتمردان عراق از ایشان بسیار بی‌نظیر بود. البته پیش از آن کنفرانس بغداد را داشتیم که وزیر امور خارجه، آقای امیرعبداللهیان در آن شرکت داشتند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ما شاهد فصل جدیدی از مناسبات بین ایران و عراق شاهد خواهیم بود، بیان داشت: عراق در یک چهار راهی قرار گرفته است که یک سمت آن به ایران، سمت دیگر آن سمت کشور‌های عربی و سمت دیگر با کشور‌های محور مقاومت قرار دارند. در عین حال عراق در حال تقویت مناسباتش با اروپا، از جمله فرانسه است و قرارداد‌های مختلفی را با مصر، اردن و فرانسه می‌نویسد.

 

سفر الکاظمی به تهران در پاسخ به سفر آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه به بغداد بود


وی تاکید کرد: این سفر می‌تواند هم گره‌های قبلی را در مناسبات تجاری و سیاسی باز کند و هم مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی در شمال عراق که در مرز‌های ما باعث ایجاد ناامنی شدند، بررسی شود. همچنین موضوع اربعین که می‌تواند راهگشای باز شدن مسیر باشد.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: در این سفر موضوع برداشته شدن روادید بین ایران و عراق کلید خورد و همچنین مطالبات ایران از نظر ارزی در رابطه با صادرات برق و تجارت و بازگرداندن این پول‌ها به ایران، یکی از مسائلی بود که در مذاکرات مطرح شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه بیان داشت: آقای الکاظمی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق قرار دارد و برای او مهم است که بتواند دست پر از ایران برود تا بتواند در انتخابات پارلمانی که قطعاً منجر به تایید نخست وزیر جدید در عراق خواهد شد، با قدرت بیشتری حرکت کند.

وی با اشاره به فعال‌سازی کریدور شلمچه - بصره در سخنان رئیس‌جمهور، ابراز داشت: این موضوع سالهاست که بین ایران و عراق مطرح است که خطوط راه آهنی و ریلی بین ایران و عراق بتواند فعال شود. یکی از آن‌ها بحث خطوط ریلی خرمشهر - شلمچه را وصل شدن آن به راه‌آهن سراسری عراق است که هم برای زائران و هم برای تجارت و تحکیم روابط اقتصادی بسیار مهم است.

کنعانی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که ایران عزم خودش را جزم کرده است تا بتواند این شبکه ریلی را تکمیل کند و در آینده زائران ما هم می‌توانند از این شبکه استفاده کنند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *