رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اشتغال و حمایت‌های اجتماعی، حلقه مفقوده درمان کامل اعتیاد

16:14 - 24 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۲۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان بر اشتغال و حمایت‌های اجتماعی، حلقه مفقوده درمان کامل اعتیاد تاکید کرد.

- بهادر اسدی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان، ضمن اشاره به مقدماتی در خصوص اهمیت مراقبت‌های بعد از خروج معتادان، اظهار کرد: متاسفانه ۹۵ درصد از معتادان متجاهر بهبود یافته به علت ضعف در ارایه حمایت‌های اجتماعی پس از خروج از مراکز درمانی، مجدد به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

اسدی افزود: تنها با وجود فراهم کردن حمایت‌های اجتماعی و اشتغال برای بهبودیافتگان است که می‌توان به تکمیل چرخه درمان آن‌ها امیدوار بود.

در ادامه با توجه به برنامه ابلاغی و محتوای آموزشی ارسال شده از مرکز، کارگاه بر اساس محتوای آموزشی ابلاغی، توسط مهدی مهرابی معاون دادستان، (مبحث مفاهیم حقوقی و قضایی)، حمزه احمدیان دکترای روانشناسی بالینی، (مبحث مفاهیم پایه اعتیاد) و محمدصدیق محمدی دکترای جامعه شناسی، (مبحث مفاهیم مرتبط با حمایت‌های اجتماعی) تدریس شد.

تعریف اعتیاد، تفاوت بین اعتیاد و عادت، طبقه بندی مواد مخدر، همراهی اعتیاد با اختلال‌های روانی، سبب شناسی اعتیاد، نقش عوامل زیستی در سبب شناسی اعتیاد، تظاهرات اعتیاد، اصول مهم در درمان اعتیاد و عوامل روانشناختی عود اهم مطالب ارائه شده در کارگاه مفاهیم پایه بود.

انواع حمایت اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده، منابع و سطوح حمایت اجتماعی، حمایت اجتماعی و سلامت روان، ویژگی‌های حامی اجتماعی، برخی منابع اجتماعی، اشتغال و کاهش احتمال عود، نقش انجمن‌های خودیاری، نقش خانواده و نقش ادارات و دستگاه‌ها اهم مطالب ارائه شده در کارگاه حمایت‌های اجتماعی بود.

همچنین، تکالیف قانونی قوه قضائیه در حوزه مواد مخدر، قوانین مرتبط با مواد مخدر و مراقبت بعد از خروج، وظائف ادارات، تیم غربالگری، تیم ارزیابی، مددکار، تکالیف مراقبتی، پیگیری بعد از خروج و تعقیب کیفری و تعلیق آن اهم مطالب ارائه شده در کارگاه مفاهیم حقوقی و قضایی بود.

در پایان کارگاه، چالش‌ها و مشکلات مرتبط با معتادان متجاهر در استان کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *