واکنش‌ها به پیمان امنیتی آمریکا و انگلیس با استرالیا

12:06 - 26 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۸۶۰۶
پیمان امنیتی آمریکا و انگلیس با واکنش‌های منفی به خصوص از سوی فرانسه و چین مواجه شده است.

مقامات انگلیس، آمریکا و استرالیا روز پنجشنبه توافق امنیتی در زمینه همکاری‌های نظامی، دیپلماتیک و امنیتی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند.

توسعه زیردریایی اتمی استرالیا یکی از نخستین موارد این پیمان امنیتی خواهد بود و این توافق با واکنش‌هایی به خصوص از سوی فرانسه و چین همراه شده است.

به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه به شدت از این توافق انتقاد کرده و آن را «خنجر از پشت» توصیف کرد.

توافق جدید استرالیا با آمریکا به معنای تصمیم این کشور برای لغو توافق ۹۰ میلیارد دلاری با فرانسه است و لودریان در این باره گفت «این اقدام خنجر از پشت است؛ رابطه ما با استرالیا بر مبنای اعتماد بود و این اعتماد تضعیف شده است.»

در همین حال سفارت فرانسه در آمریکا نیز جشن مشترکی را که قرار بود با حضور مقامات این کشور برگزار کند، در اعتراض به پیمان امنیتی اخیر لغو کرد.

سفارت چین در آمریکا نیز به این توافق امنیتی واکنش نشان داده و آن را ذهنیت جنگ سرد توصیف کرد.

«لی پِنگیو»، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در پاسخ به سوالی برای اظهار نظر درباره این توافق گفت که اینگونه معاهده‌ها نشان می‌دهد که ذهنیت جنگ سرد هنوز پابرجاست.

«لی پنگیو» در این‌باره توضیح داد «این سه کشور نباید بلوک‌های انحصاری با هدف ضربه زدن به منافع طرف سوم، برای خود ایجاد کنند. به صورت خاص، آن‌ها باید ذهنیت جنگ و تعصب ایدئولوژیک را از خود دور کنند.»

سفارت چین در استرالیا نیز به این پیمان امنیتی واکنش نشان داده و اعلام کرد «این اقدامات با هدف فشار بر چین نه تنها نتیجه‌ای در بر نداشته بلکه نمایشی مضحک است.»

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز می‌گوید که پیش از امضای این توافق امنیتی، از آن اطلاعی نداشته است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *