توجه به دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در اجلاس شانگهای در دستور کار ایران است/ سفر دو جانبه آیت‌الله رئیسی به تاجیکستان به دعوت رئیس جمهور این کشور

14:03 - 24 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۲۳۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه توجه به دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در اجلاس شانگهای در دستور کار کشورمان قرار دارد گفت: تحرکات دیپلماتیک و گفت‌وگو‌های دو جانبه متعددی وجود خواهد داشت که به بهبود روابط ایران با همسایگان در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند.
، «محمد جمشیدی» در ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اجلاس شانگهای بیان کرد: در تحولات جدید بین‌المللی آن چیزی که قدرت را ایجاد می‌کند ارتباط و اتصالات اقتصادی و زیرساخت‌هاست. در حوزه اورسیا ۲ قدرت چین و روسیه به دنبال این هستند که بتوانند اقتصاد این منطقه و زیرساخت‌های ارتباطات و اتصالات را به نوعی هدایت کنند.
 
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: این اتصالات از سواحل چین، آلمان، غرب و اروپا است که به طور منسجم به هم متصل کند و تامین مالی آن توسط قدرت‌های اقتصادی در حال شکل‌گیری است. 

معاون امور سیاسی دفتر سیاسی ادامه داد: سازمان شانگهای که نطفه اصلی این نوع رویکرد را ایجاد کرد ۲۰ سال پیش تاسیس شد و سازمان موفقی است. از شواهد موفق آن این است که کشورهای مختلفی در تلاش هستند به این سازمان بپیوندند و کارکرد آن تقویت حوزه اقتصاد و همگرایی و  کمک به چند جانبه‌گرایی اقتصادی است.

وی افزود: ما از بیست سال پیش طی دولت‌های مختلف تلاش کردیم تا ایران نقش‌آفرینی جدی در شانگهای داشته باشد و اکنون هم در دستور کار رئیس جمهور قرار دارد و اولین سفر خارجی در حوزه همسایگان و اقتصادی را انجام خواهد داد.

جمشیدی با بیان این که توجه به اولویت جدید یعنی دیپلماسی اقتصادی و ارتباط با همسایگان در اجلاس شانگهای در دستور کار کشورمان قرار دارد گفت: تحرکات دیپلماتیک و گفت‌وگو‌های دو جانبه متعددی وجود خواهد داشت که به بهبود روابط ایران با همسایگان در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند.

معاون امور سیاسی دفتر سیاسی گفت: در کنار اجلاس شانگهای سفر دو جانبه به تاجیکستان هم مطرح است که روز شنبه انجام خواهد شد. روزهای پنج‌شنبه و جمعه زمان برگزاری اجلاس شانگهای است و در روز شنبه این سفر دوجانبه به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام می‌شود که به تقویت ارتباط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تمدنی ایران و این کشور کمک خواهد کرد.
 
وی در پاسخ به بحران افغانستان و کمک به حل آن در اجلاس شانگهای گفت: یکی از دستور کار‌های اصلی این اجلاس پرداختن به مسئله افغانستان است. علاوه بر مسئله اقتصادی کارکرد‌های ضدتروریستی مهم در دستور کار این سازمان از ابتدا وجود داشته است.
 
جمشیدی افزود: آنچه در افغانستان مشاهده می‌شود هم به عنوان کشوری در این منطقه و یک دغدغه امنیتی برای کشورهای منطقه و جهان مورد توجه قرار دارد. نکته مهم این است که آن چه در این اجلاس می‌تواند مورد اجماع باشد مسیر پیش‌روی جهانی در رابطه با افغانستان را نشان می‌دهد.
 
معاون امور سیاسی دفتر سیاسی گفت: رویکرد جمهوری ایران در قبال افغانستان این است که از دولت فراگیر با مشارکت مؤثر همه اقوام و مذاهب که در حکومت آینده این کشور اثرگذار باشند حمایت می‌کند. در واقع نفی قیم‌مابی است و تلاش می‌شود این ایده مطرح شود که اگر افغانستان به مردم کشور خود واگذار نشود ناامنی به آن باز خواهد گشت.
 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضع افغانستان حرف‌های جدی دارد و نقش آفرینی جدی خواهد کرد. یکی از همسایگان قدرتمند و مؤثر در این باره است و امیدواریم با همگرایی و اجماع رویکردی را دنبال کنیم که هم به نفع مردم افغانستان و هم به سود مردم جهان باشد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *