اما و اگر‌های صعود بورس

9:51 - 22 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۴۲۷
فعالان بازار سرمایه شرایط فعلی این بازار را معقول می‌دانند و خواستار تداوم حمایت دولت نه از مسیر تزریق نقدینگی بلکه از طریق پرهیز از اقدامات دستوری هستند.

_ روزنامه حمایت نوشت: بازار سرمایه روز گذشته در سایه ترس از قیمت گذاری دستوری در حالی با افت ۴۰ هزار واحدی رو به رو شد که در روز‌های اخیر قیمت‌های جهانی روند رو به رشدی داشته است. از ابتدای سال تا به امروز، وضعیتی که برای شاخص کل در محدوده یک‌میلیون و ۱۰۰ تا یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اتفاق افتاد، جبران عقب‌افتادگی‌هایی بود که بازار سرمایه نسبت به سایر دارایی‌ها در بازار‌های موازی با آن مواجه شد و طبیعی بود که در این مدت، سرعت رشد در زمان صعود شاخص در بعضی از سهم‌ها بیشتر باشد. اما کارشناسان بر این باورند از حالا به بعد شیب صعود بازار و فراز و فرود‌های آن، مانند ماه‌های گذشته نیست و درگیری‌های بیشتری بین عرضه و تقاضا در ادامه خواهیم داشت. مجموع ارزیابی اظهارنظر‌های کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد، محرک‌های صعود بورس همچنان به قوت خود باقی است، اما به دلیل فاز رکود در کشور، حرکت دسته‌جمعی سهام کمی بعید است.

بورس تهران دیروز روندی منفی داشت؛ به طوری که شاخص کل بورس که تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد نیز افزایش یافته بود دوباره وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد. روز شنبه نیز شاهد افت شاخص بورس بودیم. هر چند در ابتدای معاملات و تحت تاثیر افزایش نرخ دلار به ۲۸ هزار تومان تقاضا در بازار ا فزایش یافت، اما در ادامه روند برگشت. بر این اساس در معاملات دیروز نیز شاهد افزایش نوسانات منفی در این بازار بودیم. این ریزش دومین ریزش بزرگ بازار سرمایه در تابستان بوده است.

شاخص کل بورس دیروز با ۴۰ هزار و ۴۶۶ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم ۱۳ هزار و ۲۸۵ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۵۰ هزار و ۵۹ واحد رسید. در این بازار ۷۶۷ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال انجام شد.

در بازار دیروز ۵۶ نماد بورسی مثبت و ۳۳۰ نماد منفی بودند که از میان آن‌ها معدنی و صنعتی گل گهر، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی چادر ملو نسبت به سایر نماد‌ها تاثیر منقی روی بورس گذاشتند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص فرابورس هم ۴۱۰ واحد نزول کرد و تا رقم ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحد کاهش یافت. معامله گران این بازار ۴۰۷ هزار معامله به ارزش ۹۸ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال انجام دادند
به طور کلی ۶۸ نماد فرابورسی مثبت و ۱۸۱ نماد منفی بودند که از میان آن‌ها پلمیر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، سنگ آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان و بانک دی نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی روی فرابورس گذاشتند.

نقش پررنگ دلار در صعود بورس

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه نرخ دلار از نظر نموداری، مقاومت ۲۶ هزار تومان را شکسته است و به نظر می‌رسد از نظر تکنیکالی مانعی در مسیر خود ندارد، می‌تواند همچنان به رشد ادامه دهد. اما اینکه سقف قبلی دلار شکسته شود یا خیر، به وضعیت بودجه‌ای کشور و درآمد و هزینه‌های دولت و تعیین سیاست‌های دولت و وضعیت صادرات و برنامه‌های بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز بستگی دارد؛ بنابراین در خصوص وضعیت بورس، با در نظر گرفتن نرخ دلار و قیمت‌های جهانی قابل قبول، رویکرد دولت نسبت به کنترل بازار‌های موازی و تعداد زیاد سهام در کف قیمتی و کم‌ریسک، محرک‌های صعود بورس همچنان به قوت خود باقی است. بر این اساس توصیه می‌شود همچنان تا پایان سال، سهام نقدشونده را به دید نوسانی و سهام بنیادی در قیمت مناسب را به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت، با در نظر گرفتن مدیریت ریسک در پورتفوی خود، داشته باشیم و از اینجا به بعد گام به گام با شرایط بازار همراه شویم. همچنین وضعیت توافقات بین المللی نیز بر رشد بسیاری از شرکت‌های بورسی اثرگذار است.

توصیه کارشناسان به سهامداران

گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای وضعیت شرکت‌ها، تغییرات ارزش معاملات هر سهم و ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت و خروج نقدینگی از آن، از مواردی است که برای تحلیل آینده بازار سرمایه ضروری است.

در این خصوص یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه، حالت منطقی که از این به بعد می‌تواند به وجود بیاید، این است که در بازه زمانی چند هفته آینده، یک محدوده رنج داشته باشیم و نمادها، به‌ویژه نماد‌های بزرگ سهامی که با رشد شاخص بالا آمده‌اند، در این محدوده معامله شوند تا باز هم با کمی اصلاح در شاخص کل و دست به دست شدن سهام، شرایط برای صعود بعدی آن‌ها فراهم شود. شبنم ذهنی گفت: از سویی دیگر، برای کسب بازدهی در گروه‌هایی که در این مدت رشد نکرده‌اند، باید به افزایش حجم و پیدا کردن نقطه ورود بهینه توجه کنیم تا بتوانیم سهام مناسب را شناسایی کنیم؛ بنابراین اگر ریسک منطقه‌ای خاصی را در کشور شاهد نباشیم، با در نظر داشتن اطلاعات موجود و بررسی سناریو‌های مختلف تا پایان سال، بهتر است برای پیش‌بینی بورس تا پایان سال، نرخ دلار را که جزو اثرگذارترین فاکتور‌های بازار سرمایه است، بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

در کل می‌توان این گونه نتیجه گرفت که بازار سرمایه به شرایط معقولی رسیده و رشد بورس همانند سال گذشته بی محابا و حبابی نخواهد بود. خواسته فعالان بازار سرمایه تداوم حمایت دولت نه از مسیر تزریق نقدینگی بلکه از طریق پرهیز از اقدامات دستوری است که موجب ترس سهامداران و درجا زدن سهام‌های ریالی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *